Konflikt - dyskryminacja - mowa nienawiści 3500-JIS-KDMN
Celem zajęć jest ukazanie roli procesów komunikacyjnych w powstawaniu, przebiegu i wygaszaniu konfliktów społecznych. Poprzez analizę wybranych studiów przypadków ukazane zostaną podstawowe mechanizmy mobilizacji i demobilizacji społecznej oraz
dyskurs jako działanie społeczne, które służy reprodukowaniu relacji władzy i dominacji.
Pogłębieniu analizy poszczególnych przypadków będą służyły wybrane współczesne teorie socjologiczne.
Ważnym celem zajęć jest wyrobienie zdolności postrzegania języka jako narzędzia władzy i dominacji. Dzięki temu w ramach kursu zgłębić będzie można proces dyskursywnej produkcji i reprodukcji bytów społecznych. W tym zakresie podstawą analiz będzie przede
wszystkim krytyczna szkoła analizy dyskursu. Osobna uwaga poświęcona zostanie diagnozowaniu i opisowi cech przekazów w dyskursie publicznym oraz długofalowych tendencji w obszarze komunikacji publicznej.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W02 Ma pogłębioną wiedzę o językowych aspektach komunikacji publicznej, międzykulturowej oraz specjalistycznej.
K_W03 Zna terminologię z zakresu językoznawstwa, analizy dyskursu i semiotyki społecznej na poziomie rozszerzonym.
K_W13 Ma rozszerzoną wiedzę o zależnościach między komunikacją a władzą, zarówno państwową, jak i sprawowaną przez media lub za pośrednictwem dyskursów eksperckich.
K_U07 Posiada umiejętność argumentacji i perswazji, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz opinii innych aktorów społecznych. Potrafi formułować wnioski oraz syntetyczne podsumowania.
K_U08 Potrafi krytycznie analizować język debat publicznych (np. politycznych i publicystycznych) pod kątem stosowanych w nich strategii perswazyjnych i manipulacyjnych.
K_K06 Jest gotowy do identyfikowania i rozstrzygania dylematów wynikających z wykonywania zawodu związanego z językiem i komunikacją w różnych obszarach społecznych oraz jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, w tym przestrzegania zasad etyki zawodowej i dbania o etos zawodu.
Kryteria oceniania
Warunek konieczny zaliczenia: obecność na zajęciach (do dwóch nieobecności w semestrze – w tym zwolnienia lekarskie; nadliczbowe nieobecności należy zaliczyć na dyżurze). Siódma nieobecność oznacza nieodwołalne skreślenie z listy.
Składowe oceny końcowej:
• Wygłoszenie referatu na podstawie wskazanej lektury – 25%
• Aktywność na zajęciach (merytoryczny udział w dyskusji) – 25%
• Egzamin ustny – 50%
Egzamin poprawkowy – egzamin ustny.
Literatura
R. Wodak. M. Krzyżanowski (red.), Jakościowa analiza dyskursu w naukach społecznych, przeł. D. Przepiórkowska, Oficyna Wydawnicza Łośgraf, Warszawa 2011. M. Czyżewski, M. Otrocki, T. Piekot, J. Stachowiak (red.), Analiza dyskursu publicznego. Przegląd metod i perspektyw badawczych, Wydawnictwo Akademickie Sedno, Warszawa 2017. Ch. Mouffe, Agonistyka. Polityczne myślenie o świecie, przeł. B. Szelewa, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2015. M. Czyżewski, S. Kowalski, A. Piotrowski (red.), Rytualny chaos. Studium dyskursu publicznego, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2010. A. Duszak, N. Fairclough (red.), Krytyczna analiza dyskursu. Interdyscyplinarne podejście do komunikacji społecznej, Universitas, Kraków 2008. K. Woniak, The German Occupation of Poland in German and Polish History Schoolbooks, w: A. Wolff-Powęska, P. Forecki (red.), World War II and Two Occupations: Dilemmas of Polish Memory, przeł. M. Skowrońska, B. Zahorjanova, Peter Lang Edition, Frankfurt am Main 2016, s. 169-189. R. Wodak, R. de Cillia, M. Reisigl, K. Liebhart, The Discursive Construction of National Identity, tłum. A. Hirsch, R. Mitten, Edinburgh University Press, Edinburgh 2003. G. Motyka, Od rzezi wołyńskiej do akcji „Wisła”. Konflikt polsko-ukraiński 1943–1947, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2011. P. Bourdieu, Language and Symbolic Power, przeł. G. Raymond, M. Adamson, Harvard University Press, Cambridge, Massachusetts 1991. T.A. van Dijk, Communicating Racism. Ethnic Prejudice in Thought and Talk, Newbury Park 1987. P. Glick, Jagnięta ofiarne w wilczym przebraniu. Zawistne uprzedzenia, ideologia i czynienie z Żydów kozłów ofiarnych, przeł. A. Czarna, w: L.S. Newman, R. Erber (red.), Zrozumieć Zagładę. Społeczna psychologia Holokaustu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009, s. 103-130. R. Collins, Violence. A Micro-Sociological Theory, Princeton University Press, Princeton, Oxford 2008. D. Barrett (red.), Dzieci wojny narkotykowej. O wpływie polityki antynarkotykowej na młodych, przeł. D. Dymińska, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2013. C. Card, Rape as a Weapon of War, “Hypatia”, Special Issue: “Women and Violence” 1996, Vol. 11, No. 4, s. 5–18. S.L. Russell-Brown, Rape as an Act of Genocide, „Berkeley Journal of International Law” 2003, Vol. 21, nr 2, s. 350-374. O. McDoom, War and Genocide in Africa's Great Lakes Region since Independence, w: D. Bloxham, A.D. Moses (red.), The Oxford Handbook of Genocide Studies, Oxford University Press, Oxford 2010, s. 550-575. L. Gandhi, Teoria postkolonialna. Wprowadzenie krytyczne, przeł. E. Domańska, Wydawnictwa Poznańskie, Poznań 2008. L. Davidson, Cultural Genocide, Rutgers University Press, New Brunswick, New Jersey, London 2012. A. Woolford, J. Benvenuto, Canada and colonial genocide, „Journal of Genocide Research” 2015, 17:4, s. 373-390.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: