Ruchy społeczne a zmiany kulturowe 3500-FAKL-RSAZK
Seminarium ma na celu wprowadzenie do teorii i badań
nowych ruchów społecznych z perspektywy kulturowej.
Kulturowe wymiary ruchów społecznych obejmują
symboliczne, dyskursywne i performatywne aspekty ruchów.
Jednocześnie ruchy społeczne są czynnikiem zmian
kulturowych lub przeciwdziałania zmianom w różnych
domenach znaczeń i instytucji, jak polityka, religia, edukacja,
płeć i rodzina, prawa człowieka i in. Współczesne analizy
relacji między ruchami społecznymi i kulturą opierają się na
teorii interakcjonizmu symbolicznego. Teoria ta inspiruje
badania nad konstruowaniem znaczeń w ruchach
społecznych. Działalność nowych ruchów społecznych
zorientowanych na konstruowanie tożsamości należy do
kluczowych procesów ponowoczesnych transformacji
społecznych i kulturowych. Analizowany będzie fenomen
ruchu społecznego w historycznym kontekście przemian
nowoczesności, w szczególności symboliczna reprezentacja
ruchu, w którym zasadnicze znaczenie ma zaangażowanie
(widoczność uczestnictwa). Analizowane będą kulturowe
uwarunkowania strategii ruchu oraz protest jako działanie
symboliczne. Symboliczno-interakcyjna teoria ruchów
społecznych pozwala na analizę ruchu z punktu widzenia
uczestników i definiowania przez nich sytuacji wymagających
zmiany. Prace seminaryjne opierać się będą na studiach
przypadków ruchów.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W11 rozumie społeczną naturę relacji łączących jednostki, grupy i instytucje społeczne
K_W14 posiada podstawową wiedzę o zróżnicowaniu kulturowym Polski i współczesnego świata
K_W16 posiada podstawową wiedzę o problemach wynikających ze zróżnicowania kulturowego współczesnego społeczeństwa
K_W19 rozumie na czym polega specyfika analizy socjologicznej
K_W28 posiada podstawową wiedzę na temat procesów leżących u podstaw stabilności i zmiany społecznej, a także rozumie na czym polegają te procesy
K_U04 potrafi samodzielnie znaleźć informacje i materiały niezbędne do przeprowadzenia prostych analiz socjologicznych, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) oraz posługując się nowoczesnymi technologiami
K_U06 potrafi posługiwać się podstawowymi kategoriami teoretycznymi do opisu zmian społecznych we współczesnych społeczeństwach
K_U19 umie opisać rolę kultury w funkcjonowaniu jednostki i społeczeństwa
K_K11 zna i przestrzega zasad etyki zawodowej, w tym zasad poszanowania własności intelektualnej
K_K14 szanuje opinie innych osób (np. te wyrażane w trakcie dyskusji grupowej)
Kryteria oceniania
Prezentacja na podstawie lektury, udział w dyskusji, pisemna praca seminaryjna.
Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2
Zasady zaliczania poprawkowego: wykonanie pracy seminaryjnej zgodnie z przyjętymi standardami.
Do godzin przeznaczonych na zajęcia w sali (30h) należy doliczyć czas konieczny do przygotowania się do zajęć (czytanie lektur) – 4h tygodniowo oraz czas konieczny do przygotowania się do finalnego zaliczenia (egzaminu/ napisania eseju) – 10h
Literatura
1. Alexander Jeffrey C., Performance i przeciw-władza: ruch praw obywatelskich i sfera obywatelska, w: tenże, Znaczenia społeczne. Studia z socjologii kulturowej, tłum. S. Burdziej, J. Gądecki, Kraków 2010: NOMOS, s. 423-434.
2. Blumer Herbert, Niepokój społeczny i protest zbiorowy, w: Obywatelska socjologia szkoły chicagowskiej. Charles H. Cooley, George H. Mead, Herbert Blumer, Lublin 1994, Redakcja Wydawnictw KUL, s. 97-118.
3. Della Porta Donatella, Mario Diani, Ruchy społeczne, Kraków 2009, Wydawnictwa Uniwersytetu Jagiellońskiego, a – s. 1-36; b – s. 99-125.
4. Griswold Wendy, Tożsamości, problemy społeczne I ruchy społeczne, w: tenże, Socjologia kultury. Kultury i społeczeństwa w zmieniającym się świecie, tłum. P. Tomanek, Warszawa 2013: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 143-164.
5. Hałas Elżbieta, Konwersja. Perspektywa socjologiczna, Warszawa 2007, Wydawnictwo Naukowe Scholar, s. 84-97.
6. Hałas Elżbieta, Symboliczna konstrukcja Solidarności: konflikt interpretacji i polityka pamięci, w: Solidarność, wydarzenie, konsekwencje, pamięć, Warszawa 2006: Wydawnictwo IFiS PAN, s. 225-241.
7. McAdam Doug, Culture and Social Movements, w: Enrique Larana, Hank Johnston and Joseph Gusfield (red.), New Social Movements: From Ideology to Identity, Philadelphia 1994, Temple University Press, s. 36-57.
8. Snow David A., Social Movements, w: Larry T. Reynolds, Nancy J. Herman Kinney, Handbook of Symbolic Interactionism, Lanham 2003, Rowman and Littlefield, ss. 811-833.
9. Szczepański Jan, Elementarne pojęcia socjologii, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, s. 521-533.
10. Tilly Charles, Wood Lesley J., Social Movements 1768-2008, London 2009, Paradigm Publishers.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: