Metody analizy społeczności cyfrowych 3500-FAKL-MASC
Celem przedmiotu jest wprowadzenie osób studiujących do metod
badawczych spod parasola etnografii cyfrowej. Zajęcia będą miały
dwojaki charakter – po pierwsze, poddamy refleksji nowe formy
uspołecznienia pojawiające się na gruncie komunikacji cyfrowej.
Uczestnicy i uczestniczki zajęć zapoznają się z literaturą opisującą
nowe formy uspołecznienia i przemiany więzi społecznych
zachodzące pod wpływem komunikacji cyfrowej, czynniki
wpływające na dynamikę interakcji w obrębie takich społeczności,
kształtujące cyfrowe subkultury i praktyki uczestnictwa. Po drugie –
zastanowimy się (na wybranych przykładach), za pomocą jakich
socjologicznych metod badawczych, i w jakim celu, można badać
społeczności powstające w Internecie, i dynamikę interakcji w ich
obrębie. Omówimy takie metody badawcze jak obserwacja w
przestrzeni cyfrowej i analiza interakcji. Uczestnicy i uczestniczki
zajęć będą podczas trwania kursu realizować niewielkie grupowe
zadania praktyczne.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W_01 Zna podejścia badawcze stosowane w analizie społeczności
cyfrowych
U_01 Potrafi zastosować wybrane metody badania społeczności
cyfrowych do analizy materiału empirycznego
U_02 Umie krytycznie interpretować wyniki badań społeczności
cyfrowych i odwoływać się do literatury naukowej
K_01 Jest gotów do pracy zespołowej przy realizacji analiz
cyfrowych i do krytycznej refleksji nad ich konsekwencjami
społecznymi
Kryteria oceniania
Prezentacja przygotowana zespołowo
Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających
usprawiedliwieniu: 2
Zasady zaliczania poprawkowego: takie same, jak w pierwszym
terminie
Literatura
1) Bruckam, A.S. (2023). Czy można ufać Wikipedii? Społeczności
internetowe i konstrukcja wiedzy / przekład: Fabian Tryl,
Warszawa: PWN
2) Han, B.-C. (2024). Kryzys narracji i inne eseje (R. Pokrywka,
tłum.). Wydawnictwo Krytyki Politycznej (fragmenty)
3) Jemielniak, D. (2018). Socjologia 2.0: o potrzebie łączenia Big
Data z etnografią cyfrową, wyzwaniach jakościowej socjologii
cyfrowej i systematyzacji pojęć. Studia Socjologiczne, 229(2), 7-29.
4) Juza, M. (2007). Wiedza ekspercka a mądrość zbiorowa w
komunikacji internetowej. Studia Socjologiczne, 186(3), 37-58.
5) Mazurek, P. (2006). Anatomia internetowej anonimowości. W:
D. Batorski, M. Marody, A. Nowak (red.), Społeczna przestrzeń
Internetu, 79-90.
6) Mincewicz, W. (2024). Badanie społeczności internetowych:
nowe wyzwania dla badacza. Acta Universitatis Lodziensis. Folia
Sociologica, (88), 61-75
7) Mikrut-Majeranek, M. (2015). Społeczności sieci: wirtualny
kościół, Facebook, Pogotowie Duchowe: kliknij, aby otrzymać
pokutę! http://jbc.bj.uj.edu.pl/publication/342814
8) Olcoń-Kubicka, M. (2009). Indywidualizacja a nowe formy
wspólnotowości. Wydawnictwo Naukowe Scholar (fragmenty)
9) Piwowar, K. (2019). Co widzą algorytmy? Konsekwencje
algorytmicznej (nie)widoczności i (nie) widzialności danych. Kultura
Współczesna. Teoria. Interpretacje. Praktyka, 104(1): 35–52.
https://doi.org/10.26112/kw.2019.104.04
10) Przegalińska, A., & Jemielniak, D. (2015). Jakościowe metody
badawcze interakcji wirtualnych. Metody badawcze w zarządzaniu
humanistycznym, 93-105.
11) Srnicek, N. (2023). Kapitalizm platform (przekł. Janusz
Grygieńć, Andrzej Karalus). Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu
Mikołaja Kopernika (fragmenty)
12) Szpunar, M. (2006). Społeczności wirtualne: realne kontakty w
wirtualnym świecie. W: L. Haber, M. Niezgoda (red.),
Społeczeństwo informacyjne. Aspekty funkcjonalne i
dysfunkcjonalne, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, s.
158-167.
13) Szpunar, M. (2005). Internet jako pole poszukiwania i
konstruowania własnej tożsamości. W: E. Hałas, K. Konecki (red.),
Konstruowanie jaźni i społeczeństwa. Europejskie warianty
interakcjonizmu symbolicznego (s. 380–405). Wydawnictwo
Naukowe Scholar.
14) Turkle, S. (2013). Samotni razem : dlaczego oczekujemy więcej
od zdobyczy techniki, a mniej od siebie nawzajem (przekł.
Małgorzata Cierpisz). Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: