Deliberacje i sondaż deliberatywny 3500-JIS-DELiSD-SC
Podczas zajęć zdefiniujemy deliberację, jako specyficzną formę komunikacji społecznej, określimy warunki jej sprzyjające, zarówno pod względem normatywnym, jak i praktycznym, w odniesieniu do polskiego kontekstu.
Spotkania będą obejmować:
(1) dyskusje nad tekstami wprowadzającymi do problematyki deliberacji, konsultacji społecznych i Sondażu Deliberatywnego,
(2) przegląd studiów przypadku dotyczących zastosowania deliberacji w rozwiązywaniu problemów społecznych na poziomie lokalnym i ponadlokalnym,
(3) ocenę struktury i zawartości materiałów informacyjnych otrzymywanych przez uczestników deliberacji, m.in. ze względu na ich bezstronność,
(4) dyskusję nad poszczególnymi normami deliberacji w odniesieniu do elementów procedury Sondażu deliberatywnego.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu zajęć student
ma rozszerzoną wiedzę o
● zależnościach między komunikacją a władzą, zarówno państwową, jak i sprawowaną przez media lub za pośrednictwem dyskursów eksperckich,
● strukturach i instytucjach społecznych, w tym o aspektach komunikacyjnych i dyskursywnych ich funkcjonowania,
● relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi a językowymi oraz społecznymi aspektami budowania tożsamości indywidualnych i grupowych,
● komunikacyjnych i dyskursywnych aspektach powstawania więzi społecznych oraz o konsekwencjach zakłóceń w komunikacji dla trwałości więzi społecznych,
● komunikacyjnych i dyskursywnych uwarunkowań zmian społecznych;
posiada umiejętności z zakresu
● identyfikacji i analizy dyskursów, których funkcją jest kreowanie oraz neutralizacja konfliktów,
● diagnozy problemów w dziedzinie komunikacji międzyludzkiej oraz proponować możliwe rozwiązania;
posiada kompetencje społeczne z zakresu
● współdziałania i pracy w grupie; potrafi dobierać właściwe środki komunikacji do określonych działań,
● przygotowania projektów dotyczących komunikacji i dyskursów społecznych; potrafi przewidywać społeczne skutki swoich działań.
Kryteria oceniania
● Aktywne uczestnictwo w zajęciach, w tym zadania bieżące (50%)
● Praca zaliczeniowa w postaci eseju (50%)
Możliwe są dwie nieobecności.
Literatura
Bächtiger, A., Parkinson, J. (2019). Mapping and Measuring Deliberation. Towards a New Deliberative Quality. Oxford: Oxford University Press.
Bächtiger, A., Dryzek, J.S., Mansbridge, J., Warren, M. (2018). The Oxford Handbook of Deliberative Democracy. Oxford: Oxford University Press.
Barisione M., (2012). “Framing a Deliberation. Deliberative Democracy and the Challenge of Framing Processes”, Journal of Public Deliberation 8(1). doi: https://doi.org/10.16997/jdd.124
Coleman, S., Przybylska, A., and Sintomer, Y. (red.) (2015). Deliberation and Democracy: Innovative Processes and Institutions. Frankfurt: Peter Lang Publishing.
Grönlund, K., Bächtiger, A. & Setälä, M. (2014). Deliberative Mini-Publics - Involving Citizens in the Democratic Process.
Juchacz, P. (2002). “Idea demokracji deliberatywnej”, w: M. N. Jakubowski et al. Indywidualizm, wspólnotowość, polityka. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, s. 147-162.
Kaner, S. et al. (2007). “Facilitator’s Guide to Participatory Decision-Making”. John Wiley & Son, Inc.
Przybylska, A. (2015). „Znaczenie badań ewaluacyjnych w projektach o charakterze interwencji socjologicznej. Refleksja nad wynikami sondażu deliberatywnego w Poznaniu”, w: M. Lewicki et al. Socjologia uspołecznienia. Warszawa: Scholar, s. 302-317.
Wesołowska, E. (2013). Potencjały i Bariery Urzeczywistniania Deliberacji w Polskich Warunkach Kulturowych/Potentials and Obstacles for Implementing Deliberative Debates on Polish Cultural Values. Kultura i społeczeństwo, (2).
Zabdyr-Jamróz, M. (2010). Perspektywy sondażu deliberatywnego jako innowacji w polityce zdrowotnej. Zdrowie Publiczne i Zarządzanie, 2010, 30-46.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: