Analiza dyskursu publicznego: o tym się mówi w Polsce cz. 2 3500-JIS-2-APD-P-2
Zajęcia będą kontynuacją kursu prowadzonego podczas I semestru.
Obszarem analizowanym podczas zajęć będą aktualne i ważne debaty społeczne, które toczone są we współczesnej Polsce. Zajęcia będą podzielone na trzy bloki tematyczne: 1) obyczajowość; 2) relacje obywatele/obywatelki-państwo; 3) tożsamość.
W ramach kursu zajmiemy się m.in. następującymi tematami: feminizm; sytuacja osób LGBT+; edukacja seksualna; macierzyństwo i ojcostwo; epidemia koronawirusa; strategie oporu wobec władzy; neoliberalizm; ekologia; Polacy-katolicy; kryzys uchodźczy; polskości - duma i wstyd.
Studenci i studentki będą przygotowywać mini projekty badawcze polegające na analizie dyskursu publicznego na wybrany temat. Będzie to okazją do praktycznego przećwiczenia prowadzenia analiz dyskursu.
Materiał empiryczny poddawany analizie będą stanowiły: artykuły prasowe, programy telewizyjne, media społecznościowe, filmy, memy itp.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: |
Efekty kształcenia
K_W02: Ma pogłębioną wiedzę o językowych aspektach komunikacji publicznej, międzykulturowej oraz specjalistycznej.
K_W12: Ma rozszerzoną wiedzę o nowych mediach, o zasadach i społecznych konsekwencjach ich funkcjonowania dla życia społecznego.
K_W13: Ma rozszerzoną wiedzę o zależnościach między komunikacją a władzą, zarówno państwową, jak i sprawowaną przez media lub za pośrednictwem dyskursów eksperckich.
K_U01: Wykorzystując różne źródła potrafi wyszukiwać, selekcjonować, analizować, oceniać i integrować informacje dotyczące języka, komunikacji i dyskursywnych aspektów życia społecznego i formułować na tej podstawie krytyczne sądy.
K_U06: Potrafi poddać analizie złożoną relację między medium a przekazem i wpływ, jaki wywierają wzajemnie na siebie.
K_U08: Potrafi krytycznie analizować język debat publicznych (np. politycznych i publicystycznych) pod kątem stosowanych w nich strategii perswazyjnych i manipulacyjnych.
K_U10: Posiłkując się wiedzą z zakresu socjologicznej analizy dyskursu i badań nad komunikacją społeczną, potrafi krytycznie dobierać dane i metody analiz oraz formułować wnioski.
K_U16: Posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych, wzbogaconą o umiejętność oceny tych zjawisk z perspektywy socjologicznej analizy dyskursu i badań nad komunikacją.
K_K09: Jest gotowy do poszukiwania nowych metod i źródeł w celu uzupełnienia swojej wiedzy i doskonalenia umiejętności zawodowych.
Kryteria oceniania
Warunek konieczny zaliczenia: obecność na zajęciach (do dwóch nieobecności w semestrze – w tym zwolnienia lekarskie; nadliczbowe nieobecności należy zaliczyć na dyżurze). Siódma nieobecność oznacza nieodwołalne skreślenie z listy.
Składowe oceny końcowej:
Przygotowanie i wygłoszenie referatu – 60%
Aktywność na zajęciach (merytoryczny udział w dyskusji, czytanie lektur – 40%
Literatura
Elżbieta Korolczuk, Julia Kubisa, Dorota Szelewa. 2017. Ruch feministyczny w Polsce a kwestia socjalna. Warszawa: Fundacja im. Friedricha Eberta
Sylvia Jaworska, Ramesh Krisnamurthy. 2012. On the F word: A corpus-based analysis of the media representation of feminism in British and German press discourse, 1990-2009 (w:) Discourse & Society 23(4): 401-431
Joanna Mizielińska, Agata Stasińska. 2017. “There Is Nothing Like a Family”: Krzysztof Arcimowicz, Aleksander Wasiak-Radoszewski i Katarzyna Dębska. 2014. Polski dyskurs publiczny dotyczący rodzin z wyboru w latach 2003–2013 (w:) Studia Socjologiczne 4/2014 (215)
Janice M. Irvine. 2000. Doing It with Words: Discourse and the Sex Education Culture Wars (w:) Critical Inquiry 27: 58-76.
Małgorzata Sikorska. 2016. „Prywatne” i „publiczne” konteksty macierzyństwa oraz rozrodczości – analiza dyskursu publicznego” (w:) Societas Communitas 21/2016
Marta Karkowska. 2021. Mikrospołeczne podstawy (nie)skuteczności prawa. Reakcje na pandemiczne zakazy, nakazy i zalecenia w związku z rozprzestrzenianiem się COVID-19 (in:) Katarzyna Andrejuk i in. (red.) 2021. Zmiana społeczna, pandemia, kryzys. Konteksty empiryczne i teoretyczne. Warszawa: Wydawnictwo IFIS PAN, s. 313-334
Piotr Kosiewski (red.). 2021. Język rewolucji. Fundacja im. Stefana Batorego. (Fragmenty: Gdzie się podziały ‘macice wyklęte’? Agnieszki Graff (strony: 23-25) oraz Bunt młodych Elżbiety Korolczuk (strony: 71-74)
Inga Koralewska, Katarzyna Zielińska. 2021. ‘Defending the unborn’, ‘protecting women’ and ‘preserving culture and nation’: anti-abortion discourse in the Polish right-wing press (w:) Culture, Health & Sexuality (pre-print)
Łukasz Pawłowski. 2019. Druga fala prywatyzacji trwa! Przed nami bunt klasy średniej? (w:) Kultura Liberalna nr 539, 7.05.2019
Przemysław Czapliński, Joanna B. Bednarek, Dawid Gostyński (red.). 2019. O jeden las za daleko. Demokracja, kapitalizm i nieposłuszeństwo ekologiczne w Polsce. Warszawa: Instytut Wydawniczy Książka i Prasa. (Wstęp: s. 7-22)
Sławomir Mandes. 2019. Pomiędzy antyklerykalizmem a ortodoksją. Religijność Polaków w świetle danych Europejskiego Sondażu Wartości (w:) Studia Socjologiczno-Polityczne 2(11)/2019
Anna Szwed. 2018. „Przyszłość ludzkości idzie przez rodzinę!” Konstruowanie kryzysu rodziny w wypowiedziach Kościoła rzymskokatolickiego w Polsce – treści i funkcje (w:) Przegląd Religioznawczy – The Religious Studies Review 2 (268): 81-96
Ewa Nowicka, Sławomir Łodziński. 2020. Better Migrants, Worse Migrants: Young, Educated Poles Look at New Incomers to Poland (w:) Władza sądzenia 2020/18
Krzysztof Jaskułowski. 2019. Rozdział 4: Understanding Polishness (w:) The Everyday Politics of Migration Crisis in Poland.
Between Nationalism, Fear and Empathy. Plagrave Macmillan (strony: 55-75).
Piotr Pawliszak, Dorota Rancew-Sikora. 2012. Wprowadzenie do socjologicznej analizy dyskursu (SAD) (w:) Studia Socjologiczne 2012/1 (204)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: