Chwiejna władza ekspertów w trakcie pandemii COVID-19 3500-FAKL-WECOVID
Do wybuchu światowej pandemii Covid-19 doszło w
momencie podstawowego deficytu wiedzy naukowej
odnośnie do nowego patogenu: nieznane były natura nowego
wirusa i sposoby radzenia sobie z nim. Tymczasem zgodnie z
powszechnym oczekiwaniem w tzw. społeczeństwach wiedzy
decyzje polityczne powinny być poparte wiedzą ekspercką.
Poszukiwano nowych rozwiązań w zakresie leczenia i
zapobiegania zakażeniom, ale także eksperymentowano w
doborze środków mających wpływ na zachowania zbiorowe
przy pomocy obostrzeń, reorganizacji działania instytucji oraz
komunikacji z opinią publiczną. W naturalny sposób
medyczna natura problemu domagała się rozwiązań
formułowanych przez ekspertów z tej dziedziny - lekarzy,
wirusologów, epidemiologów, laborantów, farmaceutów, ale
także urzędników mających wgląd w funkcjonowanie
poszczególnych systemów odpowiedzialnych za wytwarzanie
medycznego obrazu pandemii (w Polsce np. Narodowy
Fundusz Zdrowia, Główny Inspektorat Sanitarny, Narodowy
Instytut Zdrowia Publicznego-Państwowy Instytut
Badawczy). Wszyscy oni posiadali jednak wiedzę niepełną i
niepewną, wytwarzaną i opracowywaną w trakcie trwającego
kryzysu. Co więcej, kolejne tygodnie i pandemiczne fale
ujawniały nowe i coraz bardziej złożone oblicze kryzysu:
ekonomiczne, zdrowia psychicznego, polityczne (m.in.
wybory prezydenckie), społeczne itd. Działanie władzy
publicznej było wypadkową wiedzy zdroworozsądkowej
decydentów, nastrojów opinii publicznej, interesów
politycznych, wiedzy produkowanej przez system ekspercki
oraz umocowania poszczególnych ekspertów i ich dostępu do
i wpływu na system władzy. Zgodnie z lokalnymi tradycją
epistemiczną, kulturą organizacyjną, obyczajami
politycznymi i zdolnościami przywódców politycznych i
akademickich relacje między polityką i nauką były
formalizowane w postaci różnie umocowanych ciał
eksperckich. Stanowiły one „instytucje-interfejsy” między
systemami polityki i nauki, formułując rekomendacje dla
decydentów i komunikując się za pośrednictwem mediów z
opinią publiczną.
Celem warsztatu jest zebranie danych zastanych (dokumenty i
media) oraz przeprowadzenie wywiadów z członkami
covidowych ciał eksperckich w celu (1) opisanie działania
systemu eksperckiego w trakcie pandemii Covid-19 na
szczeblu centralnej organizacji państwa Polskiego przez trzy
lata począwszy od marca 2020; (2) zrozumienie powstających
wówczas napięć między ekspertami i decydentami
działającymi pod kontrolą mediosfery i w kontekście
polaryzacji politycznej, które utrudniały zarządzanie
kryzysem; (3) wyjaśnienie delegitymizacji polityki obostrzeń
i szczepień przez odwołanie do czynnika, jakim była wiedza
opinii publicznej, współwytwarzana przez mediosferę, na
temat działania systemu eksperckiego w trakcie pandemii, w
szczególności działań i wypowiedzi publicznych ekspertów i
doradczych ciał kolektywnych.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W01 zna i rozumie podstawowe pojęcia socjologiczne
K_W05 posiada podstawową wiedzę strukturach, wybranych instytucjach
społecznych i ich wzajemnych relacjach
K_W19 rozumie na czym polega specyfika analizy socjologicznej
K_W20 wie jak zaplanować i zrealizować proste ilościowe i jakościowe
badanie empiryczne
K_W26 posiada elementarną wiedzę na temat funkcjonowania różnego
typu organizacji i zarządzania nimi
K_W27 posiada podstawową wiedzę na temat polityki oraz uczestnictwa
w społeczeństwa sferze publicznej
K_W35 jest świadomy wyboru określonej perspektywy teoretycznej i
dostrzega konsekwencje tego wyboru
K_U02 potrafi zinterpretować przeszłe i bieżące wydarzenia społeczne
(polityczne, kulturowe, gospodarcze) przy pomocy pojęć i teorii
socjologicznych
K_U04 potrafi samodzielnie znaleźć informacje i materiały niezbędne do
przeprowadzenia prostych analiz socjologicznych, korzystając z różnych
źródeł (w języku rodzimym i obcym) oraz posługując się nowoczesnymi
technologiami
K_U05 potrafi formułować proste samodzielne sądy na temat przyczyn
wybranych procesów i zjawisk społecznych
K_U06 potrafi posługiwać się podstawowymi kategoriami teoretycznymi
do opisu zmian społecznych we współczesnych społeczeństwach
K_U07 potrafi dokonać prostej analizy konsekwencji procesów
zachodzących we współczesnych społeczeństwach
K_U11 potrafi dobrać odpowiednie metody i techniki badawcze w celu
przeprowadzenia analizy konkretnego problemu społecznego
K_U12 potrafi zaplanować i zrealizować badanie społeczne przy użyciu
podstawowych ilościowych i jakościowych metod i technik badań
socjologicznych
K_K01 potrafi skutecznie współpracować z członkami zespołu
zadaniowego
K_K05 potrafi uczestniczyć w dyskusji
K_K06 potrafi argumentować stawiane tezy
K_K07 umie dokonać krytycznej analizy źródeł
K_K09 umie prezentować wyniki swojej pracy badawczej
Kryteria oceniania
Praca pisemna – raport badawczy przygotowany w zespole
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: