Analiza konwersacyjna 3500-JIS-AKon
Kurs zapoznaje uczestników z instrumentarium językoznawczym, umożliwiającym przeprowadzanie analiz interakcji ustnych. Na wybranych przykładach omawiane będą następujące zagadnienia:
1. systemy i konwencje transkrypcji: wypowiedzi („kolejki”), pauzy, rytm, intonacja, głos, gesty, czynności;
2. organizacja lokalna konwersacji: prawidłowości rządzące zabieraniem głosu przez uczestników rozmowy (system turn-taking);
3. organizacja ogólna konwersacji: otwarcie (sekwencje otwierające), korpus rozmowy, zamknięcie (sekwencje zamykające);
4. reguły sekwencji konwersacyjnych: dopasowane pary wypowiedzi (pary wypowiedzi przyległych);
5. spójność tematyczna konwersacji (ciągłość i brak ciągłości tematycznej);
6. grzeczność (pojęcia twarzy i terytorium, grzeczności pozytywnej i negatywnej); rytuały i rutyny konwersacyjne;
7. formy adresatywne i ich funkcje;
8. emocje w konwersacji (rozpoznawanie i wyrażanie, zarządzanie emocjami);
9. podejście międzykulturowe: problemy i nieporozumienia kulturowe, różnice kulturowe w świetle analizy konwersacji;
10. konflikt i spór w interakcji ustnej.
Na zajęciach będą wykorzystywane materiały audiowizualne.
NAKŁAD PRACY STUDENTA:
ćwiczenia - 30 godz.
przygotowanie do zajęć i lektury uzupełniające - 40 godz.
przygotowanie do sprawdzianu zaliczeniowego - 5 godz.
Razem - 75 godz. (3 punkty ECTS)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W01 Ma pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej językoznawstwa, analizy
dyskursu i semiotyki społecznej.
K_W02 Ma pogłębioną wiedzę o językowych aspektach komunikacji publicznej, międzykulturowej oraz
specjalistycznej.
K_W07 Zna zaawansowane metody wypracowane przez językoznawstwo, lingwistyczną analizę dyskursu i
semiotykę społeczną, pozwalające problematyzować, analizować i interpretować zjawiska zachodzące
w dziedzinie kultury, komunikacji międzyludzkiej i dyskursów społecznych
K_U01 Wykorzystując różne źródła potrafi wyszukiwać, selekcjonować, analizować, oceniać i integrować
informacje dotyczące języka, komunikacji i dyskursywnych aspektów życia społecznego i formułować
na tej podstawie krytyczne sądy.
K_U08 Potrafi krytycznie analizować język debat publicznych (np. politycznych i publicystycznych) pod
kątem stosowanych w nich strategii perswazyjnych i manipulacyjnych.
K_U15 Umie identyfikować i analizować dyskursy, których funkcją jest kreowanie oraz neutralizacja
konfliktów.
K_K04 Jest otwarty na kontakty z ludźmi z odmiennych kręgów kulturowych, wykazuje empatię oraz
zrozumieniem dla inności
Literatura
GOFFMAN E., 2008. Człowiek w teatrze życia codziennego. Warszawa: Wydawnictwo Aletheia. Tłum. H. Datner-Śpiewak i P. Śpiewak.
HALL T. E., 1987. Bezgłośny język. Tłum. R. Zimand i A. Skarbińska. Warszawa : PIW.
HALL T. E. 2003. Ukryty wymiar. Tłum. T. Hołówka. Warszawa: MUZA.
KERBRAT-ORECCHIONI C., 1997. “A multilevel approach in the study of talk-in-interaction”. Pragmatics 7 (1): 1-20.
NĘCKI Z., 2000. Komunikacja międzyludzka. Kraków-Kluczbork: Antykwa.
RANCEW-SIKORA D., 2007. Analiza konwersacyjna jako metoda badania rozmów codziennych. Warszawa: Wydawnictwo TRIO.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: