Analiza dyskursu publicznego – O tym się mówi na świecie 3500-JIS-2-ADP-SWIAT
Kurs ma na celu przedstawienie praktycznych zastosowań wybranych modeli, metod i narzędzi badawczych Krytycznej Analizy Dyskursu (KAD) w zakresie analizy dyskursu publicznego, w szczególności tekstów medialnych dotyczących aktualnych wydarzeń w sferze publicznej na świecie.
Zajęcia skupiają się na analizie opisów i ocen wybranych zdarzeń w różnych mediach (głównie obszaru anglojęzycznego) z uwzględnieniem kontekstu społeczno-kulturowego i polityczno-historycznego.
Jednocześnie praktyka badawcza pozwoli studentkom i studentom pogłębić teoretyczną wiedzę z zakresu (krytycznej) analizy dyskursu publicznego, a także rozwinie ich umiejętności krytycznego odbioru tekstów medialnych w roli świadomych odbiorców mediów.
Przedmiotem analizy są teksty należące do różnych gatunków dziennikarskich, w tym artykuły prasowe, wywiady, reportaże, debaty, wiadomości telewizyjne, oraz reprezentujące różne media, w tym prasę, telewizję, serwisy internetowe oraz nowe media cyfrowe (także media społecznościowe, z perspektywy ich użytkowników, tj. osób tworzących i odbierających treści).
Studentki / studenci posiądą praktyczną wiedzę z zakresu posługiwania się współczesnymi narzędziami badań nad dyskursem.
Podczas kursu analizowane będą materiały dotyczące aktualnych wydarzeń na świecie oraz materiały pomocnicze umożliwiające naświetlenie ich szerszego kontekstu oraz głębszą analizę krytyczną tematu.
Szacunkowy/orientacyjny nakład pracy:
Zajęcia (godziny kontaktowe): 30 godzin
Czytanie literatury: 15 godzin
Przygotowanie do zajęć: 15 godzin
Prace pisemne: 30 godzin
Razem: 90 godzin
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2025Z: | W cyklu 2024Z: |
Efekty kształcenia
Absolwent/Absolwentka
K_W02 Ma pogłębioną wiedzę o językowych aspektach komunikacji publicznej, międzykulturowej oraz specjalistycznej.
K_W09 Ma orientację we współczesnym życiu intelektualnym i kulturalnym w Polsce i w wybranych rejonach świata.
K_U08 Potrafi krytycznie analizować język debat publicznych (np. politycznych i publicystycznych) pod kątem stosowanych w nich strategii perswazyjnych i manipulacyjnych.
K_U09 Posiada umiejętność formułowania i prezentowania – w różnych formach i za pośrednictwem różnych mediów – krytycznych opinii o zjawiskach społecznych oraz mechanizmach językowych komunikacji międzyludzkiej zachodzącej w rozmaitych kontekstach kulturowych i zawodowych.
K_U10 Posiłkując się wiedzą z zakresu analizy dyskursu i badań nad komunikacją społeczną, potrafi krytycznie dobierać dane i metody analiz oraz formułować wnioski.
K_U20 Potrafi napisać pracę, przygotować prezentację lub wypowiedź ustną dotyczącą wybranego zagadnienia w języku obcym na poziomie B2+, również z wykorzystaniem nowych technologii.
K_K03 Jest otwarta/otwarty na kontakty z ludźmi z odmiennych kręgów kulturowych, wykazuje empatię oraz zrozumienie dla inności.
K_K08 Jest gotowa/gotowy samodzielnie i krytycznie uzupełniać swą wiedzę i umiejętności, łącząc perspektywę
socjologiczną i lingwistyczną.
Kryteria oceniania
Metody:
obecność na zajęciach i aktywny udział w zajęciach (udział w dyskusji i zadania wykonywane na zajęciach), lektura polecanych lub wskazanych tekstów, przygotowanie i terminowe dostarczenie prac pisemnych.
Kryteria:
Ocena końcowa stanowi wypadkową ocen aktywności na zajęciach i oceny prac pisemnych przygotowanych w domu i/lub na zajęciach:
udział w dyskusji i praca na zajęciach: 40%
prace pisemne (przygotowywane w domu i/lub na zajęciach): 60%
Wynik a ocena końcowa:
>96% - 100% - 5!
>92% - 96% - 5
>85% - 92% - 4,5
>76% - 84% - 4
> 68% - 76% - 3,5
> 60% - 68% - 3
do 60% włącznie – 2
Nieobecności
Dopuszczalne są dwie nieobecności nieusprawiedliwione.
Jeśli student(ka) ma więcej niż dwie nieobecności nieusprawiedliwione, musi ustalić z prowadzącym zajęcia wyznaczenie formy zaliczenia materiału z zajęć, na których był(a) nieobecny/nieobecna, i zaliczyć ten materiał przed zakończeniem semestru. Liczba nieobecności przekraczająca 50% zajęć uniemożliwia uzyskanie zakładanych efektów uczenia się i stanowi podstawę do niezaliczenia przedmiotu.
Narzędzia generatywnej AI:
Szczegółowe zasady korzystania z narzędzi generatywnej AI określi prowadzący w materiałach kursowych na platformie Kampus udostępnionych przed pierwszymi zajęciami.
Obowiązują ogólne zasady określone w uchwale nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 r. w sprawie wytycznych dotyczących korzystania z narzędzi sztucznej inteligencji w procesie kształcenia.
Literatura
Wybrane fragmenty (w zależności od rodzaju i tematyki omawianych tekstów medialnych):
Bednarek, M. i H. Caple (2012) “News discourse”, London/New York: Continuum.
Cramer, P. A. (2011) “Controversy as news discourse”, Dordrecht et al.: Springer.
Fairclough, N. (1995) "Media Discourse”, London: Arnold.
Hoskins, A. i B. O’Loughlin (2007) "Television and Terror: Conflicting Times and the Crisis of News Discourse", Basingstoke/New York: Palgrave Macmillan.
Johnson, S. i A. Ensslin (red.) (2007) "Language in the Media: Representations, Identities, Ideologies", London/New York: Continuum.
Jones, R., S. Jaworska i E. Aslan (2021) "Language and Media: A Resource Book for Students", London: Routledge.
Machin, D. i T. van Leeuwen (2007) "Global Media Discourse: A Critical Introduction", London/New York: Routledge.
Perrin, D. i C. Cotter (red.) (2020) "The Routledge Handbook of Language and Media", London: Routledge.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: