Długookresowe konsekwencje instytucji komunistycznych w Europie 3500-FAKM-DKIK
Harmonogram zajęć
1. Doprecyzowanie zasad co do udziału w zajęciach,
formuły zaliczenia i zakresu wpływu studentów na
treści kursu a także dostosowanie ich do
zainteresowań uczestników.
2. Komunizm(y) i socjalizm(y) – czym są, co znaczyły i
co znaczą teraz.
3. Kapitał społeczny a zaufanie: amoralny familizm i
społeczeństwo obywatelskie.
4. Rodzina i przemiany jej ról i modelu w ujęciu
teoretycznym
5. Model i funkcje rodziny w społeczeństwach
postkomunistycznych i Europy zachodniej – wyniki
badań empirycznych
6. Postawy prospołeczne i równościowe w krajach
Europy
7. System edukacji komunistycznej i jego
konsekwencje długookresowe, w tym rola aktywności
fizycznej
8. System opieki zdrowotnej i zachowania istotne dla
zdrowia w reżimach komunistycznych w tym rola
alkoholu
9. -13 Tematy zajęć wybrane przez studentów
14. Podsumownie zajęć
15. Przygotowanie do zaliczenia
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Studenci znają podstawowe cechy ustrojów komunistycznych
i co je odróżnia od innych ustrojów, w szczególności
dotyczące systemów edukacji, ochrony zdrowia,
zabezpieczeń społecznych i rynków, w tym rynku pracy.
Studenci znają aktualne wyniki i metody analiz
długookresowych konsekwencji instutycji komunistycznych i
umieją je dyskutować w odniesieniu do wybranych teorii nauk
społecznych (ekonomii i socjologii).
Studenci potrafią krytycznie analizować prace naukowe i
zidentyfikować ograniczenia metodologiczne i analityczne
istniejących badań.
Studenci umieją dyskutować i polemizować między sobą
podczas konwersatorium w oparciu o rzetelnie przygotowaną
argumentację umocowaną w rzetelnych źródłach wiedzy.
Studenci potrafią współodpowiadać za proces uczenia się
poprzez zaangażowanie się w wybór treści i formy zajęć.
Studenci potrafią formułować wypowiedzi ustne w formule
tak swobodnej konwersacji jak i w formalnych wystąpieniach
na forum grupy i pod presją oceny egzaminacyjnej.
Studenci podejmują różne role podczas zajęć: słuchacza,
dyskutanta, mówcy, współprowadzącego i współuczestnika
zajęć.
Kryteria oceniania
Na podstawie zaangażowania w zajęcia i pracy końcowej.
Szczegółowe kryteria oceny zostaną ustalone wspólnie z
uczestnikami na pierwszych zajęciach.
Literatura
A Alesina, N Fuchs-Schündeln. Good-bye Lenin (or not?):
The effect of communism on people's preferences. American
Economic Review, 2007
P Aghion, Y Algan, P Cahuc, A Shleifer. Regulation and
distrust. The Quarterly journal of economics, 2010
A Van Hoorn, R Maseland. Cultural differences between East
and West Germany after 1991: Communist values versus
economic performance? Journal of Economic Behavior &
Organization, 2010
L Traps. Communism and trust. Journal of Politics &
International Affairs, 2009
A Simpser, D Slater, J Wittenberg. Dead but not gone:
Contemporary legacies of communism, imperialism, and
authoritarianism. Annual Review of Political Science, 2018
A Shleifer, D Treisman. A normal country: Russia after
communism. Journal of Economic perspectives, 2005
RJ Shiller, M Boycko, V Korobov, SG Winter, T Schelling.
Hunting for Homo Sovieticus: situational versus attitudinal
factors in economic behavior. Brookings Papers on
Economic Activity, 1992
A Rozenas, YM Zhukov. Mass repression and political
loyalty: Evidence from Stalin's 'terror by hunger', American
Political Science Review, 2019
H Rainer, T Siedler. Does democracy foster trust? Journal of
Comparative Economics, 2009
J Olivera, Preferences for redistribution in Europe
IZA Journal of European Labor Studies, 2015
A Ockenfels, J Weimann. Types and patterns: an
experimental East-West-German comparison of cooperation
and solidarity. Journal of public economics, 1999
N Letki. Trust in newly democratic regimes. The Oxford
handbook of social and political trust, 2018
P Huber, S Mikula. Social capital and willingness to migrate
in post-communist countries. Empirica, 2019
ML Di Tommaso, M Raiser, M Weeks. Home grown or
imported? Initial conditions, external anchors and the
determinants of institutional reform in the transition
economies. The economic journal, 2007
R Di Tella, R MacCulloch. Informal family insurance and the
design of the welfare state. The Economic Journal, 2002
G Corneo, HP Grüner. Individual preferences for political
redistribution. Journal of public Economics, 2002
P Campa, M Serafinelli. Politico-economic regimes and
attitudes: Female workers under state socialism. Review of
Economics and Statistics, 2019
J Brosig-Koch, C Helbach, A Ockenfels, J Weimann. Still
different after all these years: Solidarity behavior in East and
West Germany, Journal of public economics, 2011
P Boenisch, L Schneider. The social capital legacy of
communism-results from the Berlin Wall experiment.
European Journal of Political Economy, 2013
S Basu, S Estrin, J Svejnar. Employment determination in
enterprises under communism and in transition: Evidence
from Central Europe, ILR Review, 2005
S Bauernschuster, H Rainer. Political regimes and the family:
how sex-role attitudes continue to differ in reunified Germany
Journal of Population Economics, 2012
A Barrios-Fernández, G Bovini. It's time to learn: School
institutions and returns to instruction time. Economics of
Education Review, 2021 - Elsevier
CD Cary. Patterns of emphasis upon Marxist-Leninist
ideology: A computer content analysis of Soviet school
history, geography, and social science textbooks
Comparative Education Review, 1976
J Costa-Font, A Nicińska. Comrades in the Family? Soviet
Communism and Informal Family Insurance, Kyklos, 2023
N Fuchs-Schündeln, P Masella. Long-lasting effects of
socialist education. Review of Economics and Statistics,
2016
Y Gorodnichenko, G Roland. Individualism, innovation, and
long-run growth, Proceedings of the National Academy of
Sciences, 2011
A Lichter, M Löffler, S Siegloch. The long-term costs of
government surveillance: Insights from stasi spying in East
Germany. Journal of the European Economic Association,
2021
Nikolova M., Popova O., Otrachshenko V. Stalin and the
Origins of Mistrust: Technical Report 344. Global Labor
Organization (GLO) (2019)
Lektury dodatkowe:
J Anderson. Religion, state and politics in the Soviet Union
and successor states, 1994
V Shlapentokh, J Woods. Contemporary Russia as a feudal
society: a new perspective on the post-Soviet era, 2007
RJ Shiller, M Boycko, V Korobov. Popular attitudes towards
free markets: The Soviet Union and the United States
compared, 1990
V Nee, R Swedberg, C Ménard, MM Shirley, Handbook of
new institutional economics, 2005
R Karklins. Typology of post-communist corruption
Problems of post-communism, 2002
SA Smith. The Oxford handbook of the history of communism
2014
JV Butler, P Giuliano, L Guiso. The right amount of trust
Journal of the European Economic Association, 2016
S Bowles, H Gintis. The Problem with Human Capital Theory:
A Marxian Critique", American Economic Review, 1975
A Börsch-Supan, M Brandt, K Hank, M Schröder. The
individual and the welfare state: Life histories in Europe
2011
A Alesina, P Giuliano. The power of the family. Journal of
Economic growth, 2010
AF Alesina, EL Glaeser, B Sacerdote. Why doesn't the US
have a European-style welfare system? 2001
D Cantoni, Y Chen, DY Yang, N Yuchtman, YJ Zhang.
Curriculum and ideology. Journal of political economy, 2017
BD Bernheim, DM Garrett, DM Maki. Education and saving:
The long-term effects of high school financial curriculum
mandates, Journal of public Economics, 2001
C Davenport. State repression and the
domestic democratic peace, 2007
D Diner. Remembrance and knowledge: nationalism and
Stalinism in comparative discourse. The Lesser Evil, 2004
S Gerovitch. “New Soviet Man” Inside Machine: Human
Engineering, Spacecraft Design, and the Construction of
Communism, 2007
Y Gorodnichenko, G Roland, Understanding the
individualism-collectivism cleavage and its effects: Lessons
from cultural psychology. Institutions and comparative
economic development, 2012
J Granato, R Inglehart, D Leblang. The effect of cultural
values on economic development: theory, hypotheses, and
some empirical tests. American journal of political science,
1996
CW Hansen. Economic growth and individualism: The role of
informal institutions. Economics Letters, 2013
LH Siegelbaum, A Sokolov. Stalinism as a way of life: A
narrative in documents. 2008
A Janowski. The specific nature and objectives of civic
education in Poland: Some reflections Civic education across
countries: Twenty-four national case studies from the …,
1999
K Jędrych. Lektury w programach dla szkoły podstawowej z
lat 1949-1989, 2014
KM Slomczynski, J Miller, ML Kohn. Stratification, work, and
values: A Polish-United States comparison American
Sociological Review, 1981
X Stańczyk. Stalinowska socjogeneza kultury młodzieżowej
w PRL. Próba nowego ujęcia. Studia Litteraria et Historica,
2019
W Tomasik. Inżynieria dusz. Literatura realizmu
socjalistycznego w planie „propagandy monumentalnej”,
2016
B Jakubowska. Strategia wychowawcza w PRL, 2009
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: