Techniki wizualne w badaniach jakościowych 3500-FAKL-TWWBJ
Na zajęciach zaadoptujemy logikę stojącą za kanadyjskim
programem dokumentalnym z przełomu tysiącleci "Jak to jest
zrobione?" (How It's Made), który pokazuje proces produkcji
przedmiotów codziennego użytku. Przeniesiemy sposób myślenia
scenarzystów tego programu do sfery współczesnych badań
wizualnych. Jak gromadzone są dane społeczne za pomocą kamer i
innych technologii nagrywania? Jak badacze_ki używają obrazów i
mediów innych niż słowa? W jaki sposób analizują zebrany
materiał? Każde ze spotkań będzie prezentacją jednego projektu
badawczego, jednej osoby prowadzącej badania, która
wykorzystuje elementy wizualne w swojej praktyce. Będziemy
poruszać się między dziedzinami socjologii, antropologii i badań
artystycznych. Dzięki pracy grupowej na platformie ZOOM i tablicy
interaktywnej Miro, podczas zajęć stworzymy atlas wizualnych
praktyk badawczych.
Zajęcia realizowane przez doktorantkę SDNS UW - badaczkę
zatrudnioną w projekcie "Pomoc udzielana Żydom podczas II wojny
światowej a proces kształtowania się transnarodowej pamięci
społecznej" (Opus NCN, realizowany w Centrum Badań nad
Pamięcią Społeczną WS UW, kierowany przez Dr Zofię Wóycicką).
Michalina Musielak jest specjalistką w zakresie technik wizualnych i
artistic research. Ukończyła m.in. Antropologię Wizualną na Freie
Universität w Berlinie i Akademię Sztuk Pięknych w Warszawie.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_U11 potrafi dobrać odpowiednie metody i techniki badawcze w
celu przeprowadzenia analizy konkretnego problemu społecznego
K_U12 potrafi zaplanować i zrealizować badanie społeczne przy
użyciu podstawowych jakościowych metod i technik badań
socjologicznych
K_U20 potrafi przeczytać ze zrozumieniem tekst naukowy i wskazać
jego główne tezy, argumenty autora oraz poddać je dyskusji
K_K07 umie dokonać krytycznej analizy źródeł
K_W20 wie jak zaplanować i zrealizować proste jakościowe
badanie empiryczne
K_W22 posiada podstawową wiedzę na temat najważniejszych
zagranicznych, międzynarodowych i krajowych badań
socjologicznych
K_U09 umie zastosować normy i zasady etyczne w praktyce
badawczej
K_K13 szanuje godność osób uczestniczących w procesie
badawczym (respondentów, informatorów, rozmówców i innych
uczestników tego procesu)
K_K15 jest świadomy konsekwencji realizowanych przedsięwzięć
Kryteria oceniania
Przed każdymi zajęciami zalecane jest zapoznanie się z materiałem,
który udostępniony zostanie na platformie Google drive. Zaliczenie
na podstawie uczestnictwa* w zajęciach i aktywnego
współtworzenia atlasu wizualnych praktyk badawczych (40%) oraz
krótkiej koncepcji projektu badania wizualnego opracowanego w
małej grupie lub indywidualnie (60%).
*Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających
usprawiedliwieniu: 2
Do godzin przeznaczonych na zajęcia w sali należy doliczyć czas na
czytanie czy oglądanie zadanych materiałów ~ 1-2h przed każdymi
zajęciami oraz czas na przygotowanie krótkiej koncepcji projektu
badania wizualnego ~ 10-20h na zaliczenie kursu..
Zaliczenie poprawkowe: takie samo jak w I terminie.
Literatura
Na seminarium będziemy omawiać wybrane przykłady badań
wizualnych, które zostaną wsparte tekstami teoretycznymi.
Wybrane przykłady:
● Joe Hunting, Poznaliśmy się w wirtualnej rzeczywistości
(film)
● John Berger, Ways of Seeing , Episode 1 (film)
● Rafał Drozdowski, Maciej Frąckowiak, Marek Krajewski,
Łukasz Rogowski, Narzędziownia. Jak badaliśmy
(niewidzialne) miasto.
● Forensic Architecture, Morderstwo Halita Yozgata
https://forensic-architecture.org/investigation/the-murder
-of-halit-yozgat (film/instalacja)
● Magdalena Szcześniak, Normy Widzialności. Tożsamość w
czasach transformacji.
● Sharayu Wadekar https://bodiedlabour.cargo.site/ (strona
www)
● Henk Wiechers, Looking for Glitches in Mobility Platforms.
Pełna lista omawianych przykładów zostanie przedstawiona
na pierwszych zajęciach i może ulec pewnym modyfikacjom
po uwzględnieniu oczekiwań uczestników i uczestniczek
zajęć.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: