W stronę narracji. Warsztat pisarski antropologa 3500-FAKM-WPA
Warsztat badawczy poświęcony doskonaleniu praktycznych umiejętności związanych z warsztatem pisarskim antropologa. Jak pisać o zrealizowanych badaniach? Jak umiejscowić „teorię” w empirycznych pracach badawczych? Jak pisać o metodologii? Jak pisać o analizie danych jakościowych? Na czym polega różnicą między narracją a dyskursem? Czym jest „opowiadanie historii” w antropologii? Jaką strukturę nadać tworzonej przez siebie monografii badawczej – to jedne z podstawowych problemów przed którymi stają piszący o swojej pracy antropolodzy. Warsztat ma za zadanie doskonalenia umiejętności analitycznych i warsztatu pisarskiego związanego z badaniami antropologicznymi (jakościowymi). Doskonalenie umiejętności pisarskich związanych z zastosowaniem teorii antropologicznych oraz opisem procedur metodologicznych stosowanych w badaniach jakościowych jest celem kursu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W17 ma podstawową wiedzę o kryteriach poprawności wnioskowania
K_W18 zna podstawowe metody i techniki badań społecznych oraz wie jakie dobrać metody badawcze w celu rozwiązania prostych problemów badawczych
K_W19 rozumie na czym polega specyfika analizy socjologicznej
K_W35 jest świadomy wyboru określonej perspektywy teoretycznej i dostrzega konsekwencje tego wyboru
K_U03 potrafi zastosować podstawowe terminy i kategorie socjologiczne do analizy społeczeństwa, zwłaszcza współczesnego społeczeństwa polskiego
K_U04 potrafi samodzielnie znaleźć informacje i materiały niezbędne do przeprowadzenia prostych analiz socjologicznych, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) oraz posługując się nowoczesnymi technologiami
K_U05 potrafi formułować proste samodzielne sądy na temat przyczyn wybranych procesów i zjawisk społecznych
K_U06 potrafi posługiwać się podstawowymi kategoriami teoretycznymi do opisu zmian społecznych we współczesnych społeczeństwach
K_U07 potrafi dokonać prostej analizy konsekwencji procesów zachodzących we współczesnych społeczeństwach
K_U09 umie zastosować normy i zasady etyczne w praktyce badawczej
K_U11 potrafi dobrać odpowiednie metody i techniki badawcze w celu przeprowadzenia analizy konkretnego problemu społecznego
K_U12 potrafi zaplanować i zrealizować badanie społeczne przy użyciu podstawowych ilościowych i jakościowych metod i technik badań socjologicznych
K_U14 potrafi posługiwać się jednym dowolnym programem komputerowym służącym do analizy danych, korzystając z jego podstawowych funkcji
K_U20 potrafi przeczytać ze zrozumieniem tekst naukowy i wskazać jego główne tezy, argumenty autora oraz poddać je dyskusji
K_K06 potrafi argumentować stawiane tezy
K_K07 umie dokonać krytycznej analizy źródeł
K_K09 umie prezentować wyniki swojej pracy badawczej
K_K11 zna i przestrzega zasad etyki zawodowej, w tym zasad poszanowania własności intelektualnej
K_K12 potrafi właściwie korzystać ze źródeł informacji naukowej
Kryteria oceniania
udział w dyskusji, praca pisemna, prezentacja, ew. przygotowanie projektu
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: