Medykalizacja i historia społeczna emocji 3500-FAKM-MHISSPOL
Jednym z istotnych wymiarów współczesnych przemian społecznych jest przejście od porządku religijnego do porządku medycznego. Zajęcia będą poświęcone lekturze i interpretacji tekstów zajmujących się procesem indywidualizacji i modelowania podmiotowości w kulturze zachodniej od XVIII wieku. Przedmiotem zainteresowania będą instytucje kształtujące sposoby obchodzenia się z cierpieniem i budujące prawomocne interpretacje przyczyn cierpienia. Punktem wyjścia będzie klasyczna praca Michela Foucaulta Historia szaleństwa, która zainicjowała badania nad wiedzą, władzą i psyche oraz zaproponowała perspektywę interpretacji nowoczesnej podmiotowości uwikłanej w opozycje – troska i przemoc, kontrola i samokontrola, wyzwolenie i represja, medyczne i romantyczne narracje, sakralizacja wnętrza i utowarowienie subiektywności. Przedmiotem zainteresowania będzie historia instytucji i dyskursów terapeutycznych regulujących sposoby doświadczania siebie przez jednostki oraz paradoksy związane z historią emancypacji jednostki zobowiązanej do wytwarzania siebie jako wolnego człowieka. Zaproponowana literatura pozwoli analizować dominujące i zalecane modele podmiotowości i obchodzenia się z cierpieniem i porażką w różnych instytucjach i kontekstach – rodzina, życie prywatne, miłość, praca, życie publiczne, nierówności klasowe.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W_01 Zna kluczowe koncepcje dotyczące medykalizacji, indywidualizacji i historii podmiotowości
U_01 Potrafi interpretować klasyczne i współczesne teksty dotyczące wiedzy, władzy i psyche
U_02 Umie analizować przemiany instytucji i dyskursów regulujących doświadczenie cierpienia
U_03 Ocenia modele podmiotowości kształtowane przez praktyki terapeutyczne i kulturowe
K_01 Jest otwarty na różne perspektywy w analizie procesów społecznych i kulturowych
Kryteria oceniania
udział w dyskusji, przygotowanie wprowadzenia do lektury, test zaliczeniowy
Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2
Zasady zaliczania poprawkowego: takie same jak w pierwszym terminie
do godzin przeznaczonych na zajęcia w sali (30h) należy doliczyć czas konieczny do przygotowania się do zajęć (czytanie lektur) – 4h tygodniowo oraz czas konieczny do przygotowania się do finalnego zaliczenia (egzaminu/ napisania eseju) – 10h
Korzystanie z narzędzi generatywnej sztucznej inteligencji, takich jak ChatGPT, jest dozwolone w przypadku wybranych zadań kursowych/zaliczeniowych. Domyślnie korzystanie z takich narzędzi jest zabronione, chyba że wyraźnie zaznaczono inaczej. Każde użycie musi zostać odpowiednio opisane i/lub zacytowane. Studenci/tki ponoszą odpowiedzialność za wszystkie treści wygenerowane z użyciem narzędzi AI.
Literatura
L. Boltanski, E. Chiapello, Nowy duch kapitalizmu
J. Crary, Zawieszenia percepcji
M. Foucault, Historia szaleństwa
E. Illouz, Saving the Modern Soul
E. Illouz, Dlaczego miłość rani
J.-C. Kaufmann, Ego. Socjologia jednostki
M. Mokrzan, Klasa, kapitał i coaching w dobie późnego kapitalizmu
E.L. Santner, On the Psychotheology of Everyday Life
B. Skeggs, Class, Self, Culture
A. Voskhul, Androids in the Enlightenment
E. Zaretsky, Historia duszy
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: