Nowe technologie w życiu społecznym 3500-FAKM-NTŻS
Współcześnie coraz trudniej dzielić socjologię na “klasyczną” i cyfrową. Coraz liczniejsze obszary życia online i offline przenikają się wzajemnie.
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z różnorodnymi projektami realizowanymi w obszarze socjologii cyfrowej oraz przyjrzenie się tym obszarom rzeczywistości społecznej, w które technologie mają coraz większy udział. Będą okazją do refleksji nad aspektami metodologicznym i realizacyjnym ale też spojrzenia na niektóre aspekty technologii oczami badaczy społecznych.
Podczas zajęć będziemy odnosić się do różnych tematów, ale wszystkie będą w jakiś sposób wiązały się ze światem cyfrowym - zarówno jako źródła narzędzi jak i przedmiot obserwacji socjologicznej. Tematy będzie łączyło też to, że będą dotyczyły spraw aktualnych, obecnych w dyskursie publicznym.
Poszczególne tematy będą oparte na na specjalnie dobranych pod kątem tematyki zajęć materiałach, w tym podcastach, wywiadach, webinarach, raportach, artykułach.
Zajęcia będą miały silny komponent pracy własnej - studenci będą brali udział w różnorodnych zadaniach, quizach, dyskusjach on-line.
Przykładowe tematy, jakie mogą zostać poruszone na zajęciach:
- obszary rzeczywistości społecznej widziana przez pryzmat tematyki cyfrowości jak np. rynek pracy, edukacja, rozprzestrzenianie się informacji, decyzje polityczne, rozmaite zjawiska rynkowe
- badania społeczne z zastosowaniem narzędzi cyfrowych
- rozwiązań metodologicznych i technicznych (np. zarządzanie danymi, prywatność, wykorzystanie danych przez duże instytucje)
- projekty o charakterze społecznym powiązane z wykorzystaniem nowych technologii (prowadzonych np. przez organizacje pozarządowe czy samorządowe)
- przykładów zastosowań najnowszych rozwiązań technologicznych i ich wpływu na życie codzienne ludzi (np. tzw. inteligentne miasta, inteligentne domy, roboty w życiu codziennym).
Powyższe tematy są tematami przykładowymi. Poszczególne zajęcia będą planowane z uwzględnieniem tego jakie zjawiska są obecne w dyskursie publicznym, istotnych wydarzeń medialnych czy publikowanych w danym czasie badań.
Ze względu na różnorodność dostępnych źródeł interesujących materiałów poszczególne tematy mogą być realizowane różny sposób. Będziemy łączyć elementy pracy własnej z materiałem źródłowym, słuchania wykładów, udziału w forum dyskusyjnym. Będziemy sięgać po formy mniej klasyczne – jak np. udział w wydarzeniach on-line (konferencjach, seminariach), słuchać podcastów, oglądać materiały video. Ważną cechą zajęć będzie odnoszenie się do konkretnych przykładów – case’ów - obrazujących przedstawiane i dyskutowane zagadnienia.
Zajęcia będą miały silny komponent pracy własnej - studenci będą brali udział w różnorodnych zadaniach, quizach, dyskusjach on-line.
Zajęcia będą wymagały pracy własnej studentów m.in. wykonywania prac domowych, brania udziału w quizach, dyskusjach na platformie.
Kurs odbywa się na platformie "Kampus", ma charakter e-learningowy
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Przedmiot dedykowany programowi
Efekty kształcenia
K_W07 posiada pogłębioną wiedzę na temat wybranych metod i technik badań społecznych, ich ograniczeń, specyfiki i obszarów zastosowania
K_W08 jest świadomy znaczenia refleksyjnego i krytycznego podejścia do wyników badań społecznych, analiz i procedur badawczych
K_W13 jest refleksyjny i krytyczny w interpretacji procesów zachodzących w społeczeństwie polskim i globalnym oraz ich konsekwencji w zakresie postaw i instytucji społecznych
K_U03 potrafi samodzielnie formułować i weryfikować sądy na temat przyczyn wybranych procesów i zjawisk społecznych
K_U09 potrafi wskazać związek przeczytanego tekstu naukowego z problemami życia społecznego i ich badaniem
K_K04 potrafi argumentować stawiane tezy posługując się dowodami naukowymi
K_K08 jest świadomy istnienia dylematów etycznych związanych z pracą socjologa
K_K09 jest otwarty na różne perspektywy teoretyczne i metodologiczne badań społecznych
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: