Technologia i społeczeństwo - współczesne wyzwania regulacyjne 3500-FAKL-TECHSPOL
Podczas zajęć najpierw zajmiemy się podstawowymi problemami i zagrożeniami związanymi z funkcjonowaniem dużych przedsiębiorstw technologicznych we współczesnych społeczeństwach. Następnie rozważymy, w jaki sposób twórcy polityk publicznych podchodzą do regulowania funkcjonowania tych przedsiębiorstw i konkretnych rozwiązań technologicznych. Interesować będzie nas specyficzne przecięcie publicznych regulacji działania prywatnych podmiotów, których działania są uznawane przez regulatorów za mające znaczenie faktycznie publiczne. Szczególnie będą interesować nas strategie regulacyjne Unii Europejskiej, wyjątkowo aktywnej na polu regulowania nowych technologii.
Tematy, które będziemy omawiać to:
Kapitalizm regulacyjny a wzrost znaczenia samoregulacji przez big tech
Społeczeństwo „czarnej skrzynki” - rosnąca rola nieprzejrzystych mechanizmów związanych z intensywnym wykorzystaniem technologii algorytmicznych przez przedsiębiorstwa
Solucjonizm i ideologia Doliny Krzemowej
Łamanie i obchodzenie prawa jako strategia przedsiębiorstw - "przedsiębiorczość regulacyjna" (regulatory entrepreneurship)
Wolność słowa, niebezpieczne zachowania w sieci (doxing, molestowanie) a odpowiedzialność platform social mediowych
Regulowanie prywatności i anonimowości - na przykładzie RODO
Regulowanie konkurencji - na przykładzie Rozporządzenia platform-to-business i platform typu marketplace (Amazon, Allegro, Ebay)
Regulowanie działania algorytmów
Generatywna AI jako wyzwanie regulacyjne - strategia regulacyjna Unii Europejskiej wobec AI
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W05 posiada podstawową wiedzę strukturach, wybranych instytucjach społecznych i ich wzajemnych relacjach
K_W22 posiada podstawową wiedzę na temat najważniejszych zagranicznych, międzynarodowych i krajowych badań socjologicznych
K_W23 posiada podstawową wiedzę o normach i regułach organizujących struktury i instytucje społeczne
K_W24 posiada podstawową wiedzę o instytucjach i organizacjach odpowiedzialnych za transmisję norm i reguł w społeczeństwie, takich jak: systemy edukacyjne, prawo, moralność, religia, itp.
K_W25 posiada podstawową wiedzę na temat funkcjonowania gospodarki oraz jej relacji z innymi instytucjami społecznymi
K_W29 jest świadom procesów zachodzących w społeczeństwie polskim i globalnym oraz ich konsekwencji w zakresie postaw i instytucji społecznych
K_U04 potrafi samodzielnie znaleźć informacje i materiały niezbędne do przeprowadzenia prostych analiz socjologicznych, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) oraz posługując się nowoczesnymi technologiami
K_U20 potrafi przeczytać ze zrozumieniem tekst naukowy i wskazać jego główne tezy, argumenty autora oraz poddać je dyskusji
K_K04 potrafi gromadzić, wyszukiwać i syntetyzować informacje na temat zjawisk społecznych
K_K05 potrafi uczestniczyć w dyskusji
Kryteria oceniania
Do godzin przeznaczonych na zajęcia w sali (30h) należy doliczyć czas niezbędny na lekturę tekstów (20h) oraz sporządzenie policy brief (20h)
Kryteria oceny: 50% - udział w zajęcia, dyskusjach, komentowanie, zabieranie głosu
50% - sporządzenie notatki typu policy brief oraz jej zaprezentowanie na zajęciach
Dopuszczalna liczba nieobecności: 2
Zasady zaliczania poprawkowego: takie same jak w pierwszym terminie
Literatura
Barbrook, R., & Cameron, A. (1996). The californian ideology. Science as culture, 6(1), 44-72.
Bauer, P. C., Gerdon, F., Keusch, F., Kreuter, F., & Vannette, D. (2022). Did the GDPR increase trust in data collectors? Evidence from observational and experimental data. Information, Communication & Society, 25(14), 2101-2121.
De Blasio, E., & Selva, D. (2021). Who is responsible for disinformation? European approaches to social platforms’ accountability in the post-truth era. American Behavioral Scientist, 65(6), 825-846.
Culpepper, P. D., & Thelen, K. (2020). Are we all Amazon primed? Consumers and the politics of platform power. Comparative Political Studies, 53(2), 288-318.
Komorowski et al 2020 COVID-19 information on Social Media in Europe A threat or a blessing?
Levi-Faur, D. (2017). Regulatory capitalism. Regulatory theory: Foundations and applications, 289-302.
Polkowska, D. (2021). Przyspieszenie czy spowolnienie? Praca platformowa dostawców jedzenia w dobie pandemii Sars-Cov-2. Studia Socjologiczne, 243(4), 109-133.
Riemer, K., & Peter, S. (2021). Algorithmic audiencing: Why we need to rethink free speech on social media. Journal of Information Technology, 36(4), 409-426.
Stewart, A., & Stanford, J. (2017). Regulating work in the gig economy: What are the options?. The Economic and Labour Relations Review, 28(3), 420-437.
Zuboff, S. (2015). Big other: surveillance capitalism and the prospects of an information civilization. Journal of information technology, 30(1), 75-89.
Van Zeeland, D. J., Jacobs, A., Verhellen, A., Albert, J., & Pierson, J. (2019, Dec 9). Does it hurt? The sensitivity of health data: SMIT Policy Brief #3
Wach, K., Duong, C. D., Ejdys, J., Kazlauskaitė, R., Korzynski, P., Mazurek, G., ... & Ziemba, E. (2023). The dark side of generative artificial intelligence: A critical analysis of controversies and risks of ChatGPT. Entrepreneurial Business and Economics Review, 11(2), 7-30.
Lista lektur może ulec zmianie.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: