Analiza dyskursu specjalistycznego: Pamięć zbiorowa 3500-JIS-2-KON-PZ
Zajęcia będą poświęcone analizie specjalistycznego dyskursu o pamięci zbiorowej, która od początku XXI wieku stanowi jeden z podstawowych punktów odniesienia polskiej debaty publicznej, wywołuje intensywne i długotrwałe debaty społeczne, a przy jej negocjowaniu toczone są żywiołowe spory, sytuującej ten dyskurs w domenie „gorącej”, zgodnie z rozpoznaniami Charlesa S. Maiera. W ramach dyskusji seminaryjnej będziemy analizować węzłowe dla tego obszaru refleksji teksty naukowe i eseistyczne oraz poddawać je interpretacji, wykorzystując z jednej strony teorie analizy dyskursu, a z drugiej – studia nad pamięcią zbiorową.
Różnorodne metody lingwistycznej analizy dyskursu pozwolą odsłonić ukryte założenia i niewypowiedziane wprost systemy wartości, stojące za współczesnymi konfliktami pamięci, ich instrumentalność, strategie perswazyjne i manipulacje, bezrefleksyjność, brak samoświadomości znaczenia i historycznej genealogii pojęć, kategorii i metafor. Analizy będą również ukierunkowane na rozpoznawanie specyfiki obiegów kultury, konwencji, gatunków wypowiedzi oraz złożoność etykiet tożsamościowych.
Zarówno polskie, jak i zagraniczne studia nad pamięcią zbiorową umożliwią natomiast wprowadzenie perspektywy porównawczej i międzynarodowej, wpisanie polskich sporów w światowy kontekst tzw. memory boomu. Odsłonią także perspektywę etyczną, estetyczną i polityczną dyskursu pamięci kolektywnej, a także jego performatywny wymiar, związany z wezwaniem do działania, mową nienawiści oraz problemem podejmowania racjonalnych i prospektywnych decyzji społecznych.
Zajęcia będą miały charakter seminaryjny i warsztatowy – za pomocą wprowadzonej przez wykładowcę teoretycznej metodologii studenci będą samodzielnie i w grupach dokonywać interpretacji konkretnego materiału źródłowego oraz prezentować i dyskutować wyniki swoich prac podczas prezentacji.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W01 Ma pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej językoznawstwa, analizy dyskursu i semiotyki społecznej.
K_W02 Ma pogłębioną wiedzę o językowych aspektach komunikacji publicznej, międzykulturowej oraz specjalistycznej.
K_W03 Zna terminologię z zakresu językoznawstwa, analizy dyskursu i semiotyki społecznej na poziomie rozszerzonym.
K_W04 Ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę specjalistyczną w zakresie praktyk komunikacyjnych.
K_U18 Potrafi używać języka mówionego we własnych tekstach, kontrolując ich wpływ na odbiorcę.
K_K02 Jest gotowy do podjęcia pracy wymagającej wiedzy z zakresu języka komunikacji publicznej, specjalistycznej, międzykulturowej; znajomości wybranego języka obcego oraz wiedzy o współczesnych procesach społecznych i politycznych.
K_K03 Jest gotowy do współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role; jest gotowy do stosowania właściwych środków komunikacji do określonych działań.
K_K08 Jest gotowy do uczestniczenia w przygotowaniu projektów dotyczących komunikacji i dyskursów społecznych
Kryteria oceniania
udział w dyskusji, prezentacja na zajęciach
zaliczenie na ocenę
Literatura
Napiórkowski Marcin, Majewski Paweł (red.), Antropologia pamięci. Zagadnienia i wybór tekstów, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2018.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: