Dyskursy kulturowe i przemoc symboliczna 3500-JIS-DKiPS
Od lat siedemdziesiątych „przemoc symboliczna” stała się jedną z głównych koncepcji analitycznych w naukach społecznych i humanistycznych. Koncepcja autorstwa Pierre’a Bourdieu odnosząca się pierwotnie do kwestii nierówności klasowych została zaadaptowana przez wiele współczesnych nurtów teoretycznych i badawczych (m.in. zwrot ikoniczny, studia nad pamięcią, studia miejskie, studia postkolonialne, studia nad traumą). Podczas wykładu zostaną przedstawione główne założenia teoretyczne związane z „przemocą symboliczną” oraz współczesne zastosowania badawcze tej koncepcji. Kontekstem badawczym, w którym powstała koncepcja przemocy symbolicznej, była szkoła jako instytucja reprodukująca i legitymizująca nierówności społeczne. Podczas zajęć zostaną omówione zarówno dyskursywne, jak i wizualne strategie przedstawiania nierówności i ich reprodukcji w różnych polach i instytucjach (kino, media, medycyna, reklama). Eksponowanie i uniewidzialnianie kategorii społecznych oraz polityka przyczynowości (prawomocne przedstawienia przyczyn problemów społecznych) będą odnoszone do danych statystycznych („śmiertelność szkolna”, ubóstwo, szacowana długość życia, dostęp do ochrony zdrowia, niepełnosprawność, udział w życiu publicznym). Ostatnia część zajęć zostanie poświęcona współczesnym wersjom socjodycei – medialnych i potocznych objaśnień dotyczących przyczyn społecznego cierpienia oraz sytuacyjnym i systematycznym formom oporu wobec przemocy symbolicznej.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W11
Ma rozszerzoną wiedzę o strukturach i instytucjach społecznych, w tym o aspektach komunikacyjnych i dyskursywnych ich funkcjonowania.
K_W13
Ma rozszerzoną wiedzę o zależnościach między komunikacją a władzą, zarówno państwową, jak i sprawowaną przez media lub za pośrednictwem dyskursów eksperckich.
K_W18
Ma pogłębioną wiedzę na temat norm i reguł społecznych obowiązujących w obszarze komunikacji publicznej, specjalistycznej i międzykulturowej.
K_W20
Ma pogłębioną wiedzę na temat historycznych przemian struktur, instytucji oraz więzi społecznych, wypracowaną w obszarze badań nad komunikacją społeczną oraz socjologicznej analizy dyskursu.
Kryteria oceniania
1. Praca pisemna o przemocy symbolicznej na podstawie wybranej powieści (objętość 5 str.) – E. Louis, Kto zabił mojego ojca lub A. Ernaux, Lata
lub
2. Zaprojektowanie badania dotyczącego współczesnych przejawów przemocy symbolicznej (objętość 5 stron, uzasadnienie badania, pytanie badawcze, metody badania, materiał).
Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2
Zasady zaliczania poprawkowego: przedstawienie pracy zaliczeniowej (1 lub 2) w uzgodnionym terminie.
Literatura
S. Beaud, M. Pialoux, Powrót do kwestii robotniczej
P. Bourdieu, J.-C. Passeron, Reprodukcja
G. Chamayou, Les chasses à l’homme
V. Chibber, The Class Matrix
M. Foucault, Historia szaleństwa
Ch. Guilluy, No Society
E. Illouz, Dlaczego miłość rani
P. Pasquali, Héritocratie
Th. Piketty, Capital et idéologie
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: