Ruchy społeczne a zmiany kulturowe 3500-FAKL-RSAZK
Seminarium ma na celu wprowadzenie do teorii i badań
nowych ruchów społecznych z perspektywy kulturowej.
Kulturowe wymiary ruchów społecznych obejmują
symboliczne, dyskursywne i performatywne aspekty ruchów.
Jednocześnie ruchy społeczne są czynnikiem zmian
kulturowych lub przeciwdziałania zmianom w różnych
domenach znaczeń i instytucji, jak polityka, religia, edukacja,
płeć i rodzina, prawa człowieka i in. Współczesne analizy
relacji między ruchami społecznymi i kulturą opierają się na
teorii interakcjonizmu symbolicznego. Teoria ta inspiruje
badania nad konstruowaniem znaczeń w ruchach
społecznych. Działalność nowych ruchów społecznych
zorientowanych na konstruowanie tożsamości należy do
kluczowych procesów ponowoczesnych transformacji
społecznych i kulturowych. Analizowany będzie fenomen
ruchu społecznego w historycznym kontekście przemian
nowoczesności, w szczególności symboliczna reprezentacja
ruchu, w którym zasadnicze znaczenie ma zaangażowanie
(widoczność uczestnictwa). Analizowane będą kulturowe
uwarunkowania strategii ruchu oraz protest jako działanie
symboliczne. Symboliczno-interakcyjna teoria ruchów
społecznych pozwala na analizę ruchu z punktu widzenia
uczestników i definiowania przez nich sytuacji wymagających
zmiany. Prace seminaryjne opierać się będą na studiach
przypadków ruchów.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W01 zna i rozumie podstawowe pojęcia wybranych subdziedzin
socjologii (np. socjologii rodziny, zdrowia, pracy, religii, gospodarki,
edukacji, itp.)
K_W04 jest refleksyjny i krytyczny wobec problemu zróżnicowania
społecznego i nierówności społecznych
K_W05 posiada pogłębioną wiedzę o rodzajach więzi społecznych i
mechanizmach podtrzymywania ładu zbiorowego
K_W06 posiada pogłębioną wiedzę o zróżnicowaniu kulturowym i
jego przemianach, tożsamości kulturowej, interakcji i komunikacji
międzykulturowej
K_W07 posiada pogłębioną wiedzę na temat wybranych metod i
technik badań społecznych, ich ograniczeń, specyfiki i obszarów
zastosowania
K_W08 jest świadomy znaczenia refleksyjnego i krytycznego
podejścia do wyników badań społecznych, analiz i procedur
badawczych
K_W09 wie jak zaplanować i zrealizować złożone ilościowe i
jakościowe badania empiryczne; ma świadomość konsekwencji
metodologicznych wyborów
K_W10 posiada pogłębioną wiedzę na temat najważniejszych
międzynarodowych i krajowych badań socjologicznych
odnoszących się do wybranych obszarów rzeczywistości społecznej
lub wybranych subdyscyplin socjologii
K_W13 jest refleksyjny i krytyczny w interpretacji procesów
zachodzących w społeczeństwie polskim i globalnym oraz ich
konsekwencji w zakresie postaw i instytucji społecznych
K_W15 podchodzi w sposób refleksyjny i krytyczny do wyboru
określonej perspektywy teoretycznej
K_U02 potrafi krytycznie selekcjonować informacje i materiały
niezbędne do pracy naukowej, korzystając z różnych źródeł (w
języku rodzimym i obcym) oraz posługując się nowoczesnymi
technologiami
K_U03 potrafi samodzielnie formułować i weryfikować sądy na
temat przyczyn wybranych procesów i zjawisk społecznych
K_U04 potrafi posługiwać się kategoriami teoretycznymi oraz
metodami badawczymi do opisu i analizy zmian społecznych i
kulturowych we współczesnych społeczeństwach oraz ich
konsekwencji
K_U05 potrafi zaplanować i zrealizować badanie społeczne przy
użyciu zaawansowanych ilościowych i jakościowych metod i
technik badań socjologicznych
K_U08 umie zinterpretować rolę kultury w funkcjonowaniu
jednostki i społeczeństwa
K_K04 potrafi argumentować stawiane tezy posługując się
dowodami naukowymi
K_K06 poszukuje nowych metod i źródeł w celu uzupełnienia
swojej wiedzy i doskonalenia umiejętności zawodowych
K_K07 samodzielnie wyznacza kierunki własnego rozwoju i
dokształcania się
K_K08 jest świadomy istnienia dylematów etycznych związanych z
pracą socjologa
K_K09 jest otwarty na różne perspektywy teoretyczne i
metodologiczne badań społecznych
K_K10 bierze odpowiedzialność za projektowane i wykonywane
zadania
Kryteria oceniania
Udział w dyskusji, prezentacja na podstawie lektury, pisemna praca seminaryjna
Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających
usprawiedliwieniu: 3
Zasady zaliczania poprawkowego wykonanie pracy seminaryjnej
zgodnej z przyjętymi standardami
Literatura
1. Alexander Jeffrey C., Performance i przeciw-władza:
ruch praw obywatelskich i sfera obywatelska, w:
tenże, Znaczenia społeczne. Studia z socjologii
kulturowej, tłum. S. Burdziej, J. Gądecki, Kraków 2010:
NOMOS, s. 423-434.
2. Barker Colin, Strach, śmiech i siła zbiorowa: tworzenie
się Solidarności w sierpniu 1980 r. w stoczni im. Lenina
w Gdańsku, w: Gorlach Krzysztof, Money Patrick
(red.), Dynamika życia społecznego. Współczesne
koncepcje ruchów społecznych, Warszawa 2008,
Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, s. 262-280.
3. Della Porta Donatella, Mario Diani, Ruchy społeczne,
Kraków 2009, Wydawnictwa Uniwersytetu
Jagiellońskiego.
4. Eyerman Ron, Performing Opposition Or, How Social
Movements Move, w: Jeffrey C. Alexander, Bernhard
Giesen Jason L. Mast (red.), Social Performance.
Symbolic Action, Cultural Pragmatics, and Ritual,
Cambridge 2006, Cambridge University Press, ss. 193-
217
5. Griswold Wendy, Tożsamości, problemy społeczne I
ruchy społeczne, w: tenże, Socjologia kultury. Kultury i
społeczeństwa w zmieniającym się świecie, tłum. P.
Tomanek, Warszawa 2013: Wydawnictwo Naukowe
PWN, s. 143-164.
6. Hałas Elżbieta, Konwersja. Perspektywa socjologiczna,
Warszawa 2007, Wydawnictwo Naukowe Scholar.
7. Lofland John, Protest. Studies of Collective Behavior
and Social Movements, New Brunswick 1985.
Transaction Books.
8. McAdam Doug, Culture and Social Movements, w:
Enrique Larana, Hank Johnston and Joseph Gusfield
(red.), New Social Movements: From Ideology to
Identity, Philadelphia 1994, Temple University Press,
s. 36-57.
9. Snow David A., Social Movements, w: Larry T.
Reynolds, Nancy J. Herman Kinney, Handbook of
Symbolic Interactionism, Lanham 2003, Rowman and
Littlefield, ss. 811-833.
10. Tilly Charles, Wood Lesley J., Social Movements 1768-
2008, London 2009, Paradigm Publishers.
11. Toussaint Laura¸ Promoting Cultural Rights, w: J. Blau,
M. Frezzo (red.), Sociology and Human Rights, Los
Angeles2012: SAGE, s. 57-78.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: