Interakcje symboliczne: strategie, rytuały, emocje 3500-FAKM-SRE
Interakcjonizm symboliczny jako perspektywa i metoda zorientowany jest na badanie procesów społecznych i kulturowych jako procesów komunikacyjnych. Celem konwersatorium jest pokazanie przydatności tej orientacji socjologicznej dla badań tworzenia i zmiany porządków znaczeń i reguł życia społecznego.
Wyeksplikowane zostanie pojęcie interakcji symbolicznej jako interakcji interpretacyjnej, komunikacyjnej i performatywnej. Omówiona zostanie kluczowa koncepcja definiowania sytuacji interakcyjnej. Przedmiotem prac konwersatorium jest teoria interakcjonizmu symbolicznego jako orientacji badawczej, która umożliwia rozumienie i wyjaśnianie procesów społeczno-kulturowych, w których kluczowe jest tworzenie, kontrolowanie i zmiana znaczeń społecznych w oddziaływaniach wzajemnych. Przedstawiane będą i dyskutowane zagadnienia związane z negocjowaniem znaczeń społecznych, strategie, rytuały interakcyjne i emocje. Analizowane będą systemy interakcyjne o różnym stopniu złożoności. Ukazane zostaną wymiary władzy i kontroli w interakcjach społecznych. Szczególny akcent zostanie położony na symboliczno-interakcyjną naturę emocji. Podjęta zostanie problematyka naznaczania społecznego, stygmatyzacji i dewiacji. Kontekstem dla dyskutowanych zagadnień interakcjonizmu symbolicznego pozostawać będą problemy społeczeństwa demokratycznego.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W01 zna i rozumie w pogłębionym stopniu metodologię badań i terminologię w zakresie dyscypliny nauki socjologiczne
K_W02 zna i rozumie w pogłębionym stopniu społeczną naturę relacji łączących jednostki, grupy i instytucje społeczne
K_W04 zna i rozumie w pogłębionym stopniu założenia i twierdzenia głównych współczesnych teorii socjologicznych i stan debaty socjologicznej
K_W06 – zna i rozumie pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej oraz prawa autorskiego.
K_U01 potrafi zastosować terminy i kategorie socjologiczne do pogłębionej analizy złożonych problemów współczesnego społeczeństwa polskiego i globalnego
K_U02 potrafi krytycznie selekcjonować i interpretować informacje niezbędne do przeprowadzenia twórczych analiz socjologicznych, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym na poziomie B2+) oraz posługując się nowoczesnymi technikami informacyjno-komunikacyjnymi
K_U05 potrafi prowadzić debatę, proponując tematy, argumentując stawiane tezy i dzieląc się posiadaną wiedzą w odwołaniu do literatury naukowej z zakresu socjologii i dyscyplin pokrewnych
K_S04 jest gotów do przestrzegania i upowszechniania etyki zawodowej, poszanowania własności intelektualnej oraz godności osób uczestniczących w procesie badawczym
Kryteria oceniania
Udział w dyskusji, prezentacja na podstawie lektury, praca pisemna – esej.
Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2
Zasady zaliczania poprawkowego: przedstawienie pracy pisemnej zgodnej ze standardami
Nakład pracy: udział w konwersatorium – 30 godz.; lektury – 40 godz.; referat i prezentacja – 10 godz.; opracowanie i prezentacja problematyki eseju – 10 godz.; przygotowanie i prezentacja eseju – 30 godz. Razem 120 godz.
Literatura
Becker H. S., Outsiderzy. Studia socjologii dewiacji, Warszawa 2009, Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 5-22.
Blumer H., Interakcjonizm symboliczny. Perspektywa i metoda, Kraków 2007, Zakład Wydawniczy "Nomos", A: s. 49-60; B: 61-69.
Denzin Norman K., Emotion and Lived Experience, w: John Johnson i in. (red.), The Cutting Edge. Edvanced Interactionist Theory, London 1992, s. 303-319.
Davis F., On the Symbolic in ‘Symbolic Interaction’, w: John Johnson i in. (red.), The Cutting Edge. Edvanced Interactionist Theory, London 1992, s. 267-281.
Goffman E., Piętno. Rozważania o zranionej tożsamości, Gdańsk 2005, A: s. 31-52; B: s. s. 52-76.
Goffman E., Rytuał interakcyjny, Warszawa 2006, Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 97-113.
Hałas E., Interakcjonizm symboliczny. Społeczny kontekst znaczeń, Warszawa 2006, Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 188-207.
Lofland J. i in., Analiza układów społecznych. Przewodnik metodologiczny po badaniach jakościowych, Warszawa 2009, s. 175-191.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: