Badania etnograficzne 3500-JIS-BE
Celem kursu jest zapoznanie studentów z specyfiką badań etnograficznych. Omówione zostaną narzędzia umożliwiające prowadzenie badań etnograficznych oraz epistemologiczne podstawy i konsekwencje rożnych podejść badawczych. Podczas zajęć uczestnicy poznają zarówno podstawy metodologii badań etnograficznych, jak i spectrum zagadnień, które za ich pomocą można poddać analizie. Przedyskutowane zostaną różne sytuacje badawcze jak sytuacje komunikacyjne. Ponadto zostaną omówione metody analizy danych właściwe etnografii. Dyskutowane będą także kwestie etyczne i polityczne związane z prowadzeniem badań terenowych oraz publikowaniem wyników badań.
Kurs ma charakter warsztatowy: łączy dyskusję nad wybranymi problemami teoretycznymi i metodologicznymi prowadzoną w oparciu o literaturę, z pracą nad materiałem empirycznym, gromadzonym przez uczestników zajęć.
W trakcie trwania kursu uczestnicy zaplanują i zrealizują projekt badawczy oraz będą doskonali etnograficzny warsztat pisarski.
W tym roku akademickim badanie będzie dot. miejsc aktywności lokalnej (MAL) i/lub alternatywnych miejsc aktywności działających w Warszawie
W trakcie trwania kursu uczestnicy zaplanują i zrealizują własne projekty badawcze oraz będą doskonali etnograficzny warsztat pisarski.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2025Z: | W cyklu 2024Z: |
Efekty kształcenia
K_W17 Zna wybrane metody i narzędzia opisu z zakresu badań nad komunikacją społeczną oraz z zakresu socjologicznej analizy dyskursu.
K_U01 Wykorzystując różne źródła potrafi wyszukiwać, selekcjonować, analizować, oceniać i integrować informacje dotyczące języka, komunikacji i dyskursywnych aspektów życia społecznego i formułować na tej podstawie krytyczne sądy.
K_U12 Potrafi wskazać i uwzględniać w swoim działaniu normy i zasady etyki zawodowej
K_U16 Posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych, wzbogaconą o umiejętność oceny tych zjawisk z perspektywy socjologicznej analizy dyskursu i badań nad komunikacją
K_U17 Potrafi używać języka pisanego we własnych tekstach, kontrolując ich wpływ na odbiorcę
K_K03 Jest otwarty na kontakty z ludźmi z odmiennych kręgów kulturowych, wykazuje empatię oraz zrozumienie dla inności
K_K04 Reaguje adekwatnie w sytuacjach kryzysowych wynikających z nieporozumień językowych i komunikacyjnych na tle kulturowym
K_K05 Jest gotowy do wyznaczania priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania.
Kryteria oceniania
● Ocena końcowa z przedmiotu składa się z trzech obligatoryjnych elementów:
○ 33% aktywność na zajęciach
○ 33% referat
○ 34% zadanie badawcze (realizacja obserwacji w terenie, notatka z wyjścia, raport pisany w 3 grupach, ok. 6-8 str. + materiały wizualne)
Literatura
Bryman, A. (2012). Social research methods (4th ed.). Oxford University Press.
Busciantella-Ricci, D., Macchi, A., Viviani, S., & Rinaldi, A. (2024). Healthy and inclusive neighbourhoods: A design research toolkit for the promotion of healthy behaviours. Sustainability, 16(7), 3059. https://doi.org/10.3390/su16073059
Coffey, A. (2023). Doing ethnography (3rd ed.). SAGE Publications.
Flick, U. (2010). Projektowanie badania jakościowego (s. 43–95, 121–135). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Gibbs, G. (2011). Analizowanie danych jakościowych (s. 79–101, 133–155, 161–179). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Kostera, M., Krzyworzeka, P., & Połeć, M. (2023). Antropologia organizacji: Jak prowadzić badania terenowe? Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Lune, H., & Berg, B. L. (2017). Qualitative research methods for the social sciences (9th ed.). Pearson.
Neal, S., Bennett, K., Jones, H., Cochrane, A., & Mohan, G. (n.d.). Multiculture and public parks: Researching super‐diversity and attachment in public green space. Population, Space and Place, 21(5), 463–475.
Pink, S. (2021). Doing visual ethnography (4th ed.). SAGE Publications.
Rieger, J., Kessler, C., & Strickfaden, M. (2019). Doing dis/ordered mappings: Shapes of inclusive spaces in museums. Space and Culture, 25(1), 4–19. https://doi.org/10.1177/1206331219850442 (Original work published 2022)
Wilson, H. (2017). On the paradox of ‘organised’ encounter. Journal of Intercultural Studies, 38(6), 606–620. https://doi.org/10.1080/07256868.2017.1386631
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: