Prawa kobiet 3500-FAKM-PRAWA
Przedmiot ma charakter interdyscyplinarny i porównawczy w tym sensie, że jego celem jest zapoznanie osób uczestniczących ze złożonymi zagadnieniami (społecznymi, politycznymi i prawnymi), które charakteryzują prawa kobiet, zarówno w perspektywie historycznej, jak i współczesnej, ze szczególnym uwzględnieniem perspektywy Europy Środkowo-Wschodniej. Kurs koncentruje się na krytycznym myśleniu o prawach kobiet, biorąc pod uwagę różne uwarunkowania krajowe i międzynarodowe, perspektywę lokalną i globalną. Składa się z trzech głównych bloków tematycznych, wokół których omawiane są poszczególne zagadnienia:
1) historia i kluczowe obszary polityki;
2) prawa kobiet w obszarze życia codziennego (w tym sprawiedliwość reprodukcyjna i przemoc ze względu na płeć);
3) prawa kobiet w kontekście polityk równościowych i feministycznych.
Ważnym założeniem przedmiotu jest uwrażliwienie osób uczestniczących na problematykę badań w obszarze praw kobiet – zapoznanie ze źródłami pierwotnymi (dane, raporty) i wtórnymi (artykuły i książki).
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W04 jest refleksyjny i krytyczny wobec problemu zróżnicowania społecznego i nierówności społecznych
K_W13 jest refleksyjny i krytyczny w interpretacji procesów zachodzących w społeczeństwie polskim i globalnym oraz ich konsekwencji w zakresie postaw i instytucji społecznych
K_W15 podchodzi w sposób refleksyjny i krytyczny do wyboru określonej perspektywy teoretycznej
K_U01 potrafi zidentyfikować przyczyny i przewidzieć potencjalne skutki przeszłych i bieżących wydarzeń społecznych. Potrafi formułować krytyczne sądy na temat bieżących i przeszłych wydarzeń społecznych
K_U09 potrafi wskazać związek przeczytanego tekstu naukowego z problemami życia społecznego i ich badaniem
K_U10 potrafi przygotować prezentację wybranego zagadnienia lub badania w języku polskim i w języku obcym
K_K03 potrafi gromadzić, wyszukiwać, syntetyzować, a także krytycznie oceniać informacje na temat zjawisk społecznych
K_K04 potrafi argumentować stawiane tezy posługując się dowodami naukowymi
K_K09 jest otwarty na różne perspektywy teoretyczne i metodologiczne badań społecznych
Kryteria oceniania
udział w dyskusji, praca pisemna
Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2
Zasady zaliczania poprawkowego: takie samo jak w I terminie
Literatura
Literatura
(uwaga: literatura może być zmodyfikowana i/lub rozszerzona ze względu na zainteresowania i propozycje osób uczestniczących w zajęciach).
Ewa Hyży, Prawa kobiet jako prawa człowieka, [w:] Konteksty feministyczne. Gender w życiu społecznym i kulturze, P. Chudzicka-Dudzik, E. Durys (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014, s. 55-76, doi: 10.18778/7969-034-3.05
Adela Hîncu, Jovana Mihajlović Trbovc, and Katarzyna Stańczak-Wiślicz (red.), Texts and Contexts from the History of Feminism and Women’s Rights. East Central Europe, Second Half of the Twentieth Century, New York: CEU Press, Budapest 2023. (fragment)
Ann Snitow, Przewodniczki. Jak na gruzach komunizmu budowałyśmy równy świat, przeł. A. Grzybek, Znak: Warszawa 2022 (fragment)
Kirsten Hessler, Feminist human rights: A political approach. Rowman & Littlefield, 2023. (fragment)
Allaine Cerwonka, “Traveling Feminist Thought: Difference and Transculturation in Central and Eastern European Feminism.” Signs 33, no. 4 (2008): 809–32. https://doi.org/10.1086/528852
Fiona Robinson, “Human Rights and the Global Politics of Resistance: Feminist Perspectives.” Review of International Studies, vol. 29, 2003: 161–80. JSTOR, http://www.jstor.org/stable/20097890. Accessed 14 Apr. 2024.
Jill Steans, “Debating Women’s Human Rights as a Universal Feminist Project: Defending Women’s Human Rights as a Political Tool.” Review of International Studies, vol. 33, no. 1, 2007: 11–27. JSTOR, http://www.jstor.org/stable/20097947
Marie-Bénédicte Dembour, “What Are Human Rights? Four Schools of Thought.” Human Rights Quarterly, vol. 32, no. 1, 2010: 1–20. JSTOR, http://www.jstor.org/stable/40390000
Global challenges: The Uncertain Future of Human Rights: https://globalchallenges.ch/issue/11/feminisms-and-human-rights/
Aneta Ostaszewska, “You Won't Burn Us All!” Witch Hunts as a Reference To Abortion Law in Poland (tekst w druku).
Aneta Ostaszewska, "Czarne protesty. Doświadczenia społeczne jako podstawa communitas kobiet. Perspektywa feministyczno-pedagogiczna." Pedagogika Społeczna, 4(66), 2017: 117-132: http://pedagogikaspoleczna.com/wp-content/uploads/2018/10/PS42017117-132.pdf
Rafał Michalski, Katarzyna Lewandowska. "Olympe de Gouges–Zapomniana Heroini Rewolucji Francuskiej." Sztuka i Dokumentacja 19, 2018: 97-124. https://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-fe2c5815-e9b8-4c52-88a8-7a6c0ae8bbd7
Mary Wollstonecraft, Wołanie o prawa kobiety, przeł. H. Morusiewicz, A. Sprzęczka, A. Strycharz, Wyd. Mamania, Warszawa 2011 (wstęp).
UNIVERSAL DECLARATION OF HUMAN RIGHTS (UDHR): https://www.un.org/en/about-us/universal-declaration-of-human-rights
Konwencja CEDAW: https://www.un.org/womenwatch/daw/cedaw/
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: