Fotografia. Społeczne użycia i nadużycia 3500-FAKL-FOTO
Celem zajęć jest analiza społecznej historii fotografii ze względu na kluczowe kwestie związane z wytwarzaniem nowoczesnego porządku społecznego. Historia przemian fotografii uwzględni momenty krytyczne związane z dążeniem do jej względnej autonomii. Pierwsze użycia fotografii związane były z nadzorowaniem ludzi. Portrety i fotografia rodzinna stały się z kolei wyrazem i narzędziem przemian w zakresie intymności i życia codziennego. Fotografii artystycznej natomiast przypisuje się możliwość demokratyzacji sztuki. Celem seminarium jest analiza różnych kontekstów użyć fotografii umożliwiająca prześledzenie zmian w polityce, kulturze i obyczajowości klas średnich. Omawiane podczas zajęć zagadnienia: socjogeneza fotografii, nowoczesne formy nadzoru, reprezentacje i klasyfikacje, dokument i sztuka, szkoły fotograficzne, iconic turn, kontrreprezentacje i kontrpubliczności, fotografia w globalnym kapitalizmie.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W01 zna i rozumie podstawowe pojęcia socjologiczne
K_W04 ma świadomość istnienia sporów teoretycznych i metodologicznych prowadzonych we współczesnej socjologii
K_W08 jest świadomy zróżnicowania społecznego oraz istnienia nierówności społecznych, a także ich wpływu na życie jednostek i funkcjonowanie grup społecznych
K_W34 zna najważniejsze procesy i idee społeczne XIX, XX i XXI w., które ukształtowały oblicze współczesnego świata
K_W35 jest świadomy wyboru określonej perspektywy teoretycznej i dostrzega konsekwencje tego wyboru
K_U20 potrafi przeczytać ze zrozumieniem tekst naukowy i wskazać jego główne tezy, argumenty autora oraz poddać je dyskusji
Kryteria oceniania
1. Obecności (dopuszczalne 2 nieobecności) 2. Dyskusja 3. Album fotograficzny (przygotowany samodzielnie lub w małym zespole)
zaliczenie poprawkowe: projekt badawczy
Do godzin przeznaczonych na zajęcia w sali (30h) należy doliczyć czas konieczny do przygotowania się do zajęć (czytanie lektur, sporządzanie notatek) – 4h oraz czas konieczny do przygotowania się do finalnego zaliczenia (testu) – 10h
Literatura
H. Bond, Twardy dowód
C. Cheroux, Wernakularne. Eseje z historii fotografii
Ch. Cotton, Fotografia jako sztuka współczesna
R. Drozdowski, Obraza na obrazy
N. Mirzoeff, Jak zobaczyć świat
W.J.T. Mitchell, Czego chcą obrazy?
J. Rancière, Estetyka jako polityka
A. Sekula, Fish Story
A. Sekula, Społeczne użycia fotografii
A. Rouillé, Fotografia. Między dokumentem a sztuką współczesną
S. Sontag, O fotografii
S. Sontag, Widok cudzego cierpienia
Ł. Zaremba, Obrazy wychodzą na ulice. Spory w polskiej kulturze
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: