Socjologia zbiorowej przemocy XI. Ludobójstwo kulturowe 3500-FAKL-SZP-LIC
Są to kolejne zajęcia w cyklu, którego celem jest analiza i próba wyjaśnienia różnych przypadków wojen, ludobójstw, czystek etnicznych i masakr jako specyficznych typów zbiorowej przemocy. Do tej pory w ramach cyklu przeprowadzono następujące zajęcia:
I. Wojny, ludobójstwa, masakry
II. Eliminacjonizm i transformacja społeczna
III. Gender, ludobójstwo i przemoc
IV. Wojna, okrucieństwo, zagłada
V. Pamięć, religia, ideologia
VI. Tortury jako technologia prawdy
VII. Radość masakry
VIII. Obozy koncentracyjne i zagłady
IX. Polityki głodu - od klęski do ludobójstwa
X. Ocalenie, sprawiedliwość i zemsta.
Uczestniczenie w zajęciach nie wymaga zaliczenia poprzednich zajęć cyklu.
Seminarium poświęcone będzie ludobójstwu kulturowemu, które zdefiniował już Rafał Lemkin. W największym skrócie polega ono na likwidacji grupy jako grupy bez masowych mordów jej członków. Do ludobójstw kulturowych dochodziło zwłaszcza w koloniach lub krajach powstałych na ich fundamentach., co nakazuje uwzględnić w ramach seminarium prace studiów postkolonialnych. Dyskutować będziemy zarówno o mechanizmach prowadzących do ludobójstwa kulturowego, jak i późniejszej polityce pamięci.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
K_W01 zna i rozumie podstawowe pojęcia socjologiczne
K_W07 jest świadomy istnienia różnych rodzajów organizacji społeczeństwa w przeszłości i współcześnie
K_W08 jest świadomy zróżnicowania społecznego oraz istnienia nierówności społecznych, a także ich wpływu na życie jednostek i funkcjonowanie grup społecznych
K_W19 rozumie na czym polega specyfika analizy socjologicznej
K_U02 potrafi zinterpretować przeszłe i bieżące wydarzenia społeczne (polityczne, kulturowe, gospodarcze) przy pomocy pojęć i teorii socjologicznych
K_U05 potrafi formułować proste samodzielne sądy na temat przyczyn wybranych procesów i zjawisk społecznych
K_K03 potrafi dzielić się posiadaną wiedzą socjologiczną
K_K04 potrafi gromadzić, wyszukiwać i syntetyzować informacje na temat zjawisk społecznych
K_K05 potrafi uczestniczyć w dyskusji
K_K06 potrafi argumentować stawiane tezy
Kryteria oceniania
Warunek konieczny zaliczenia: obecność na zajęciach (do dwóch nieobecności w semestrze – w tym zwolnienia lekarskie; nadliczbowe nieobecności należy zaliczyć na dyżurze). Siódma nieobecność oznacza nieodwołalne skreślenie z listy.
Składowe oceny końcowej:
Wygłoszenie referatu na podstawie wskazanej lektury – 25%
Aktywność na zajęciach (merytoryczny udział w dyskusji) – 25%
Egzamin ustny – 50%
Egzamin poprawkowy – egzamin ustny.
Literatura
R. Lemkin, Rządy państw Osi w okupowanej Europie. Prawa okupacyjne, analiza rządzenia, propozycje zadośćuczynienia; A. Głogowska-Balcerzak, Kulturowy wymiar zbrodni ludobójstwa; M. Mann, The Dark Side of Democracy. Explaining Ethnic Cleansing; A. Hochschild, Duch króla Leopolda. Opowieść o chciwości, terrorze i bohaterstwie w kolonialnej Afryce; B. Kiernan, Blood and Soil. A World History of Genocide and Extermination from Sparta to Darfur; S. Lindqvist, Terra nullius. Podróż przez ziemię niczyją; Ch. Hooper, Wysoki. Śmierć Camerona Doomadgee; Bringing them Home. National Inquiry into the Separation of Aboriginal and Torres Strait Islander Children from Their Families; A. Woolford, J. Benvenuto, Canada and Colonial Genocide; Honouring the Truth, Reconciling for the Future Summary of the Final Report of the Truth and Reconciliation Commission of Canada; J. Gierak-Onoszko, 27 śmierci Toby’ego Obeda; M. Musielak, Sterylizacja ludzi ze względów eugenicznych w Stanach Zjednoczonych, Niemczech i w Polsce (1899-1945). Wybrane problemy; M. Komosa, Tervuren, czyli belgijskie lustro; J. Muteba Rahier, The Ghost of Leopold II: The Belgian Royal Museum of Central Africa and Its Dusty Colonialist Exhibition; L. Davidson, Cultural Genocide; I. Pappé, Czystki etniczne w Palestynie; M. Lubina, Rohingya. Kim są prześladowani muzułmanie Birmy?; J.W. Borejsza, «Śmieszne sto milionów Słowian...». Wokół światopoglądu Adolfa Hitlera; B. Linek, „Odniemczanie” województwa śląskiego w latach 1945–1950 (w świetle materiałów wojewódzkich); K. Kuszyk, Poniemieckie.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: