Statystyka jeden i pół, czyli socjologia ilościowa w praktyce 3500-FAKL-STAT15
Jak radzić sobie z weryfikacją hipotez statystycznych, gdy mamy małe próby?
Jak liniową regresją wielokrotną badać nieliniowy, wielowymiarowy świat?
Co statystyka ma wspólnego z piwem Guinness?
Gdzie to wszystko znaleźć w SPSS-ie?
Rozumienie zasad prowadzenia poprawnej statystycznej analizy danych jest niezwykle ważne, gdy przystępuje się do badań społecznych - pomaga poprawnie interpretować wyniki analiz i chroni przed powielaniem błędnych schematów.
Przedmiot adresowany do osób, które chciałyby poznać nowe, ciekawe metody analizy statystycznej i w ten sposób poszerzyć swoją wiedzę z zakresu metod statystycznych w socjologii ponad poziom obecnego obowiązkowego kursu statystyki na I roku. Stanowi zarazem dobre przygotowanie do dalszego studiowania metod statystycznych użytecznych w badaniach społecznych w szczególności do kursu Statystyka 2. Wiedza i umiejętności oferowane w ramach kursu są niezbędnym uzupełnieniem warsztatu socjologa-empiryka.
Centralnym pojęciem wykorzystywanym podczas kursu będzie regresja wielokrotna i jej różnorodne użyteczne warianty, które pozwalają na analizę interakcji między zmiennymi i uwzględnienie nieliniowych relacji między nimi.
Zagadnienia wnioskowania statystycznego będą odwoływały się do metody najmniejszych kwadratów oraz metody najwyższej wiarygodności estymacji parametrów. Weryfikacja hipotez statystycznych będzie obejmowała nowe zagadnienia dotyczące zarówno dużych, jak i małych prób losowych.
Zajęcia teoretyczne będą uzupełniane przez zajęcia warsztatowe w pracowni komputerowej.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W_01 Rozumie zasady poprawności wnioskowania statystycznego i zna techniki regresji wielokrotnej
U_01 Potrafi dobrać metody analizy statystycznej do problemu badawczego i zastosować je w praktyce
U_02 Umie przeprowadzić analizę danych w SPSS i interpretować uzyskane wyniki
U_03 Analizuje związki między zmiennymi, w tym interakcje i relacje nieliniowe
K_01 Współpracuje w rozwiązywaniu zadań analitycznych i systematycznie doskonali umiejętności pracy z danymi
Kryteria oceniania
a) Metody weryfikacji efektów uczenia się: Aktywność na zajęciach. Zaliczenie sprawdzianów. Wykonanie prac domowych (na platformie Kampus). Pisemne zaliczenie końcowe.
b) Składowe oceny końcowej i ich waga: prace domowe 20%, pisemne zaliczenie końcowe 80%
c) Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2
d) Skala ocen: 5! – 95%; 5 (bdb.) – powyżej 90%, 4+ (db. plus) – od 85%, 4 (db.) – od 75%, 3+ (dst. plus) - od 65%, 3 – (dst.) od 50%, 2 –
(ndst.) mniej niż 50%
e) Warunki dopuszczenia do poprawy:
Poprawa dotyczy jedynie pisemnego zaliczenia końcowego i możliwa jest również dla osób, które uzyskały pozytywną ocenę w pierwszym terminie. W przypadku niedopuszczenia do pisemnego zaliczenia końcowego, nie ma możliwości przystąpienia do poprawkowego pisemnego zaliczenia końcowego.
f) Zasady zaliczenia poprawkowego: takie same jak w pierwszym terminie (dotyczy zaliczenia pisemnego)
do godzin przeznaczonych na zajęcia w sali (30h) należy doliczyć czas konieczny do przygotowania się do zajęć (czytanie lektur, przygotowywanie zadań, prace domowe) – 5h tygodniowo oraz czas konieczny do przygotowania się do finalnego zaliczenia – 15h
Korzystanie z narzędzi generatywnej sztucznej inteligencji, takich jak ChatGPT, jest dozwolone w przypadku wybranych zadań kursowych/zaliczeniowych. Domyślnie korzystanie z takich narzędzi jest zabronione, chyba że wyraźnie zaznaczono inaczej. Każde użycie musi zostać odpowiednio opisane i/lub zacytowane. Studenci/tki ponoszą odpowiedzialność za wszystkie treści wygenerowane z użyciem narzędzi AI.
Literatura
Lissowski G., Haman J., Jasiński M. 2008 lub późniejszy, Podstawy statystyki dla socjologów. WN Scholar
- oraz przygotowane przez prowadzącego własne opracowania wybranych zagadnień
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: