Analiza dyskursu specjalistycznego - perspektywa lingwistyczna 3500-JIS-2-KON-PL
Kurs poświęcony jest roli języków i tekstów specjalistycznych jako czynników organizujących przestrzeń społeczną. Każdy konkretny język wytworzony przez daną wspólnotę zawodową, a zatem każdy konkretny język specjalistyczny danej wspólnoty profesjonalnej stanowi miarę osiągniętego przez nią poziomu rozwoju cywilizacyjnego, z drugiej zaś strony jest on czynnikiem determinującym jej dalszy rozwój cywilizacyjny. W toku kursu omówiona zostanie wielowymiarowa charakterystyka dyskursu specjalistycznego, m.in. gatunki tekstów, językowe wyznaczniki specjalizacji tekstów. Następnie studenci poznają metody badawcze pozwalające na analizę dyskursu specjalistycznego od strony językowej i będą mieli okazję wykorzystać nabytą wiedzę w praktyce.
Nakład pracy studenta:
Zajęcia: 30 godzin
Przygotowanie do zajęć: 30 godzin
Przygotowanie projektu końcowego: 60 godzin
Razem: 120 godzin
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: |
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student:
K_W01 Ma pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej językoznawstwa, analizy dyskursu i semiotyki społecznej.
K_W02 Ma pogłębioną wiedzę o językowych aspektach komunikacji publicznej, międzykulturowej oraz specjalistycznej.
K_W03 Zna terminologię z zakresu językoznawstwa, analizy dyskursu i semiotyki społecznej na poziomie rozszerzonym.
K_U18 Potrafi krytycznie selekcjonować informacje i materiały niezbędne do pracy naukowej, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym dla poziomu B2+) oraz posługując się nowoczesnymi technologiami.
K_K02 Jest gotowy do podjęcia pracy wymagającej wiedzy z zakresu języka komunikacji publicznej, specjalistycznej, międzykulturowej; znajomości wybranego języka obcego oraz wiedzy o współczesnych procesach społecznych i politycznych.
K_K07 Jest gotowy do uczestniczenia w przygotowaniu projektów dotyczących komunikacji i dyskursów społecznych.
Kryteria oceniania
Metody oceny pracy studenta:
- ocena aktywności (wykonywanie zadań podczas zajęć) i przygotowania do zajęć (w tym prace domowe);
- grupowy projekt końcowy polegający na przedstawieniu raportu badawczego z przeprowadzonej analizy językoznawczej dokonanej na podstawie metod poznanych na zajęciach.
Kryteria oceniania:
Ocena końcowa składa się z następujących komponentów:
- ocena ciągła z zajęć: 20%
- ocena z projektu końcowego: 80%.
Przyjęte zasady punktacji dla oceny bieżącej i zaliczenia na ocenę:
51%-60% = 3
61%-70% = 3,5
71%-80% = 4
81%-90% = 4,5
91%-100% = 5
Nieobecności – dopuszczalne 2 nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze. Jeśli student ma więcej niż dwie nieobecności, łącznie z usprawiedliwionymi, powinien zwrócić się do wykładowcy z prośbą o wyznaczenie formy zaliczenia materiału z zajęć, na których był nieobecny, i zaliczyć ten materiał przed zakończeniem semestru. Jeśli nieobecności jest więcej niż 50%, stanowi to podstawę do niezaliczenia przedmiotu w świetle Regulaminu Studiów.
Literatura
Badziński, A. (2019), Dyskurs w domenie języka specjalistycznego medycznego – uwagi dla tłumaczy i dydaktyków przekładu. Rocznik Przekładoznawczy 14, p. 381-397.
Cap, P. and Okulska, U. (2013), Analyzing Genres in Political Communication. Amsterdam and Philadelphia: John Benjamins
di Martino, E., Banks, D. (2019), Specialized Discourses and Their Readership. Springer.
Duszak, A. (2002), Us and Others: social identities across languages, discourses and cultures. John Benjamins Publishing Company.
Duszak, A., Fairclough, N. (2008), Krytyczna analiza dyskursu. Interdyscyplinarne podejście do komunikacji społecznej. Universitas. Kraków.
Gotti, M. (2011) Investigating Specialized Discourse. Bern: Peter Lang.
Saldanha, G. and O’Brien, S. (2013) Research Methodologies in Translation Studies. London and New York: Routledge.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: