Dialog społeczny i międzykulturowy 3500-JIS-DSiM
W obliczu rosnącej fali agresji komunikacyjnej w różnych dziedzinach życia, spowodowanej instrumentalizacją kontaktów społecznych i wynikającym z niej zanikaniem naturalnych więzi międzyludzkich, nauki humanistyczne stają przed dylematem wypracowania rozwiązań postępującego kryzysu cywilizacyjnego. Odpowiedzią na pogłębiającą się alienację człowieka we współczesnym świecie i wynikającą z niej pasywność, czy niemoc w samodzielnym rozwiązywaniu powstających konfliktów i sporów są różnego rodzaju formy dialogu społecznego, jako komunikacyjne działania partycypacyjne, przywracające relacje solidarności i współpracy w stosunkach społecznych.
Celem zajęć jest dostarczenie narzędzi diagnozy kulturowych i społecznych źródeł konfliktów oraz poszukiwanie i wskazywanie językowych strategii konstruktywnego porozumiewania się w sferze publicznej i prywatnej. Należą do nich dyskursy o charakterze pojednawczym, takie jak negocjacje integratywne, mediacje czy konsultacje społeczne. Stanowią one komunikacyjne środki pokojowo zorientowanego dialogu, którego istota polega na przekraczaniu partykularnych interesów stron oraz pokonywaniu barier i wzajemnych uprzedzeń. Jako formy alternatywnego rozwiązywania sporów omawiane sposoby komunikowania się służą budowaniu pojednania i współpracy w rozległych obszarach życia wprowadzając w nie klimat partnerskiej równości, suwerenności i zaufania jako podstaw społecznego porozumienia w pluralizmie i wolności.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K2_W15
Ma pogłębioną wiedzę o komunikacyjnych i dyskursywnych aspektach powstawania więzi społecznych oraz o konsekwencjach zakłóceń w
komunikacji dla trwałości więzi społecznych.
K2_W16
ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy i uczestniku dyskursów społecznych i kulturowych;
K2_U14
Potrafi samodzielnie zdiagnozować konkretne problemy w dziedzinie komunikacji międzyludzkiej oraz proponować możliwe rozwiązania.
K2_U15
Umie identyfikować i analizować dyskursy, którychfunkcją jest kreowanie oraz neutralizacja konfliktów.
K2_K03
Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role; potrafi dobieraćwłaściwe środki komunikacji do określonych działań.
K2_K04
Jest otwarty na kontakty z ludźmi z odmiennych kręgów kulturowych, wykazuje empatię oraz zrozumieniem dla inności
K2_K07
Identyfikuje i rozstrzyga dylematy wynikające z wykonywania zawodu związanego z językiem i komunikacją w różnych obszarach społecznych.
Kryteria oceniania
Praca pisemna, zaliczenie ustne na podstawie prezentacji projektu semestralnego (100% oceny końcowej)
Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2
Zasady zaliczania poprawkowego: takie same jak w I terminie
zaliczenie na ocenę
Literatura
Mikułowski-Pomorski, J. (2003). Komunikacja międzykulturowa: Wprowadzenie (Wyd. 2). Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej.
Turner, J. H. (2012). Struktura teorii socjologicznej (G. Romańczuk-Woroniecka & A. Manterys, Tłum.; Wyd. 1, 6 dodr). Wydawnictwo Naukowe PWN
Moore, C. W. (2009). Mediacje: Praktyczne strategie rozwiązywania konfliktów (A. Cybulko & M. Zieliński, Tłum.). Oficyna a Wolters Kluwer business.
Reykowski, J. (1999). Konflikty polityczne,[w:] Psychologia politycznej, red. K. Skarżyńska, Poznań, 169--197.
Gesteland, R. R. (2000). Różnice kulturowe a zachowania w biznesie (H. Malarecka-Simbierowicz, Tłum.). Wydawnictwa Naukowe PWN
Matsumoto, D. R., & Juang, L. (2007). Psychologia międzykulturowa (A. Nowak-Młynikowska, Tłum.). Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne
Hofstede, G., Hofstede, G. J., & Minkov, M. (2011). Kultury i organizacje: Zaprogramowanie umysłu (M. Durska, Tłum.; Wyd. 3 zm). Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne. s. 15-50
Trompenaars, A., & Hampden-Turner, C. (2002). Siedem wymiarów kultury: Znaczenie różnic kulturowych w działalności gospodarczej (B. Nawrot, Tłum.). Oficyna Ekonomiczna., s. 13-26
Hampden-Turner, C., Trompenaars, D. (2003). Siedem kultur kapitalizmu: USA, Japonia, Niemcy, Franc ja, Wielka Brytania, Szwecja, Holandia (Wyd. 3). Oficyna Ekonomiczna.
Lamont, M. (2000). The dignity of working men: Morality and the boundaries of race, class, and immigration. Russell Sage Foundation ; Harvard University Press
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: