Jakościowa i ilościowa analiza treści z programem Atlas.ti 3500-JIS-JIA
Celem kursu jest wprowadzenie studentów do metodologii analizy treści. Zajęcia składają się z części teoretycznej – wprowadzającej w założenia i metodologię analizy treści oraz warsztatowej – w ramach której każdy uczestnik przeprowadzi własną analizę, samodzielnie pracując z programem Atlas.ti i uwzględniając przy tym założenia metodologiczne poznane w pierwszej części zajęć.
W części teoretycznej przedyskutujemy podstawowe założenia analizy treści i przyjrzymy się jej dwóm podstawowym typom: analizie jakościowej i ilościowej. Dowiemy się również, jak można połączyć w procesie badawczym podejście jakościowe i ilościowe. Główna część zajęć będzie poświęcona na omówienie metodologii wspomaganej komputerowo analizy treści tj.: wybór tematów badawczych, dobór danych do analizy i problem reprezentatywności, tworzenie klucza kodowego oraz praca z kodami.
W części warsztatowej uczestnicy zajęć przejdą przez kolejne kroki procesu analizy przy użyciu programu Atlas.ti, realizując wybrany projekt badawczy: 1) przygotowanie planu badania; 2) sprecyzowanie pytań badawczych; 3) przygotowanie klucza kodowego; 4) proces kodowania w Atlas.ti; 5) analiza zakodowanego materiału za pomocą narzędzi analitycznych dostępnych w programie Atlas.ti; 6) prezentacja wyników.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W17 Zna wybrane metody i narzędzia opisu z zakresu badań nad komunikacją społeczną oraz z zakresu socjologicznej analizy dyskursu
K_U10 Posiłkując się wiedzą z zakresu socjologicznej analizy dyskursu i badań nad komunikacją społeczną, potrafi krytycznie dobierać dane i metody analiz oraz formułować wnioski.
K_U13 Posiada umiejętność wykorzystywania zdobytej wiedzy z dziedziny socjologicznej analizy dyskursu i badań nad komunikacją; potrafi krytycznie oceniać jej przydatność i skuteczność.
K_U19 Potrafi posługiwać się jednym dowolnym programem komputerowym służącym do analizy danych, korzystając z jego zaawansowanych funkcji.
K_K05 Jest gotowy do wyznaczania priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Kryteria oceniania
Wykonanie przez studentów mini-projektu badawczego i opracowanie raportu oraz prezentacji wyników przeprowadzonej analizy
zaliczenie na ocenę
Literatura
Braun, V, and V. Clarke. 2006. Using thematic analysis in psychology, Qualitative Research in Psychology (3), 77-101.
Friese, S. 2016. CAQDAS and Grounded Theory Analysis, MMG Working Paper 16/07.
Friese, S. 2019. Qualitative Data Analysis with Atlas.ti, Third Edition. Wyd. Sage, London.
Friese, S., J. Soratto, and D. Pires. 2018 Carrying out a computer-aided thematic content analysis with Atlas.ti, MMG Working Paper 18/02.
Palska H. 1999. Badacz społeczny wobec tekstu. Niektóre problemy analizy jakościowej w socjologii i teorii literatury, w: Domański H., Lutyńska K., Rostocki W., Spojrzenie na metodę. Studia z metodologii badań socjologicznych, Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN.
Rapley T. 2010, Analiza konwersacji, dyskursu i dokumentów, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Silverman D. 2008, Interpretacja danych jakościowych, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: