Seminarium magisterskie lingwistyczne dla I roku 3500-JIS-SEMMGR1-L-L
Celem seminarium na I roku jest wskazanie studentkom/studentom możliwych obszarów tematycznych ich pracy magisterskiej. Podczas zajęć studentki/studenci poznają wybrane zagadnienia współczesnego szeroko rozumianego językoznawstwa, jego metodologie i narzędzia. Seminarium koncentruje się na takich obszarach językoznawstwa jak analiza dyskursu, krytyczna analiza dyskursu, analiza dyskursu multimodalnego, socjolingwistyka, analiza konwersacji, pragmatyka, lingwistyka międzykulturowa, lingwistyka korpusowa, semiotyka społeczna.
Uczestniczki/uczestnicy seminarium rozwijają także umiejętności krytycznej lektury i analizy tekstów źródłowych, oraz doskonalą warsztat pisania pracy dyplomowej. Stopniowo ukierunkowują własne zainteresowania badawcze, aby wybrać temat pracy magisterskiej.
Lista tematów:
1. Zasady pisania prac dyplomowych na studiach drugiego stopnia na kierunku Język i społeczeństwo
2. Korzystanie ze źródeł - prawo autorskie - plagiat
3. Zarys wybranych obszarów badawczych
4. Określenie problemu badawczego
5. Sformułowanie pytania badawczego i hipotezy badawczej
6. Dobór literatury, opracowanie przeglądu literatury, kwerendy.
7. Metodologia: przegląd wybranych metod i narzędzi analizy jakościowej
8. Przegląd wybranych metod i narzędzi analizy ilościowej, w szczególności analizy korpusowej
9. Planowane projekty badawcze do pracy magisterskiej.
Nakład pracy studenta (6 ECTS):
Godziny kontaktowe: 30 godzin
Gromadzenie i opracowanie literatury: 70 godzin
Przygotowanie prezentacji: 20 godzin
Gromadzenie materiału badawczego: 30 godzin
Opracowanie projektu badawczego: 15 godzin
Sformułowanie tematu pracy i zaplanowanie struktury pracy: 15 godzin
Razem: 180 godzin
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: |
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student
K_W05 Ma pogłębioną wiedzę o związkach językoznawstwa, lingwistycznej analizy dyskursu i semiotyki społecznej.
K_W18 Ma pogłębioną wiedzę na temat norm i reguł społecznych obowiązujących w obszarze komunikacji publicznej, specjalistycznej i międzykulturowej.
K_W21 Zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony prawa autorskiego.
K_U11 Potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów komunikacyjnych i dyskursywnych, formułować własne opinie na ten temat oraz stawiać i weryfikować proste hipotezy badawcze.
K_U14 Potrafi samodzielnie zdiagnozować konkretne problemy w dziedzinie komunikacji międzyludzkiej oraz proponować możliwe rozwiązania.
K_U17 Potrafi używać języka pisanego we własnych tekstach, kontrolując ich wpływ na odbiorcę.
K_U19 Potrafi posługiwać się jednym dowolnym programem komputerowym służącym do analizy danych, korzystając z jego zaawansowanych funkcji.
K_U21 Potrafi stosować się do zasad wynikających z odpowiednich regulacji prawnych dotyczących ochrony własności intelektualnej
K_K01 Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie i jest gotowy do podjęcia studiów trzeciego stopnia.
K_K07 Jest gotowy do uczestniczenia w przygotowaniu projektów dotyczących komunikacji i dyskursów społecznych.
K_K08 Jest gotowy samodzielnie i krytycznie uzupełniać swą wiedzę i umiejętności, łącząc perspektywę socjologiczną i lingwistyczną.
K_K09 Jest gotowy do poszukiwania nowych metod i źródeł w celu uzupełnienia swojej wiedzy i doskonalenia umiejętności zawodowych.
K_K10 Jest gotowy do samodzielnego wyznaczania kierunku własnego rozwoju i dokształcania się.
K_K11 Jest gotów do wypełniania zobowiązań społecznych, inspirowania działalności na rzecz środowiska społecznego.
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia seminarium:
1) obecność na zajęciach i aktywny udział w dyskusjach
2) referat: krytyczna analiza wybranej publikacji naukowej (artykuł, rozdział w monografii) w planowanym obszarze pracy dyplomowej
3) referat: analiza pilotażowa / studium przypadku na próbie planowanego materiału badawczego z użyciem planowanej metody
4) sformułowanie tematu pracy i przygotowanie szczegółowego planu pracy (spis treści + zwięzły opis zawartości rozdziałów)
Nieobecności:
Dopuszczalne są dwie nieobecności nieusprawiedliwione.
Usprawiedliwienie nieobecności na podstawie okazanego zaświadczenia lekarskiego lub innego dokumentu.
Jeśli student(ka) ma więcej niż dwie nieobecności, łącznie z usprawiedliwionymi, powinien/powinna zwrócić się do wykładowcy z prośbą o wyznaczenie formy zaliczenia materiału z zajęć, na których był(a) nieobecny/nieobecna, i zaliczyć ten materiał przed zakończeniem semestru. Jeśli nieobecności jest więcej niż 50%, stanowi to podstawę do niezaliczenia przedmiotu.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura (przykładowa).
Czyżewski, M., M. Otrocki, T. Piekot i J. Stachowiak (red.) (2017) Analiza dyskursu publicznego: przegląd metod i perspektyw badawczych, Warszawa: Sedno.
Duszak, A. i N. Fairclough (red.) (2008) Krytyczna analiza dyskursu. Interdyscyplinarne podejście do komunikacji społecznej, Kraków: Universitas.
Kress, G., van Leeuwen, T. (2001) Multimodal discourse. The modes and media of contemporary communication, London: Arnold.
Machin, D. (2007) Introduction to multimodal analysis, London: Hodder Arnold.
Paltridge, B. (2012) Discourse analysis: An introduction, New York: Bloomsbury.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: