Warsztaty z analizy dyskursu wizualnego cz. II 3500-JIS-AD-II-SC
Współczesne relacje społeczne są nasycone wizualnością i
jej kodami – zrozumienie współczesnej sfery publicznej
wymaga uwzględnienia mechanizmów przedstawiania,
czynienia „widzialnym” i wizualnego reprezentowania grup i
problemów. Warsztaty poświęcone będą interpretacji
różnych wymiarów dyskursu wizualnego w jego
tradycyjnych i nowych formach.
Proponowane lektury z obszaru socjologii, semiologii i
studiów kulturowych mają dostarczyć podstawowych
narzędzi teoretycznych dla interpretacji różnych aspektów
wizualności. Podstawowym efektem warsztatów ma być
przygotowanie uczestników do przeprowadzania
samodzielnych analiz.
Przykładowa lista tematów zajęć (będzie ograniczana lub
zmieniana w miarę potrzeb):
• miejsce obrazu w technologiach władzy;
• instytucje kształtujące sferę wizualną;
• warunki produkcji obrazów i ekonomię polityczną obrazu
(na przykładzie kina);
• wizualność jako nośnik mitologii życia zbiorowego (w tym
znaczeń ideologicznych, przemocy symbolicznej, polityki
pamięci);
• klasowość w kulturze wizualnej
• klasyczną krytykę kultury masowej;
• pracę publiczności jako postać pracy niematerialnej;
• reality shows i wytwarzanie celebrytów;
• serial jako formę narracyjną i gatunek;
• dekolonizacja kultury wizualnej.
Zajęcia stanowią kontynuację warsztatu z semestru
zimowego. Konkretny zestaw tematów, lektur i materiałów
do analizy będzie ustalany w dyskusji z grupą.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W04 Ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę
specjalistyczną w zakresie praktyk komunikacyjnych.
K_W07 Zna zaawansowane metody wypracowane przez
językoznawstwo, lingwistyczną analizę dyskursu i semiotykę
społeczną, pozwalające problematyzować, analizować i
interpretować zjawiska zachodzące w dziedzinie kultury,
komunikacji międzyludzkiej i dyskursów społecznych.
K_W12 Ma rozszerzoną wiedzę o nowych mediach, o
zasadach i społecznych konsekwencjach ich funkcjonowania
dla życia społecznego.
K_U01 Wykorzystując różne źródła potrafi wyszukiwać,
selekcjonować, analizować, oceniać i integrować
informacje dotyczące języka, komunikacji i dyskursywnych
aspektów życia społecznego i formułować
na tej podstawie krytyczne sądy.
K_U05 Potrafi wykorzystywać dorobek współczesnego
językoznawstwa, lingwistycznej analizy dyskursu i semiotyki
społecznej w celu krytycznej analizy i interpretacji wytworów
kultury, nurtów intelektualnych i ideowych.
K_U06 Potrafi poddać analizie złożoną relację między
medium a przekazem i wpływ, jaki wywierają wzajemnie na
siebie.
K_U08 Potrafi krytycznie analizować język debat publicznych
(np. politycznych i publicystycznych) pod kątem stosowanych
w nich strategii perswazyjnych i manipulacyjnych.
K_U11 Potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg
procesów komunikacyjnych i dyskursywnych, formułować
własne opinie na ten temat oraz stawiać i weryfikować proste
hipotezy badawcze.
K_U13 Posiada umiejętność wykorzystywania zdobytej
wiedzy z dziedziny socjologicznej analizy dyskursu i badań
nad komunikacją; potrafi krytycznie oceniać jej przydatność i
skuteczność.
K_U16 Posiada umiejętność rozumienia i analizowania
zjawisk społecznych, wzbogaconą o umiejętność oceny tych
zjawisk z perspektywy socjologicznej analizy dyskursu i
badań nad komunikacją.
K_U18 Potrafi krytycznie selekcjonować informacje i
materiały niezbędne do pracy naukowej, korzystając z różnych
źródeł (w języku rodzimym i obcym dla poziomu B2+) oraz
posługując się nowoczesnymi technologiami.
K_K08 Jest gotowy samodzielnie i krytycznie uzupełniać swą
wiedzę i umiejętności, łącząc perspektywę socjologiczną i
lingwistyczną.
Kryteria oceniania
Obecność na zajęciach, czytanie tekstów, aktywny udział w
dyskusji i przygotowanie końcowego projektu badawczego są
warunkiem zaliczenia. Dopuszczalne są dwie nieobecności
nieusprawiedliwione w cyklu zajęć. Nieobecności powyżej
tego limitu będą zaliczane przez dodatkowe prace domowe.
Literatura
Nicholas Mirzoeff, Jak zobaczyć świat?
Nicholas Mirzoeff, Podmiot kultury wizualnej
Jacques Ranciere, Estetyka i polityka
Judith Butler, Ramy wojny
John Berger, Sposoby widzenia
Siegfried Kracauer, Orgament z ludzkiej masy
Walter Benjamin, Dzieło sztuki w dobie reprodukcji
technicznej
W.J.T. Mitchell, Dzieło sztuki w dobie reprodukcji
biocybernetycznej
W. J. T. Mitchell, Pokazać widzenie
Laura Mulvey, Przyjemność wzrokowa a kino narracyjne
Tiziana Terranova, Czerwony stos atakuje. Algorytmy, kapitał
i automatyzacja tego, co wspólne
Gillian Rose, Interpretacja materiałów wizualnych
Frederic Jameson, Realizm i utopia w The Wire
Łukasz Zaremba, Słowiański "blackface". Z archiwum
wizualnego kompleksu kolonialnego międzywojnia
Mieke Bal, Rozsiewanie obrazu
Iwona Kurz, Bond. James Bond. Widmo człowieka
Magda Szcześniak, Normy widzialności. Tożsamość w
czasach transformacji
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: