Przynależności i wykluczenia: Analizy/Ćwiczenia z dyskursu i reprezentacji muzealnych 3500-JIS-FAKS-PIW
Seminarium przeznaczone jest dla osób zajmujących się kwestiami nierówności i
wykluczeń. Będziemy kontynuować tradycję tzw. humanistyki wyzwoleńczej
(liberationist) i krytycznej, zaangażowanej społecznie i aktywistycznej. Celem zajęć
będzie krytyczna analiza dyskursów instytucji publicznych, zwłaszcza muzeów oraz
reprezentacji dotyczących marginalizowanych społeczności, a także możliwości i
wyzwań stojących przed muzeami w obszarze dzielenia się autorytetem w
społeczeństwie wielokulturowym.
Będziemy wspólnie omawiać lektury i wyniki badań, dyskursy i wizualizacje muzealne
oraz dyskutować z kuratorami i aktywistami interweniującymi w kwestiach wykluczenia
z powodów rasy, płci kulturowej czy stanu uchodźstwa.
Proseminarium jest częścią międzynarodowego projektu Decolonial Museology Re-
centered: Thinking Theory and Practice through East-Central Europe
(współprowadzonego przez prof. Erica Lehrer, Concordia Univ., Montreal oraz prof.
Joannę Wawrzyniak, WS UW) i da szansę spotkania z badaczami z innych instytucji
naukowych i wystawienniczych.
Program zajęć:
Zajęcia odbywają się w podwójnej ilości godzin – w drugiej części pierwszego semestru.
Zajęcia 1
Wstęp merytoryczny i organizacyjny
Zajęcia 2
Muzealny dyskurs krytyczny i dekolonialny: obcość, rasa, klasa, płeć
Zajęcia 3
Wizyta w Muzeum Etnograficznym w Warszawie
Dyskusja
Zajęcia 4
Wizyta w Muzeum Azji i Pacyfiku w Warszawie
Dyskusja
Zajęcia 5
Wizyta w Muzeum Narodowym w Warszawie
Dyskusja
Zajęcia 6
Wizyta w muzeum/wystawie wybranych przez osoby uczestniczące w zajęciach
Dyskusja
Zajęcia 7
Prezentacje prac zaliczeniowych osób uczestniczących w zajęciach
Dyskusja
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W20 Ma pogłębioną wiedzę na temat historycznych przemian struktur, instytucji oraz więzi społecznych,
wypracowaną w obszarze badań nad komunikacją społeczną oraz socjologicznej analizy dyskursu. P7S_WG
K_W19 Ma pogłębioną wiedzę na temat komunikacyjnych i dyskursywnych uwarunkowań zmian społecznych. P7S_WK
K_U01 Wykorzystując różne źródła potrafi wyszukiwać, selekcjonować, analizować, oceniać i integrować
informacje dotyczące języka, komunikacji i dyskursywnych aspektów życia społecznego i formułować
na tej podstawie krytyczne sądy. P7S_UW
Jest gotowy do współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role; jest gotowy do
stosowania właściwych środków komunikacji do określonych działań. P7S_KK
Kryteria oceniania
aktywny udział w zajęciach oraz zespołowa (2 os) praca pisemna będąca wynikiem analizy reprezentacji muzealnej i zastosowaniem kategorii teoretycznych omawianych na zajęciach, ok. 7-10 stron mps, 12, TNR, 1,5 interlinii.
Literatura
Poniżej literatura pomocnicza do zajęć. Lektury omawiane na zajęciach zostaną dostosowane do uczestniczek zajęć i do aktualnych jesienią wystaw/wydarzeń muzealnych.
Bauman, Zygmunt. 2016. Obcy u naszych drzwi. Przekład Mincer, Weronika, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
de Beauvoir, Simone, Le deuxième sexe, Paris: Gallimard 1976.
Fabian, Johannes, Time and the Emerging Other, in Ders. Time and the Other: How Anthropology Makes its Object, New York: Columbia University Press 1983, S. 1–35.
Bilewicz, Michał. Funkcjonalna dehumanizacja. Studium odczłowieczenia ofiar i grup uciskanych. W: M. Drogosz, M. Bilewicz, M. Kofta, red. Poza stereotypy. Dehumanizacja i esencjalizm w postrzeganiu grup społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar, 2012: 211–226.
Csilla E. Arise, Magdalena Wróblewska, Practicing Decoloniality in Museums: A Guide with Global Examples, University of Amsterdam
Daoud, Kamel, Sprawa Meursaulta, przeł. Małgorzata Szczurek, Karakter, Kraków 2015.
Fabian, Johannes, Presence and Representation: The Other and Anthropological Writing, in Critical Inquiry 16(4), 1990, S. 753–772.
Knudsen, Britta et al, Decolonizing Colonial Heritage. New Agendas, Actors and Practices in and beyond Europe, Routledge, 2022.Press, 2021.
Minh Ha, T. Trinh, Woman, Native, Other: Writing Postcoloniality and Feminism, Bloomington: Indiana University Press 1989.
Nowicka, Ewa, Jan Nawrocki, Inny - obcy - wróg: swoi i obcy w świadomości młodzieży szkolnej i studenckiej. i. Wydawca: Oficyna Naukowa, 1996
Park, Robert E. 1928. Human Migration and the Marginal Man. The American Journal of Sociology, 6: 881–893
Said, Edward W., Orientalism, London: Penguin Books 2003[1978].
Spivak, Gayatari Chakravorty, The Rani of Sirmur: An Essay in Reading the Archives, in History and Theory, 24(3), 1985, S. 247–272.
Schütz, Alfred. 2008. Obcy: esej z zakresu psychologii społecznej. W: idem. O wielości światów. Szkice z socjologii fenomenologicznej. Przeł. Barbara Jabłońska. Kraków: zakład Wyd. Nomos, 213–224.
Simmel, Georg. 1921. The Sociological Significance of the ‘Stranger’. W: R.E. Park, E.W. Burgess, eds. Introduction to the Science of Sociology. Chicago: University of Chicago Press, 322–327.
Simmel, Georg. 2005. Socjologia. Przekład Małgorzata Łukasiewicz. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Słońce, to słońce mnie oślepiło, reż. Anka i Wilhelm Sasnalowie, 2016
Words Matter: An Unfinished Guide to Word Choices in the Cultural Sector, /www.materialculture.nl/en/publications/words-matter
Vince, Marotta, The Stranger and Social Theory. Thesis Eleven 2000 no 62: 121–134.
Zapis nagrań z konferencji Decolonizing Museum Cultures and Collections: Mapping Theory and Practice in East-Central Europe (2020). https://decolonizingmuseums.pl/
Ziembińska-Witek, Anna. Rozumienie Obcego o Innego w perspektywie wybranych dyscyplin naukowych. W: Obcy Inny. Propozycje aplikacji pojęciowych, 23–28, Red.: Małgorzata Karwatowska, Robert Litwiński, Adam Siwiec. Wydawnictwo UMCS, Lublin 2018.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: