Symbole i społeczeństwo: polityka symbolizacji i pamięć zbiorowa 3500-FAKM-SYMSPOL
Problematyka konwersatorium obejmuje symboliczny wymiar życia społecznego. Refleksji poddane zostaną różne formy i funkcje symbolizmu społecznego, a szczególnie władza symboliczna i polityka symbolizacji obejmująca pamięć zbiorową. Formowanie i przekaz pamięci zbiorowej należą do kluczowych procesów społeczno-kulturowych. Problematyka wspólnot pamięci, polityki pamięci, rozliczeń z przeszłością i konfliktów o pamięć – lokalnych, międzynarodowych i globalnych – sprawiły, że badania nad pamięcią, zapominaniem i komemoracją zajmują centralne miejsce wśród problemów badawczych w naukach społecznych. Badania pamięci społecznej i jej symbolicznych nośników obejmują z jednej strony tożsamościotwórcze i integracyjne polityki pamięci etnicznej, narodowej, czy europejskiej, z drugiej zaś, nasilające się konflikty symboliczne o pamięć zbiorową. Ogólna kategoria pamięci obejmuje wiele fenomenów mnemonicznych, które będą analizowane, jak – pojęcia pamięci zbiorowej, pamięci kulturowej i pamięci biograficznej. Rozważany będzie problem traumy kulturowej i pamięci traumy. Uczestnicy konwersatorium poddadzą krytycznej analizie wybrane zagadnienia i kategorie analityczne odnoszące się do symbolizmu społecznego, polityki symbolizacji i polityki pamięci.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W02 ma świadomość istnienia sporów teoretycznych i metodologicznych prowadzonych we współczesnej socjologii, jest refleksyjny i krytyczny wobec różnych stanowisk
K_W04 jest refleksyjny i krytyczny wobec problemu zróżnicowania społecznego i nierówności społecznych
K_W05 posiada pogłębioną wiedzę o rodzajach więzi społecznych i mechanizmach podtrzymywania ładu zbiorowego
K_W06 posiada pogłębioną wiedzę o zróżnicowaniu kulturowym i jego przemianach, tożsamości kulturowej, interakcji i komunikacji międzykulturowej
K_W10 posiada pogłębioną wiedzę na temat najważniejszych międzynarodowych i krajowych badań socjologicznych odnoszących się do wybranych obszarów rzeczywistości społecznej lub wybranych subdyscyplin socjologii
K_W11 posiada pogłębioną wiedzę o normach i regułach organizujących struktury i instytucje społeczne
K_W14 posiada pogłębioną wiedzę na temat założeń i twierdzeń wybranych historycznych i współczesnych teorii socjologicznych
K_W15 podchodzi w sposób refleksyjny i krytyczny do wyboru określonej perspektywy teoretycznej
K_U01 potrafi zidentyfikować przyczyny i przewidzieć potencjalne skutki przeszłych i bieżących wydarzeń społecznych. Potrafi formułować krytyczne sądy na temat bieżących i przeszłych wydarzeń społecznych
K_U02 potrafi krytycznie selekcjonować informacje i materiały niezbędne do pracy naukowej, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) oraz posługując się nowoczesnymi technologiami
K_U04 potrafi posługiwać się kategoriami teoretycznymi oraz metodami badawczymi do opisu i analizy zmian społecznych i kulturowych we współczesnych społeczeństwach oraz ich konsekwencji
K_U08 umie zinterpretować rolę kultury w funkcjonowaniu jednostki i społeczeństwa
K_U09 potrafi wskazać związek przeczytanego tekstu naukowego z problemami życia społecznego i ich badaniem
K_K04 potrafi argumentować stawiane tezy posługując się dowodami naukowymi
K_K09 jest otwarty na różne perspektywy teoretyczne i metodologiczne badań społecznych
Kryteria oceniania
Obecność na zajęciach i uczestniczenie w dyskusji; prezentacja na podstawie lektury; esej na temat związany z problematyką konwersatorium.
Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 3
Zasady zaliczania poprawkowego zaliczenie lektur i esej zgodny ze standardami
Literatura
Assmann Aleida, Między historią a pamięcią, Warszawa 2013: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, s. 39-57.
Connerton Paul, Jak społeczeństwa pamiętają, Warszawa 2012: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, a: s. 31-37; b: s.94-144.
Čolović Ivan, Polityka symboli, Kraków 2001: Universitas, s. 13-31.
Edelman Murray, The Symbolic Uses of Politics. With a new Afterword, Urbana1985, s. 195-214.
5. Hałas Elżbieta, Zmiany nazw ulic po komunizmie, w: Mirosława Marody (red.), Zmiana czy stagnacja, Warszawa 2004: SCHOLAR, s. 128-152.
6. Hałas Elżbieta, Symbole i społeczeństwo. Szkice z socjologii interpretacyjnej, Warszawa 2007: Wydawnictwa UW, A: s. 11-26; B: s. 55-73.
7. Hałas Elżbieta, Symbolizm Święta 3 Maja i dyskursy tożsamościowe po upadku komunizmu w Polsce, w: Renata Dopierała, Kaja Kaźmierska (red.), Tożsamość, nowoczesność, stereotypy, Kraków 2012: NOMOS, s. 19-37.
8. Kertzer David I., Politics and Symbols. The Italian Communist Party and the Fall of Communism, New Haven: Yale University Press, s. 153-171.
9. Szacka Barbara, Czas przeszły, pamięć, mit, Warszawa 2006: SCHOLAR, s. 17-31.
10. Uspienski Boris, Historia i semiotyka, Gdańsk 1998: słowo / obraz terytoria, s. 53-61.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: