Technologia informacji jako rewolucja społeczna 3500-FAKM-TIRS
Ilość informacji generowanej i gromadzonej aktualnie przez ludzkość jest nieporównywalnie większa od skali, z jaką mieliśmy do czynienia w przeszłości. Szacunki sprzed ponad dwóch dekad wskazują, że ludzkość w ciągu całej swojej historii, aż do powstania komercyjnie dostępnych komputerów osobistych zgromadziła około 12 eksabajtów danych (co odpowiada mniej więcej filmowi o jakości DVD trwającemu 50 tys. lat). Zarazem nośniki drukowane, filmowe, magnetyczne i optyczne wyprodukowane tylko w samym 2002 roku zawierały 5 eksabajtów danych. Odpowiada to 37 tys. nowych bibliotek wielkości Biblioteki Kongresu.
Gwałtowny wybuch globalnego społeczeństwa informacyjnego, po kilku tysiącleciach stosunkowo spokojniejszego rozwoju, stworzył nowe i trudne wyzwania, których w dużej mierze nie można było przewidzieć jeszcze kilkadziesiąt lat temu. Technologie informacyjno-komunikacyjne sprawiły, że tworzenie, zarządzanie i wykorzystanie informacji, komunikacji i zasobów obliczeniowych stały się kwestiami o kluczowym znaczeniu, nie tylko dla naszego rozumienia świata i naszych interakcji z nim, ale także dla naszego obrazu samych siebie i naszej tożsamości. Innymi słowy, informatyka i ICT przyniosły czwartą - po kopernikańskiej, newtonowskiej i freudowskiej - rewolucję.
Doświadczamy obecnie rewolucji polegającej na dyslokacji i ponownej ocenie naszej natury i roli we wszechświecie. Zmienia się nasze spojrzenie na ostateczną naturę rzeczywistości, czyli nasza metafizyka, z materialistycznej, w której fizyczne obiekty i procesy odgrywają kluczową rolę, na informacyjną, w której podstawowym budulcem świata jest informacja.
Technologie informacyjno-komunikacyjne faktycznie tworzą nowe środowisko informacyjne, w którym będą żyć przyszłe pokolenia. W konsekwencji takich przemian w naszym zwykłym środowisku prowadzą do powstania infosfery, która jest coraz bardziej zsynchronizowana (w czasie), zdelokalizowana (w przestrzeni) i skorelowana (w interakcjach). Poprzednie rewolucje (zwłaszcza rolnicza i przemysłowa) spowodowały makroskopowe przemiany w naszych strukturach i środowiskach społecznych.
Podczas zajęć spróbujemy odpowiedzieć na pytania, jakie makroskopowe zmiany niesie ze sobą rewolucja informacyjna.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W03 posiada pogłębioną wiedzę o strukturach, wybranych instytucjach społecznych i ich wzajemnych relacjach
K_W04 jest refleksyjny i krytyczny wobec problemu zróżnicowania społecznego i nierówności społecznych
K_W05 posiada pogłębioną wiedzę o rodzajach więzi społecznych i mechanizmach podtrzymywania ładu zbiorowego
K_W06 posiada pogłębioną wiedzę o zróżnicowaniu kulturowym i jego przemianach, tożsamości kulturowej, interakcji i komunikacji międzykulturowej
K_W08 jest świadomy znaczenia refleksyjnego i krytycznego podejścia do wyników badań społecznych, analiz i procedur badawczych
K_W11 posiada pogłębioną wiedzę o normach i regułach organizujących struktury i instytucje społeczne
K_W13 jest refleksyjny i krytyczny w interpretacji procesów zachodzących w społeczeństwie polskim i globalnym oraz ich konsekwencji w zakresie postaw i instytucji społecznych
K_U09 potrafi wskazać związek przeczytanego tekstu naukowego z problemami życia społecznego i ich badaniem
K_K04 potrafi argumentować stawiane tezy posługując się dowodami naukowymi
K_K09 jest otwarty na różne perspektywy teoretyczne i metodologiczne badań społecznych
Kryteria oceniania
prezentacja indywidualna lub grupowa (w zależności od wielkości grupy)
Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2
Zasady zaliczania poprawkowego: takie same jak w I terminie
Literatura
Brown, I., and Marsden, C. T. 2013. Regulating Code: Good Governance and Better Regulation in the Information Age. Cambridge: MIT Press.
Caldarelli, G., and Catanzaro, M. 2012. Networks: A Very Short Introduction. Oxford: Oxford University Press.
Floridi, Luciano, ed. 2003. The Blackwell Guide to the Philosophy of Computing and Information. Oxford, New York: Blackwell.
Floridi, Luciano, ed. 2010a. The Cambridge Handbook of Information and Computer Ethics. Cambridge: Cambridge University Press.
Floridi, Luciano. 2010b. Information: A Very Short Introduction. Oxford: Oxford University Press.
Floridi, Luciano. 2011. The Philosophy of Information. Oxford: Oxford University Press.
Floridi, Luciano. 2013. The Ethics of Information. Oxford: Oxford University Press.
Floridi, Luciano. 2014a. The Fourth Revolution – How the Infosphere is Reshaping Human Reality. Oxford: Oxford University Press.
Floridi, Luciano, ed. 2014b. The Onlife Manifesto - Being Human in a Hyperconnected Era. New York: Springer.
Floridi, Luciano, ed. 2016. The Routledge Handbook of Philosophy of Information. London: Routledge.
Gleick, J. 2011. The information: A History, a Theory, a Flood. London: Fourth Estate.
Palfrey, J., and Gasser, U. 2008. Born Digital: Understanding the First Generation of Digital Natives. New York: Basic Books.
Poe, Marshall T. 2011. A History of Communications: Media and Society from the Evolution of Speech to the Internet. Cambridge: Cambridge University Press.
Weinberger, D. 2011. Too Big to Know: Rethinking Knowledge Now That the Facts Aren’t the Facts, Experts Are Everywhere, and the Smartest Person in the Room Is the Room. New York: Basic Books
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: