Symbole i społeczeństwo: polityka symbolizacji i pamięć zbiorowa 3500-FAKM-SYMSPOL
Problematyka konwersatorium obejmuje symboliczny wymiar życia społecznego. Refleksji poddane zostaną różne formy i funkcje symbolizmu społecznego, a szczególnie władza symboliczna i polityka symbolizacji obejmująca pamięć zbiorową. Formowanie i przekaz pamięci zbiorowej należą do kluczowych procesów społeczno-kulturowych. Problematyka wspólnot pamięci, polityki pamięci, rozliczeń z przeszłością i konfliktów o pamięć – lokalnych, międzynarodowych i globalnych – sprawiły, że badania nad pamięcią, zapominaniem i komemoracją zajmują centralne miejsce wśród problemów badawczych w naukach społecznych. Badania pamięci społecznej i jej symbolicznych nośników obejmują z jednej strony tożsamościotwórcze i integracyjne polityki pamięci etnicznej, narodowej czy europejskiej, z drugiej zaś, nasilające się konflikty symboliczne o pamięć zbiorową. Ogólna kategoria pamięci obejmuje wiele fenomenów mnemonicznych, które będą analizowane, jak – pojęcia pamięci zbiorowej, pamięci kulturowej i pamięci biograficznej. Rozważany będzie problem traumy kulturowej i pamięci traumy. Uczestnicy konwersatorium poddadzą krytycznej analizie wybrane zagadnienia i kategorie analityczne odnoszące się do symbolizmu społecznego, polityki symbolizacji i polityki pamięci.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W_01 Zna główne podejścia do badań nad symbolizmem społecznym i pamięcią zbiorową
U_01 Potrafi analizować procesy formowania i przekazu pamięci zbiorowej
U_02 Umie interpretować konflikty symboliczne i spory o pamięć
U_03 Stosuje kategorie symboliczne do badania procesów społeczno-kulturowych
K_01 Włącza się w krytyczną refleksję nad polityką pamięci i symbolizacji
Kryteria oceniania
Udział w dyskusji, prezentacja problemu na podstawie lektury, praca pisemna – esej.
Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2
Zasady zaliczania poprawkowego: praca pisemna zgodnie ze standardami
Nakład pracy: udział w konwersatorium – 30 godz.; lektury – 40 godz.; referat i prezentacja – 10 godz.; opracowanie i prezentacja problematyki eseju – 10 godz.; przygotowanie i prezentacja eseju – 30 godz. Razem 120 godz.
Korzystanie z narzędzi generatywnej sztucznej inteligencji, takich jak ChatGPT, jest dozwolone w przypadku wybranych zadań kursowych/zaliczeniowych. Domyślnie korzystanie z takich narzędzi jest zabronione, chyba że wyraźnie zaznaczono inaczej. Każde użycie musi zostać odpowiednio opisane i/lub zacytowane. Studenci/tki ponoszą odpowiedzialność za wszystkie treści wygenerowane z użyciem narzędzi AI.
Literatura
Literatura
Assmann Aleida, Między historią a pamięcią, Warszawa 2013: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, s. 39-57.
Cohen Anthony, Symboliczne konstruowanie wspólnoty, Warszawa: Narodowe Centrum Kultury, s. 112-133.
Connerton Paul, Jak społeczeństwa pamiętają, Warszawa 2012: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, s. 31-37.
Hałas Elżbieta, Symbole publiczne a polska tożsamość. Zmiana i niejednoznaczność w kalendarzu świąt państwowych III Rzeczypospolitej, „Kultura i Społeczeństwo”, 2001: nr 3-4, ss. 49-67.
Hałas Elżbieta, Przez pryzmat kultury, Warszawa 2015: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, s. 161-171.
Hałas Elżbieta, Symbole i społeczeństwo. Szkice z socjologii interpretacyjnej, Warszawa 2007: Wydawnictwa UW, s. 55-73.
Macdonald Sharon, Krainy pamięci. O dziedzictwie i tożsamości we współczesnej Europie, Kraków 2021: Międzynarodowe Centrum Kultury, s. 127-150.
Ricoeur Paul, Pamięć, historia, zapomnienie, Kraków 2007: UNIVERSITAS, s. 585-600
Uspienski Boris, Historia i semiotyka, Gdańsk 1998: słowo / obraz terytoria, s. 53-61.
Verdery Katherine, The Political Life of Dead Bodies. Reburial and Postsocialist Change, New York: Columbia University Press, s. 1-22.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: