Chwiejna władza ekspertów w społeczeństwie wiedzy 3500-FAKL-WESW
Stwierdzenie, że naukowcy dostarczają wiedzy, jakie są fakty, a politycy decydują, zgodnie z jakimi wartościami działać wyznacza ostrą granicę między światem nauki i polityki. Za tą logiczną dystynkcją („z tego, jaki świat jest, nie można wnioskować, jaki być powinien”) kryje się jednak złożona tkanka życia społecznego, w której różni aktorzy mają oczekiwania wobec faktycznej natury tej granicy, a rozwiązania instytucjonalne i organizacyjne sytuują wobec siebie odmiennie sferę działania politycznego i sferę produkcji wiedzy.
Efektem seminarium będzie zrozumienie napięć, które pojawiają się przy działaniach na styku polityki i nauki - niektóre z nich mają charakter uniwersalny, inne zależą od przyjętych rozwiązań instytucjonalnych, jeszcze inne są wynikiem lokalnej kultury zarządzania i kultury epistemicznej.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W27 posiada podstawową wiedzę na temat polityki oraz uczestnictwa w społeczeństwa sferze publicznej
K_W29 jest świadom procesów zachodzących w społeczeństwie polskim i globalnym oraz ich konsekwencji w zakresie postaw i instytucji społecznych
K_W30 posiada podstawową wiedzę na temat aktualnych potrzeb i problemów społeczeństwa polskiego oraz zmian w tym zakresie
K_U02 potrafi zinterpretować przeszłe i bieżące wydarzenia społeczne (polityczne, kulturowe, gospodarcze) przy pomocy pojęć i teorii socjologicznych
K_U03 potrafi zastosować podstawowe terminy i kategorie socjologiczne do analizy społeczeństwa, zwłaszcza współczesnego społeczeństwa polskiego
K_U05 potrafi formułować proste samodzielne sądy na temat przyczyn wybranych procesów i zjawisk społecznych
K_U06 potrafi posługiwać się podstawowymi kategoriami teoretycznymi do opisu zmian społecznych we współczesnych społeczeństwach
K_U20 potrafi przeczytać ze zrozumieniem tekst naukowy i wskazać jego główne tezy, argumenty autora oraz poddać je dyskusji
K_K04 potrafi gromadzić, wyszukiwać i syntetyzować informacje na temat zjawisk społecznych
K_K05 potrafi uczestniczyć w dyskusji
K_K06 potrafi argumentować stawiane tezy
K_K07 umie dokonać krytycznej analizy źródeł
Kryteria oceniania
Aktywne uczestnictwo w zajęciach, wygłoszenie referatu,
kolokwium w połowie semestru, egzamin w sesji
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: