Tożsamość i budowanie więzi społecznych - perspektywa socjologiczna 3500-JIS-2-TiBWS-Ssc
Człowiek większość swojego czasu, wówczas gdy nie śpi, spędza na komunikacji z innymi, czyli na rozmowach. W i poprzez rozmowy dajemy wyraz temu, kim jesteśmy, naszym potrzebom, wartościom, nawykom, postawom. W i poprzez rozmowy ustanawiamy i podtrzymujemy tożsamość społeczną, reprodukujemy społeczne role i budujemy więzi z innymi ludźmi. Nawet praca, która w przypadku zdecydowanej większości ludzi jeszcze do niedawna była oparta na wysiłku mięśni, dziś polega głównie na komunikowaniu się – umawiamy spotkania, spotykamy się, ustalamy różne rzeczy, wydajemy lub przyjmujemy polecenia, realizujemy je obsługując klienta itd. Wychodzimy z pracy i wciąż rozmawiamy, że znajomy o problemach w pracy, z rodziną o rodzinie i całej reszcie, z sąsiadami, z dziećmi, możemy nawet rozmawiać, ze zwierzętami, które trzymamy w domu.
Poprzez komunikacje budujemy relacje z innymi ludźmi: nakładamy zobowiązania i jesteśmy zobowiązywani, obiecujemy i inni różne rzeczy nam obiecują. Ustanawiamy też relację z obiektami martwymi oraz abstrakcyjnymi czyniąc je znaczącymi dla siebie i dla innych. Nie jest to działanie indywidualne. Użycie języka jest zawsze działaniem kolektywnym: komunikacją. Kolektywne działanie polega na robieniu czegoś poprzez koordynację wzajemnej aktywności – buduje więzi pomiędzy ludźmi. Komunikacja jest więc czymś innym niż prostą sumą działania osoby mówiącej i słuchającej. To wspólne działanie, które wyłania się, gdy mówiący i słuchający reagują na akt przedmówcy. Komunikacja obejmuje zatem zarówno procesy jednostkowe, jak również społeczne. Mówiący i słuchający działają indywidualnie, jeśli chcą wyrazić coś poprzez język. Ale muszą też działać wspólnie, jeśli ich działanie ma odnieść jakiś skutek. W trakcie wykładu będziemy poszukiwać psychologicznych i społecznych aspektów funkcjonowania komunikacji – ich wpływu na tożsamość oraz budowania więzi społecznych.
Wychodząc od powyższych założeń, można postawić mocną tezę o ontologii świata społecznego: komunikacja jest wymiarem, w którym, to społeczne jest konstruowane i reprodukowane. Wartości, normy, klasy, struktura i inne ogólne pojęcia, za pomocą których opisujemy i analizujemy zachowania jednostek, są abstrakcyjnymi, to znaczy oderwanymi od konkretnych swych przejawów, typami idealnymi. Działanie, interakcja czy wymiana jest wtórna wobec komunikacji, czy mówiąc prościej, bez komunikacji nie byłyby możliwe inne formy działania. Celem wykładu jest systematyczna analiza tych teoretycznych tez na podstawie rozmaite psychologiczne i socjologiczne teorie oraz badania.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W04 - Ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę specjalistyczną w zakresie praktyk komunikacyjnych,
K_W08 - Ma pogłębioną wiedzę o języku, jego złożonej i historycznie zmiennej naturze oraz jego roli w
komunikacji społecznej
K_W10 - Ma rozszerzoną wiedzę o specyfice nauk społecznych – zwłaszcza socjologicznej analizy dyskursu i
badań nad komunikacją społeczną
K_W11 - Ma rozszerzoną wiedzę o instytucjach społecznych, w tym o aspektach komunikacyjnych i
dyskursywnych ich funkcjonowania,
K_W14 - Ma pogłębioną wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi a językowymi oraz
społecznymi aspektami budowania tożsamości indywidualnej i grupowej,
K_W15 - Ma pogłębioną wiedzę o komunikacyjnych i dyskursywnych aspektach powstawania więzi
społecznych oraz o konsekwencjach zakłóceń w komunikacji dla trwałości więzi społecznych,
K2_K20 - Ma pogłębioną wiedzę na temat historycznych przemian struktur, instytucji oraz więzi społecznych,
wypracowaną w obszarze badań nad komunikacją społeczną oraz socjologicznej analizy dyskursu
K_U10 - Posiłkując się wiedzą z zakresu socjologicznej analizy dyskursu i badań nad komunikacją społeczną,
potrafi krytycznie dobierać dane i metody analiz oraz formułować wnioski
K_K08 - Jest gotowy samodzielnie i krytycznie uzupełniać swą wiedzę i umiejętności, łącząc perspektywę
socjologiczną i lingwistyczną
Kryteria oceniania
Test
egzamin
Literatura
Elliott, A. „Koncepcje "ja"’
Jarymowicz M., „Psychologia tożsamości” w: Strelau J. (red.) - Podręcznik Akademicki Tom I
Niedziwedzińska A. (red.) – „Poznaj samego siebie” rozdz. 6-8
Kofta M., Doliński D. „Osobowość podejście poznawcze” w: Strelau J. (red.) - Podręcznik Akademicki tom 2
Porankiewicz „Między jednostką a strukturą społeczną”
Łukaszewski W., Doliński D., Maruszewski T. „Tożsamość. Trudne pytanie kim jestem”
Morreale S. P., Barge J. K., Spitzberg B. H. „Komunikacja między ludźmi”
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: