Seminarium magisterskie lingwistyczne dla I roku 3500-JIS-SEMMGR1-L-L
Celem seminarium na I roku jest wskazanie studentkom/studentom możliwych obszarów tematycznych ich pracy magisterskiej. Seminarium koncentruje się na obszarach językoznawstwa istotnych dla interdyscyplinarnego pogranicza lingwistyki i nauk społecznych jak analiza dyskursu, krytyczna analiza dyskursu, analiza dyskursu multimodalnego, socjolingwistyka, analiza konwersacji, pragmatyka, lingwistyka międzykulturowa, lingwistyka korpusowa, semiotyka społeczna. Podczas zajęć studentki/studenci poznają wybrane zagadnienia ww. dyscyplin, ich metodologie i narzędzia. Uczestniczki/uczestnicy seminarium rozwijają także umiejętności krytycznej lektury i analizy tekstów źródłowych, oraz doskonalą warsztat pisania pracy dyplomowej. Stopniowo ukierunkowują własne zainteresowania badawcze, aby wybrać temat pracy magisterskiej i zacząć jego opracowywanie.
Lista tematów:
1. Zasady pisania prac dyplomowych na studiach drugiego stopnia na kierunku Język i społeczeństwo.
2. Kwerendy w bibliotekach i bazach danych, tradycyjnych i online. Cytowanie, parafraza, plagiat.
3. Narzędzia sztucznej inteligencji w procesie badawczym: regulacje prawne, możliwości i ograniczenia.
4. Zarys wybranych obszarów badawczych pracy dyplomowej o profilu lingwistycznym.
5. Określenie problemu badawczego.
6. Sformułowanie pytania badawczego i hipotezy badawczej.
7. Dobór literatury i opracowanie przeglądu literatury.
8. Metodologia: przegląd wybranych metod i narzędzi analizy jakościowej
9. Metodologia: przegląd wybranych metod i narzędzi analizy ilościowej, w szczególności analizy korpusowej (Sketch Engine)
10. Planowane projekty badawcze do pracy magisterskiej.
Nakład pracy studenta (6 ECTS):
Godziny kontaktowe: 30 godzin
Gromadzenie i opracowanie literatury: 40 godzin
Przygotowanie dwóch referatów: 20 godzin
Opracowanie ustnych sprawozdań z postępów nad pracą: 15 godzin
Gromadzenie materiału badawczego: 30 godzin
Opracowanie projektu badawczego: 15 godzin
Sformułowanie tematu pracy i zaplanowanie struktury pracy: 15 godzin
Razem: 165 godzin
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student:
K_W05 Ma pogłębioną wiedzę o związkach językoznawstwa, lingwistycznej analizy dyskursu i semiotyki społecznej.
K_W18 Ma pogłębioną wiedzę na temat norm i reguł społecznych obowiązujących w obszarze komunikacji publicznej, specjalistycznej i międzykulturowej.
K_W21 Zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony prawa autorskiego.
K_U11 Potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów komunikacyjnych i dyskursywnych, formułować własne opinie na ten temat oraz stawiać i weryfikować proste hipotezy badawcze.
K_U14 Potrafi samodzielnie zdiagnozować konkretne problemy w dziedzinie komunikacji międzyludzkiej oraz proponować możliwe rozwiązania.
K_U17 Potrafi używać języka pisanego we własnych tekstach, kontrolując ich wpływ na odbiorcę.
K_U19 Potrafi posługiwać się jednym dowolnym programem komputerowym służącym do analizy danych, korzystając z jego zaawansowanych funkcji.
K_U21 Potrafi stosować się do zasad wynikających z odpowiednich regulacji prawnych dotyczących ochrony własności intelektualnej
K_K01 Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie i jest gotowy do podjęcia studiów trzeciego stopnia.
K_K07 Jest gotowy do uczestniczenia w przygotowaniu projektów dotyczących komunikacji i dyskursów społecznych.
K_K08 Jest gotowy samodzielnie i krytycznie uzupełniać swą wiedzę i umiejętności, łącząc perspektywę socjologiczną i lingwistyczną.
K_K09 Jest gotowy do poszukiwania nowych metod i źródeł w celu uzupełnienia swojej wiedzy i doskonalenia umiejętności zawodowych.
K_K10 Jest gotowy do samodzielnego wyznaczania kierunku własnego rozwoju i dokształcania się.
K_K11 Jest gotów do wypełniania zobowiązań społecznych, inspirowania działalności na rzecz środowiska społecznego.
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia seminarium:
1) obecność na zajęciach i aktywny udział w dyskusjach, regularne zwięzłe ustne sprawozdania z postępów pracy;
2) referat: krytyczna analiza wybranej publikacji naukowej (artykuł, rozdział w monografii) w planowanym obszarze pracy dyplomowej;
3) referat: analiza pilotażowa / studium przypadku na próbie planowanego materiału badawczego z użyciem planowanej metody;
4) sformułowanie tematu pracy, przygotowanie szczegółowego planu pracy (spis treści + zwięzły opis zawartości rozdziałów), przedstawienie proponowanej bibliografii (min. 10 pozycji)
Nieobecności:
Dopuszczalne są dwie nieobecności nieusprawiedliwione.
Usprawiedliwienie nieobecności na podstawie okazanego zaświadczenia lekarskiego lub innego dokumentu.
Jeśli student(ka) ma więcej niż dwie nieobecności, powinien/powinna zwrócić się do wykładowcy z prośbą o wyznaczenie formy zaliczenia materiału z zajęć, na których był(a) nieobecny/nieobecna, i zaliczyć ten materiał przed zakończeniem semestru. Jeśli nieobecności jest więcej niż 50%, stanowi to podstawę do niezaliczenia przedmiotu.
Warunki zaliczenia seminarium w I i II terminie są identyczne.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura (przykładowa).
Czachur, W., A. Rejter & M. Wójcicka (red.) (2024) Lingwistyczne badania nad dyskursem. Kompendium, Kraków: Universitas.
Duszak, A. & N. Fairclough (red.) (2008) Krytyczna analiza dyskursu. Interdyscyplinarne podejście do komunikacji społecznej, Kraków: Universitas.
Kress, G. & T. van Leeuwen (2020) Reading Images: The Grammar of Visual Design 3rd ed., London: Routledge.
Machin, D. (2007) Introduction to multimodal analysis, London: Hodder Arnold.
Paltridge, B. (2021) Discourse analysis: An introduction 3rd ed., New York: Bloomsbury.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: