Jak czytać mity, bajki i inne takie historie 3500-FAKL-MITY
Antropologiczne zainteresowanie mitologią i różnymi systemami mitów wyrasta z przednaukowych zainteresowań człowieka wyjaśnianiem wszelkich zjawisk otaczającego nas świata. Jest to widoczne w najstarszych materiałach pisanych odnajdywanych przez archeologów, które w znacznej części, dotyczą mitów o pochodzeniu kosmosu, człowieka czy praw rządzących miejscem człowieka w świecie. Jak się zdaje, początków wszelkich religii (i systemów naukowych) można poszukiwać w opowieściach określanych jako „mity”. Wiele z tych opowieści mitycznych nadal funkcjonuje w religiach uniwersalistycznych, w twórczości artystycznej czy w popularnych utworach zaliczanych do kultury masowej.
Uczestnicy proponowanych zajęć będą mieli możliwość zapoznać się z: wybranymi systemami mitologicznymi ludów Europy i Bliskiego Wschodu (dla porównania również z Ameryki Północnej) oraz z różnymi podejściami teoretycznymi wypracowanymi przez nauki społeczne do analizy mitów.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W01 zna i rozumie podstawowe pojęcia wybranych subdziedzin socjologii (np. socjologii rodziny, zdrowia, pracy, religii, gospodarki, edukacji, itp.)
K_W06 posiada pogłębioną wiedzę o zróżnicowaniu kulturowym i jego przemianach, tożsamości kulturowej, interakcji i komunikacji międzykulturowej
K_W14 posiada pogłębioną wiedzę na temat założeń i twierdzeń wybranych historycznych i współczesnych teorii socjologicznych
K_U01 potrafi zidentyfikować przyczyny i przewidzieć potencjalne skutki przeszłych i bieżących wydarzeń społecznych. Potrafi formułować krytyczne sądy na temat bieżących i przeszłych wydarzeń społecznych
K_U02 potrafi krytycznie selekcjonować informacje i materiały niezbędne do pracy naukowej, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) oraz posługując się nowoczesnymi technologiami
K_U03 potrafi samodzielnie formułować i weryfikować sądy na temat przyczyn wybranych procesów i zjawisk społecznych
K_U07 potrafi na podstawie posiadanej wiedzy oraz umiejętności analitycznych sformułować pogłębioną ocenę działań podjętych w celu rozwiązania konkretnych problemów społecznych
K_U10 potrafi przygotować prezentację wybranego zagadnienia lub badania w języku polskim i w języku obcym
K_K07 samodzielnie wyznacza kierunki własnego rozwoju i dokształcania się
K_K08 jest świadomy istnienia dylematów etycznych związanych z pracą socjologa
Kryteria oceniania
Dyskusja na zajęcia, prezentacja ew. referat
Dopuszczalne nieobecności: 2
Literatura
Banaszkiewicz J. (2012), Takie sobie średnioweczne bajeczki, Kraków.
Barton J. (2022), Historia Biblii, Warszawa.
Bates B. (2005), Magia, mity I tejemnice średniowiecza, Warszawa.
Dumezil J. (1994), Mitologia Germanów, Warszawa.
Eliade M. (1993), Traktat o historii religii, Warszawa
Eliade M. (1994), Mity, sny i misteria, Kraków
Frazer J. (1962), Złota gałąź, Warszawa.
Bin Gorion M. (2023), Żydowskie legendy biblijne. Kraków.
Graves R. 2002), Mity hebrajskie. Księga Rodzaju. Warszawa.
Graves R. (2022), Mity greckie, Kraków.
Kubiak H. (2022), Mitologia Greków i Rzymian, Kraków.
Levi-Strauss (2021), Mit i znaczenie, Warszawa.
Malinowski B. (1987), Mit, magia, religia. Warszawa.
Radin P. (2010), Trickster. Studium mitologii Indian północnoamerykańskich, Warszawa.
Wierciński A. (1994), Magia i religia. Szkice z antropologii religii, Kraków.
Propp W. (2000), Nie tylko bajka, Warszawa.
Wybrane antologie mitologii ludów Europy, Bliskiego Wschodu I Ameryki Północnej (do ustalenia z uczestnikami zajęć)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: