Badania mediów – od analizy dyskursu przez wywiady po eksperymenty biometryczne 3500-FAKM-BMED
Badacze mediów na całym świecie coraz częściej zwracają uwagę na pewne niedostatki klasycznych
metod z obszaru nauk społecznych i humanistycznych. Wiele mówi się o potrzebie ich triangulacji,
uczeni skłaniają się także ku nowoczesnym technologiom, takim jak eyetracking, facetracking,
EDA/GSR, EEG, NIRS etc. Okazuje się, iż to, co respondent odczuwa/przeżywa/dostrzega, na co
reaguje, jest w znacznym stopniu mierzalne i może podlegać standaryzacji. Jeśli tak, to badacze
współczesnych mediów nie muszą już ograniczać się do wywiadów pogłębionych, dzienniczków
obserwacji, ankiet czy też grup fokusowych. Dzięki nowoczesnym technologiom nie są też ograniczeni
tzw. efektem deklaracji (chociaż wpływu obserwatora na badanego nie da się nigdy całkowicie
wyeliminować). W badaniach nad recepcją książek, prasy, radia, telewizji, mediów
społecznościowych, aplikacji, gier czy też w doświadczeniach rzeczywistości wirtualnej (VR/AR)
można pokusić się o sprawdzenie tego, co faktycznie dostrzega lub przeżywa respondent w
momencie kontaktu z bodźcem. W perspektywie biometrycznej przedmiotem refleksji jest więc nie
tylko to, co badany sam chce nam powiedzieć, ale także niekontrolowane reakcje jego organizmu.
Powyższe zagadnienia zaprezentuję na przykładach różnych badań, realizowanych w Laboratorium
Badań Medioznawczych Uniwersytetu Warszawskiego.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W_01 Rozumie znaczenie różnych podejść metodologicznych w badaniach mediów, w tym biometrycznych
U_01 Potrafi zaplanować badanie mediów z wykorzystaniem triangulacji metod
U_02 Umie stosować klasyczne i nowoczesne techniki badawcze do analizy przekazów medialnych
U_03 Analizuje i interpretuje wyniki badań, uwzględniając ograniczenia metod
K_01 Odpowiedzialnie wykorzystuje wiedzę i narzędzia badawcze w pracy indywidualnej i zespołowej
Kryteria oceniania
Maksymalnie 2 NB
aktywny udział na zajęciach, zdanie egzaminu
dyskusja podczas zajęć, egzamin
Egzamin (znajomość zagadnień poruszanych na zajęciach)
Literatura
• M. Lisowska-Magdziarz: Analiza zawartości mediów. UJ. 2004
• P.B. Sztabiński i inni (red.): Nowe metody, nowe podejścia badawcze w naukach
społecznych. IFiS PAN. 2004.
• K.T. Konecki: Studia z metodologii badań jakościowych. PWN. 2000.
• R.D.Wimmer, J.R. Dominick: Mass media: metody badań. WUJ. Kraków 2008.
• E. Babbie: Badania społeczne w praktyce. PWN. 2000
• T. Gackowski, M. Łączyński, Metody badania wizerunku w mediach, Warszawa 2009
• A. K. Jain, P. Flynn, A. A. Ross, Handbook of Biometrics, Springer 2008
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: