Medykalizacja i historia społeczna emocji 3500-FAKM-MHISSPOL
Jednym z istotnych wymiarów współczesnych przemian społecznych jest przejście od porządku religijnego do porządku medycznego. Zajęcia będą poświęcone lekturze i interpretacji tekstów zajmujących się procesem indywidualizacji i modelowania podmiotowości w kulturze zachodniej od XVIII wieku. Przedmiotem zainteresowania będą instytucje kształtujące sposoby obchodzenia się z cierpieniem i budujące prawomocne interpretacje przyczyn cierpienia. Punktem wyjścia będzie klasyczna praca Michela Foucaulta Historia szaleństwa, która zainicjowała badania nad wiedzą, władzą i psyche oraz zaproponowała perspektywę interpretacji nowoczesnej podmiotowości uwikłanej w opozycje – troska i przemoc, kontrola i samokontrola, wyzwolenie i represja, medyczne i romantyczne narracje, sakralizacja wnętrza i utowarowienie subiektywności. Przedmiotem zainteresowania będzie historia instytucji i dyskursów terapeutycznych regulujących sposoby doświadczania siebie przez jednostki oraz paradoksy związane z historią emancypacji jednostki zobowiązanej do wytwarzania siebie jako wolnego człowieka. Zaproponowana literatura pozwoli analizować dominujące i zalecane modele podmiotowości i obchodzenia się z cierpieniem i porażką w różnych instytucjach i kontekstach – rodzina, życie prywatne, miłość, praca, życie publiczne, nierówności klasowe.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W01 zna i rozumie podstawowe pojęcia wybranych subdziedzin socjologii (np. socjologii rodziny, zdrowia, pracy, religii, gospodarki, edukacji, itp.)
K_W02 ma świadomość istnienia sporów teoretycznych i metodologicznych prowadzonych we współczesnej socjologii, jest refleksyjny i krytyczny wobec różnych stanowisk
K_W03 posiada pogłębioną wiedzę o strukturach, wybranych instytucjach społecznych i ich wzajemnych relacjach
K_W04 jest refleksyjny i krytyczny wobec problemu zróżnicowania społecznego i nierówności społecznych
K_W05 posiada pogłębioną wiedzę o rodzajach więzi społecznych i mechanizmach podtrzymywania ładu zbiorowego
K_W06 posiada pogłębioną wiedzę o zróżnicowaniu kulturowym i jego przemianach, tożsamości kulturowej, interakcji i komunikacji międzykulturowej
K_U09 potrafi wskazać związek przeczytanego tekstu naukowego z problemami życia społecznego i ich badaniem
K_U10 potrafi przygotować prezentację wybranego zagadnienia lub badania w języku polskim i w języku obcym
K_K09 jest otwarty na różne perspektywy teoretyczne i metodologiczne badań społecznych
Kryteria oceniania
Np. Egzamin ustny, egzamin pisemny, kolokwium, udział w dyskusji, praca pisemna, recenzja pisemna, raport, prezentacja, przygotowanie projektu badawczego
Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2
Zasady zaliczania poprawkowego: j.w. w uzgodnionym terminie
Literatura
L. Boltanski, E. Chiapello, Nowy duch kapitalizmu
J. Crary, Zawieszenia percepcji
M. Foucault, Historia szaleństwa
E. Illouz, Saving the Modern Soul
E. Illouz, Dlaczego miłość rani
J.-C. Kaufmann, Ego. Socjologia jednostki
M. Mokrzan, Klasa, kapitał i coaching w dobie późnego kapitalizmu
E.L. Santner, On the Psychotheology of Everyday Life
B. Skeggs, Class, Self, Culture
A. Voskhul, Androids in the Enlightenment
E. Zaretsky, Historia duszy
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: