Społeczeństwo 2.0 – nowe technologie a procesy społeczne 3500-FAKM-SPOL2.0
Seminarium poświęcone jest krytycznej analizie wpływu nowych technologii – szczególnie informacyjnych – na systemy społeczne i ich dynamikę. Zajmiemy się zarówno tym, jak nowe media zmieniają istniejące procesy społeczne jak również nowymi zjawiskami społecznymi będącymi skutkiem upowszechnienia technologii informacyjnych. Analizowne problemy obejmują zarówno zagadnienia psychologii społecznej (skracanie odległości w sieciach społecznych, spłaszczenie hierarchii kontaktów, zmiany w sposobie budowania identyfikacji społecznej, budowanie wspólnej przestrzeni semantycznej) ale również szerzej rozumiane procesy społeczne – „nową ekonomię”, demokrację partycypacyjną, probelmy prawne związane z własnością intelektualną, itp. Wymieniona problematyka będzie omawiana w kontekście takich zjawisk techno-społecznych jak: otwarta edukacja/wiedza, wolne oprogramowanie, crowd sourcing/funding, e-partycypacja czy grywalizacja.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W_01 Zna teorie dotyczące wpływu nowych technologii na życie społeczne
U_01 Potrafi opisywać i interpretować procesy społeczne związane z cyfryzacją
U_02 Umie analizować przykłady nowych zjawisk technologiczno-społecznych (np. e-partycypacja, grywalizacja)
U_03 Formułuje oceny skutków nowych technologii dla demokracji i kultury
K_01 Jest otwarty na różne perspektywy teoretyczne w debacie o technologii i społeczeństwie
Kryteria oceniania
Korzystanie z narzędzi generatywnej sztucznej inteligencji, takich jak ChatGPT, jest dozwolone w przypadku wybranych zadań kursowych/zaliczeniowych. Domyślnie korzystanie z takich narzędzi jest zabronione, chyba że wyraźnie zaznaczono inaczej. Każde użycie musi zostać odpowiednio opisane i/lub zacytowane. Studenci/tki ponoszą odpowiedzialność za wszystkie treści wygenerowane z użyciem narzędzi AI.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: