Modernizacja. Idee i procesy 3500-FAKM-MIP
Modernizacja stała się jednym z najważniejszych tematów nauk społecznych i humanistycznych. Przedmiotem dyskusji będą różne podejścia w konceptualizacji i badaniu modernizacji. Punktem wyjścia będzie lektura Pamiętników nerwowo chorego Daniela Paula Schrebera. Na przełomie wieków XX i XXI lektura ta i jej interpretacje stały się kultowe, jeśli chodzi o kwestie związane z modernizacją. Modernizacja to z jednej strony wielkie procesy – kształtowanie się nowoczesnego państwa w nowych instytucjach (policja, szkoła), rozwój, industrializacja i urbanizacja, z drugiej zaś bezustanny spór z tymi zmianami, co znajdowało wyraz w kulturze (psychoanaliza i sztuka) oraz we wstrząsach społecznych (ruchy społeczne i rewolucje). Modernizacja to czas kształtowania się idei i ideałów oraz ich migracji między różnymi kulturami. Podczas zajęć będą omawiane różne wersje modernizacji – francuska, niemiecka, anglosaska oraz peryferyjna. Ostatnia część zajęć będzie poświęcona schyłkowi modernizacji i pojawieniu się nowych form społecznych i kulturowych zwiastujących koniec zarówno modernizacji, jak „wielkiej narracji” o nowoczesności.
Dobra znajomość współczesnych nurtów myśli społecznej i zainteresowania związane z problematyką nierówności i zmian klimatycznych
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W01 zna i rozumie podstawowe pojęcia wybranych subdziedzin socjologii (np. socjologii rodziny, zdrowia, pracy, religii, gospodarki, edukacji, itp.)
K_W03 posiada pogłębioną wiedzę o strukturach, wybranych instytucjach społecznych i ich wzajemnych relacjach
K_W04 jest refleksyjny i krytyczny wobec problemu zróżnicowania społecznego i nierówności społecznych
K_W05 posiada pogłębioną wiedzę o rodzajach więzi społecznych i mechanizmach podtrzymywania ładu zbiorowego
K_W06 posiada pogłębioną wiedzę o zróżnicowaniu kulturowym i jego przemianach, tożsamości kulturowej, interakcji i komunikacji międzykulturowej
K_W15 podchodzi w sposób refleksyjny i krytyczny do wyboru określonej perspektywy teoretycznej
K_U01 potrafi zidentyfikować przyczyny i przewidzieć potencjalne skutki przeszłych i bieżących wydarzeń społecznych. Potrafi formułować krytyczne sądy na temat bieżących i przeszłych wydarzeń społecznych
K_U03 potrafi samodzielnie formułować i weryfikować sądy na temat przyczyn wybranych procesów i zjawisk społecznych
K_U04 potrafi posługiwać się kategoriami teoretycznymi oraz metodami badawczymi do opisu i analizy zmian społecznych i kulturowych we współczesnych społeczeństwach oraz ich konsekwencji
K_U09 potrafi wskazać związek przeczytanego tekstu naukowego z problemami życia społecznego i ich badaniem
metodologiczne badań społecznych
Kryteria oceniania
Prezentacja konferencyjna omawiająca wybrany problem społeczny związany z omawianą podczas zajęć tematyką (8-12 slajdów)
Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2
Zasady zaliczania poprawkowego:
j.w. w ramach umówionego terminu
Literatura
W. Benjamin, Twórca i wytwórca
M. Berman, „Wszystko, co stale, rozpływa się w powietrzu”. Rzecz o doświadczeniu nowoczesności
L. Boltanski, Śledztwa i spiski
J. Crary, Zawieszenia percepcji
H. Foster, Prosthetic Gods
E. Hobsbawm, Wiek rewolucji 1789-1848
T. Majewski, W. Marzec, A. Rejniak-Majewska, Migracje modernizmu
M. Narożniak, Niewolnicy modernizacji
V. Nelson, Sekretne życie lalek
D.P. Schreber, Pamiętniki nerwowo chorego
E. L. Santner, Daniel Paul Schreber’s Secrets History of Modernity
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: