Badania mediów – od analizy dyskursu przez wywiady po eksperymenty biometryczne 3500-FAKM-BMED-SCC
Badacze mediów na całym świecie coraz częściej zwracają uwagę na pewne niedostatki klasycznych
metod z obszaru nauk społecznych i humanistycznych. Wiele mówi się o potrzebie ich triangulacji,
uczeni skłaniają się także ku nowoczesnym technologiom, takim jak eyetracking, facetracking,
EDA/GSR, EEG, NIRS etc. Okazuje się, iż to, co respondent odczuwa/przeżywa/dostrzega, na co
reaguje, jest w znacznym stopniu mierzalne i może podlegać standaryzacji. Jeśli tak, to badacze
współczesnych mediów nie muszą już ograniczać się do wywiadów pogłębionych, dzienniczków
obserwacji, ankiet czy też grup fokusowych. Dzięki nowoczesnym technologiom nie są też ograniczeni
tzw. efektem deklaracji (chociaż wpływu obserwatora na badanego nie da się nigdy całkowicie
wyeliminować). W badaniach nad recepcją książek, prasy, radia, telewizji, mediów
społecznościowych, aplikacji, gier czy też w doświadczeniach rzeczywistości wirtualnej (VR/AR)
można pokusić się o sprawdzenie tego, co faktycznie dostrzega lub przeżywa respondent w
momencie kontaktu z bodźcem. W perspektywie biometrycznej przedmiotem refleksji jest więc nie
tylko to, co badany sam chce nam powiedzieć, ale także niekontrolowane reakcje jego organizmu.
Powyższe zagadnienia zaprezentuję na przykładach różnych badań, realizowanych w Laboratorium
Badań Medioznawczych Uniwersytetu Warszawskiego.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
-zna podstawy teoretyczne badań społecznych i medioznawczych;
-zna podstawy badań biometrycznych wykorzystywanych do analizowania złożonych
bodźców, takich jak: przekazy medialne, gry, doświadczenia VR/AR etc.
-zna podstawowe metody i techniki stosowane do badania mediów (syndykatowych) w Polsce
i za granicą
KOMPETENCJE:
- potrafi się posługiwać różnymi metodami badawczymi (zna i rozumie ich zastosowanie);
- jest w stanie samodzielnie zaprojektować projekt badawczy – od pytań badawczych, przez
hipotezy badawcze, dobór próby po analizę, wnioski oraz interpretacje
- rozumie istotę badań interdyscyplinarnych oraz potrafi triangulować metody badawcze ze
względu na cel projektu badawczego.
Kryteria oceniania
Maksymalnie 2 NB
aktywny udział na zajęciach, zdanie egzaminu
dyskusja podczas zajęć, egzamin
Egzamin (znajomość zagadnień poruszanych na zajęciach)
Literatura
• M. Lisowska-Magdziarz: Analiza zawartości mediów. UJ. 2004
• P.B. Sztabiński i inni (red.): Nowe metody, nowe podejścia badawcze w naukach
społecznych. IFiS PAN. 2004.
• K.T. Konecki: Studia z metodologii badań jakościowych. PWN. 2000.
• R.D.Wimmer, J.R. Dominick: Mass media: metody badań. WUJ. Kraków 2008.
• E. Babbie: Badania społeczne w praktyce. PWN. 2000
• T. Gackowski, M. Łączyński, Metody badania wizerunku w mediach, Warszawa 2009
• A. K. Jain, P. Flynn, A. A. Ross, Handbook of Biometrics, Springer 2008
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: