Warsztaty z analizy dyskursu wizualnego cz.I 3500-JIS-AD-I
Współczesne relacje społeczne są nasycone wizualnością i jej
kodami – zrozumienie współczesnej sfery publicznej wymaga
uwzględnienia mechanizmów przedstawiania, czynienia
„widzialnym” i wizualnego reprezentowania grup i
problemów. Warsztaty poświęcone będą interpretacji różnych
wymiarów dyskursu wizualnego w jego tradycyjnych i
nowych formach.
Proponowane lektury z obszaru socjologii i badań nad kulturą
wizualną mają dostarczyć podstawowych narzędzi
teoretycznych dla interpretacji różnych aspektów wizualności.
Podstawowym efektem warsztatów ma być przygotowanie
uczestników do przeprowadzania samodzielnych analiz.
Każde zajęcia będą poświęcone wybranemu problemowi
badawczemu lub typowi przekazów wizualnych. Przykładowa
lista tematów zajęć (tematy mogą być zmieniane w zależności
od dynamiki dyskusji i zainteresowań grupy):
zagadnienia wstępne: obszary badań nad wizualnością
i wymiary kompetencji wizualnej;
widzenie siebie i innych jako problem wizualny,
technologiczny i jako typ relacji społecznej;
obraz w technologiach władzy;
instytucje kształtujące sferę wizualną;
warunki produkcji obrazów i ekonomia polityczna
obrazu (na przykładzie kina);
wizualność jako medium polityczności (w tym znaczeń
ideologicznych, przemocy symbolicznej, polityki
pamięci);
klasowość w kulturze wizualnej
klasyczna krytyka kultury masowej;
reality shows i pedagogika klasowa.
Konkretny zestaw tematów, lektur i materiałów do analizy
będzie ustalany w dyskusji z grupą.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
K_W04 Ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę
specjalistyczną w zakresie praktyk komunikacyjnych.
K_W07 Zna zaawansowane metody wypracowane przez
językoznawstwo, lingwistyczną analizę dyskursu i semiotykę
społeczną, pozwalające problematyzować, analizować i
interpretować zjawiska zachodzące w dziedzinie kultury,
komunikacji międzyludzkiej i dyskursów społecznych.
K_W12 Ma rozszerzoną wiedzę o nowych mediach, o
zasadach i społecznych konsekwencjach ich funkcjonowania
PAGE 2 z NUMPAGES 4
dla życia społecznego.
K_U01 Wykorzystując różne źródła potrafi wyszukiwać,
selekcjonować, analizować, oceniać i integrować
informacje dotyczące języka, komunikacji i dyskursywnych
aspektów życia społecznego i formułować
na tej podstawie krytyczne sądy.
K_U05 Potrafi wykorzystywać dorobek współczesnego
językoznawstwa, lingwistycznej analizy dyskursu i semiotyki
społecznej w celu krytycznej analizy i interpretacji wytworów
kultury, nurtów intelektualnych i ideowych.
K_U06 Potrafi poddać analizie złożoną relację między
medium a przekazem i wpływ, jaki wywierają wzajemnie na
siebie.
K_U08 Potrafi krytycznie analizować język debat publicznych
(np. politycznych i publicystycznych) pod kątem stosowanych
w nich strategii perswazyjnych i manipulacyjnych.
K_U11 Potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg
procesów komunikacyjnych i dyskursywnych, formułować
własne opinie na ten temat oraz stawiać i weryfikować proste
hipotezy badawcze.
K_U13 Posiada umiejętność wykorzystywania zdobytej
wiedzy z dziedziny socjologicznej analizy dyskursu i badań
nad komunikacją; potrafi krytycznie oceniać jej przydatność i
skuteczność.
K_U16 Posiada umiejętność rozumienia i analizowania
zjawisk społecznych, wzbogaconą o umiejętność oceny tych
zjawisk z perspektywy socjologicznej analizy dyskursu i
badań nad komunikacją.
K_U18 Potrafi krytycznie selekcjonować informacje i materiały
niezbędne do pracy naukowej, korzystając z różnych źródeł
(w języku rodzimym i obcym dla poziomu B2+) oraz
posługując się nowoczesnymi technologiami.
K_K08 Jest gotowy samodzielnie i krytycznie uzupełniać swą
wiedzę i umiejętności, łącząc perspektywę socjologiczną i
lingwistyczną.
Kryteria oceniania
Obecność na zajęciach, czytanie tekstów, aktywny udział w
dyskusji i przygotowanie końcowego projektu badawczego są
warunkiem zaliczenia. Dopuszczalne są dwie nieobecności
nieusprawiedliwione w cyklu zajęć. Nieobecności powyżej
tego limitu będą zaliczane przez dodatkowe prace domowe.
Literatura
Przykładowa literatura (podane poniżej tytuły wskazują
przykładowe źródła do zajęć – ostateczny dobór lektur będzie
ustalany na bieżąco; w przypadku monografii omówione
zostaną wybrane fragmenty):
Adorno, Theodor, Telewizja jako ideologia, tłum. M.
Bucholc, w: tegoż, Przemysł kulturalny, Warszawa
2019.
Adamczak, Marcin, Globalne Hollywood, filmowa
Europa i polskie kino po 1989 roku, Gdańsk 2010.
Bourdieu, Pierre, Dystynkcja. Społeczna krytyka
władzy sądzenia, tłum. P. Biłos, Scholar 2005.
Foucault, Michel, Nadzorować i karać, tłum. T.
Komendant, Warszawa 1998.
Heinich, Nathalie, Socjologia sztuki, tłum. A.
Karpowicz, Oficyna Naukowa, Warszawa 2010.
Kultura wizualna w Polsce, t. 2, Spojrzenia, red. I.
Kurz, P. Kwiatkowska, M. Szcześniak, Ł. Zaremba,
Bęc Zmiana, Warszawa 2017.
Mirzoeff, Nicholas, Jak zobaczyć świat?, tlum. M.
Zaremba, Kraków – Warszawa 2016.
Pauwels, Luc, Zwrot wizualny w badaniach i
komunikacji wiedzy, tłum. M. Frąckowiak, w: Badania
wizualne w działaniu, Warszawa 2011.
Rancière, Jacques, Estetyka jako polityka, tłum. J.
Kutyła, P. Mościcki, Warszawa 2007.
Zaremba, Łukasz, Statuy i status quo. Czas pomników
w Stanach Zjednoczonych, Widok. Teorie i Praktyki
Kultury Wizualnej, nr 25 (2019).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: