Spisy powszechne ludności a pytania o narodowość, język i wyznanie religijne - ujęcie porównawcze 3500-FAKL-SPIS
Celem konwersatorium jest przedstawienie i analiza ewolucji metodologii i technik prowadzania spisów powszechnych ludności w zakresie pytań o narodowość, język i wyznanie religijne w okresie 1921-2021 w Polsce (dodaje się do nich często także pytania o kraj urodzenia i posiadane obywatelstwo/a). Wszystkie razem są one często określane w literaturze przedmiotu lub oficjalnych dokumentach spisowych pytaniami o „etniczne pochodzenie” (ethnicity question). W trakcie zajęć będę się koncentrował z jednej strony na ich opisie i sposobach sformułowania, a z drugiej strony na sytuacji społeczno-polityczną w trakcie ich przeprowadzania, która mogła wpływać na odpowiedzi i kształtować wyniki w zakresie struktury etniczno (narodowościowo) - językowej społeczeństwa polskiego. Pragnę skupić się tutaj nie tyle na opisie spisowych wyników etnicznych w ujęciu ilościowym i/lub przestrzenny, lecz na analizie polityk spisowych w tym zakresie, czyli mechanizmach przeprowadzenia spisów powszechnych ludności w kontekście ówczesnych realiów politycznych i społecznych.
Spisy powszechne ludności są uważane za jedno z podstawowych źródeł informacji na temat populacji danego kraju i jego zróżnicowania etnicznego. Uzyskuje się je przy pomocy pytań, które dotyczą narodowości i tożsamości etnicznej jednostki (jej pochodzenia etnicznego itp.), rasy, używanego języka (ojczystego, domowego itp.), wyznania religijnego oraz posiadanego obywatelstwa (bądź obywatelstw). Otrzymane w ten sposób dane pozostają często podstawowym i jedynym źródłem informacji statystycznej o etnicznym, językowym i religijnym zróżnicowaniu danego społeczeństwa. Wynika to nie tylko z powszechnego charakteru badania spisowego, ale także i z tego powodu, że inne sposoby zbierania danych na ten temat (jak np. sondaże socjologiczne) nie obejmują wszystkich grup etnicznych z powodu ich małej liczebności lub ich rozproszenia na terenie całego kraju, a dane urzędowe (znajdujące się rejestrach administracyjnych) albo nie zawierają takich informacji albo są niedostępne badaczom z powodu swojej politycznej wrażliwości.
Ich obecność w spisach powszechnych ludności jest zawsze trudnym wyzwaniem, zarówno dla administracji spisowej, jak i samych spisywanych osób. Podstawową kwestią pozostaje bowiem ocena wiarygodności uzyskanych danych na ten temat. Na ile otrzymane odpowiedzi były zgodne z indywidualnymi i utrwalonymi przekonaniami ludzi dotyczącymi ich narodowości, języka lub wyznania. Istotnym składnikiem oceny tej wiarygodności jest również wiedza o tym, czy odpowiedzi były udzielane w sposób maksymalnie swobodny, w małym stopniu zakłócany czynnikami zewnętrznymi. Dlatego zwraca się uwagę na ograniczenia, które są związane z kwestiami metodologicznymi dotyczącymi konstrukcji pytań o tożsamość narodową (etniczną) jednostki, problemami objęcia spisem całej badanej populacji oraz społecznym odbiorem spisu. Kwestie te są widoczne na każdym jego etapie organizacji i przebiegi spisu, począwszy od jego przygotowania poprzez zbieranie danych aż do końcowej fazy opracowywania i publikacji danych na ten temat.
Różnie sformułowane pytania dotyczące struktury etniczno-językowej oraz wyznaniowej uwzględniało sześć spisów powszechnych w Polsce (w 1921, 1931, 1946, 2002, 2011 i 2021 r.), jednak przeprowadzenie ich różnymi metodami w odmiennych uwarunkowaniach społeczno-politycznych mogło w istotniejszy sposób wpłynąć na rezultaty „etniczne” niż szersze zmiany demograficzne i ewolucja poczucia przynależności narodowej jego obywateli. W długiej, historycznej perspektywie czasowej spis powszechny ludności i pytania dotyczące tożsamości narodowej i używanego języka stanowią zawsze rodzaj statystycznego obrazu zróżnicowania kulturowego społeczeństwa w danym momencie historycznym.
Analizując w trakcie zajęć sposób wprowadzania oraz funkcjonowania pytań etnicznych w polskich spisach powszechnych ludności będziemy chcieli pokazać, że nie były one w każdym z przedstawionych tutaj przypadków zwykłymi i „neutralnymi” społecznie pytaniami badawczymi. Ich treść i liczba, a także sposób liczenia (zwłaszcza pytań o tożsamość narodową i etniczną, ale także o język) stanowiły przedmiot refleksji zarówno po stronie państwowej administracji spisowej, jak i organizacji mniejszości narodowych, a często stanowiły one przedmiot dyskusji i konfrontacji. Były one odbiciem historii etnicznej społeczeństwa i postrzegania jego zróżnicowania etnicznego przez państwo.
W trakcie zajęć chciałbym zwrócić uwagę na następujące kwestie metodologiczne w zakresie stawiania pytań w polskich spisach powszechnych ludności, które można zauważyć w stuletniej ich historii. Po pierwsze, zmianie uległa legitymizacja potrzeby zbierania danych etnicznych. To nie tyle wiedza i ocena zróżnicowania etniczno-językowego całej spisywanej populacji, ile potrzeba badania tożsamości etnicznych i języków samych grup mniejszościowych z powodu ochrony ich praw, zwłaszcza w perspektywie regulacji dwujęzyczności (jak stanowi to ustawa z 2005 r.).
Po drugie, nacisk na badanie w spisie subiektywnych identyfikacji etnicznych oraz ich często złożonego charakteru (podwójnego) charakteru. To nie tyle obiektywne i substancjalne wskaźniki (językowe), ile kwestia samego samozaliczenia. Inne pytania, jak o język, wyznanie religijne, obywatelstwo lub kraj urodzenia odgrywają znaczenie dodatkowe (choć np. pytanie o język domowy jest dla społeczności kaszubskiej czymś najważniejszym).
Po trzecie, kwestia zasadności obecności pytań etnicznych w formularzu spisowym nie budzi już sporów publicznych ani też krytyki etnicznych społeczności mniejszościowych (były one wyrażane w trakcie spisów w 2002 i 2011 r.). Pytania te zostały uznane za użyteczne dla wiedzy statystycznej o społeczeństwie polskim, jak i praktyki społecznej związanej z realizacją uregulowań prawnych zawartych w ustawie o mniejszościach z 2005 r. Nastąpiła zmiana charakteru atmosfery społecznej i wpływu technologii spisowej polegającej na przejściu od klasycznego wywiadu spisowego typu face to face do samospisu internetowego i odpowiedzi na pytanie, na ile takie rozwiązanie sprzyja identyfikacji tożsamości grup mniejszościowych. Samospis stał się użytecznym sposobem na zaprezentowanie się liczbowe i prestiżowe poprzez dążenie do zdobycia uznania zarówno wśród „swoich” członków, jak i w oczach państwa i otoczenia zewnętrznego.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W06 posiada podstawową wiedzę na temat instytucji regionalnych, krajowych i międzynarodowych oraz zagadnień europejskiej integracji
K_W08 jest świadomy zróżnicowania społecznego oraz istnienia nierówności społecznych, a także ich wpływu na życie jednostek i funkcjonowanie grup społecznych
K_W14 posiada podstawową wiedzę o zróżnicowaniu kulturowym Polski i współczesnego świata
K_W15 posiada podstawową wiedzę o metodach badania zróżnicowania kulturowego
K_W16 posiada podstawową wiedzę o problemach wynikających ze zróżnicowania kulturowego współczesnego społeczeństwa
K_U02 potrafi zinterpretować przeszłe i bieżące wydarzenia społeczne (polityczne, kulturowe, gospodarcze) przy pomocy pojęć i teorii socjologicznych
K_U04 potrafi samodzielnie znaleźć informacje i materiały niezbędne do przeprowadzenia prostych analiz socjologicznych, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) oraz posługując się nowoczesnymi technologiami
K_U08 potrafi przygotować prosty, opisowy scenariusz przewidujący przebieg procesów i zjawisk społecznych
K_U09 umie zastosować normy i zasady etyczne w praktyce badawczej
Kryteria oceniania
Przygotowanie jednej krótkiej prezentacji na zajęcia związanej z przerabianym tematem na zajęciach na podstawie dodatkowej lektury (która ma służyć rozpoczęciu dyskusji grupowej na zajęciach) i pozytywne zaliczenie testu (ostatnie zajęcia) składającego się z pytań zamkniętych i krótkiego eseju.
Literatura
Adamczuk L. Łodziński S. (red.) (2006). Mniejszości narodowe w Polsce w świetle Narodowego Spisu Powszechnego z 2002 roku, Warszawa.
Anderson B. (1998). The Spectre of Comparison: Nationalism, South Asia and the World, London–New York.
Balestra C., Fleischer L. (2018). Diversity statistics in the OECD: How do OECD countries collect data on ethnic, racial and indigenous identity?, “OECD Statistics Working Papers” 2018/09, OECD Publishing, Paris.
Barwiński M. (2014). Struktura narodowościowa Polski w świetle wyników spisu powszechnego z 2011 roku, „Przegląd Geograficzny”, 2 (86), 217-241.
Barwiński M. (2015). Spisy powszechne w Polsce w latach 1921–2011 – określanie czy kreowanie struktury narodowościowej? „Acta Universitatis Lodziensis Folia Geographica Socio-oeconomica”, Nr 21.
Conference of European Statisticians. Recommendations for the 2020 Censuses of Population and Housing (2015). Geneva-New York.
Gołata E. (2018). Koniec ery tradycyjnych spisów ludności, Poznań.
Holzer Jerzy Z. (1989). Demografia, Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
Kersten Krystyna (1969). Przemiany struktury narodowościowej Polski po II wojnie światowej. Geneza i wyniki, „Kwartalnik Historyczny”, nr 2, s. 337-366.
Kertzer D. J., Arel D. (2002). Census, identity formation, and the struggle for political power, w: Census and identity: the politics of race, ethnicty and language in national censuses, eds. D. J. Kertzer, D. Arel, Cambrigde.
Krywult-Albańska Małgorzata (2013). Powszechne spisy ludności na przykładzie wybranych państw. Aspekty metodologiczne, „Politeja”, 4 (26), 275-90. DOI 10.12797/Politeja.10.2013.26.12
Kuprianowicz G. (2021). Refleksje w przeddzień Narodowego Spisu Powszechnego 2021, „Nad Buhom i Narwoju” 2021, nr 2.
Kwilecki Andrzej (1963). Mniejszości narodowe w Polsce Ludowej, "Kultura i Społeczeństwo", nr 4, s. 87-88.
Przedstawiciele mniejszości narodowych i etnicznych pytają o spis powszechny 2021 r., https://skgd.pl/2021/01/26/przedstawiciele-mniejszosci-narodowych-i-etnicznych-pytaja-o-spis-powszechny-2021/ (data dostępu: 11.07.2022).
Rocznik Statystyczny 1947, GUS, Warszawa 1947, s. 20.
Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 czerwca 1921 r. w sprawie przeprowadzenia powszechnego spisu ludności (1921). Dz. U. RP, nr 58, poz. 368.
Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 2 września 1931 r. w sprawie przeprowadzenia drugiego powszechnego spisu ludności (1931). Dz. U. RP, nr 80, poz. 629.
Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 stycznia 1946 r. w sprawie przeprowadzenia powszechnego sumarycznego spisu ludności cywilnej (1946). Dz. U., nr 4, poz. 36.
Simon P., Piché V. (2011). Accounting for Ethnic and Racial Diversity: The Challenge of Enumeration, “Ethnic and Racial Studies”, Vol. 35, Nr 8.
Simon P. (2012). Collecting ethnic statistics in Europe: A Review, “Ethnic and Racial Studies” 8 (35), 1366-1391.
Sagan-Bielawa M (2016). Pytanie o język w spisach ludności na ziemiach polskich (lata 1789-2011), w: Język, literatura i kultura polska w świecie, red. W. T. Miodunka, A. Seretny, Kraków.
Strzelecki Zbigniew (2009). Spisy powszechne ludności w Polsce a potrzeby informacyjne administracji państwowej, „Wiadomości Statystyczne”, 8, 1-14.
Strzelecki Zbigniew, Toczyński Tadeusz (red.) (2002). Spisy ludności Rzeczypospolitej Polskiej 1921-2002. Wybór pism demografów, Warszawa: GUS.
Tomaszewski Jerzy (1985). Ojczyzna nie tylko Polaków, Warszawa: Czytelnik.
Ustawa z dnia 6 stycznia 2005 r. o mniejszościach narodowych i etnicznych oraz o języku regionalnym (2005), Dz. U. 2005 nr 17, poz. 141.
Ustawa z dnia 2 grudnia 1999 r. o narodowym spisie powszechnym ludności i mieszkań w 2002 r. (1999). Dz.U. z 2000 r. Nr 1, poz. 1, Nr 93, poz. 1026, z 2002 r. Nr 74, poz. 676.
Ustawa z dnia 4 marca 2010 r. o narodowym spisie powszechnym ludności i mieszkań w 2011 r., Dz. U. 2010., nr 47, poz. 277,
Ustawa z dnia 9 sierpnia 2019 r. o narodowym spisie powszechnym ludności i mieszkań w 2021 r. (2019). Dz. U. z 2019 r. poz. 1775.
Wytyczne do samospisu w Narodowym Spisie Powszechnym (2021). https://spis.gov.pl/wp-content/uploads/2021/03/NSP2021_Wytyczne-do-samospisu_20210311_jezyk-polski.pdf.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: