Fotografia. Społeczne użycia i nadużycia 3500-FAKL-FOTO
Celem zajęć jest analiza społecznej historii fotografii ze względu na kluczowe kwestie związane z wytwarzaniem nowoczesnego porządku społecznego. Historia przemian fotografii uwzględni momenty krytyczne związane z dążeniem do jej względnej autonomii. Pierwsze użycia fotografii związane były z nadzorowaniem ludzi. Portrety i fotografia rodzinna stały się z kolei wyrazem i narzędziem przemian w zakresie intymności i życia codziennego. Fotografii artystycznej natomiast przypisuje się możliwość demokratyzacji sztuki. Celem seminarium jest analiza różnych kontekstów użyć fotografii umożliwiająca prześledzenie zmian w polityce, kulturze i obyczajowości klas średnich. Omawiane podczas zajęć zagadnienia: socjogeneza fotografii, nowoczesne formy nadzoru, reprezentacje i klasyfikacje, dokument i sztuka, szkoły fotograficzne, iconic turn, kontrreprezentacje i kontrpubliczności, fotografia w globalnym kapitalizmie.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W_01 Zna różne sposoby interpretacji fotografii w kontekście społecznym i kulturowym
W_02 Rozumie znaczenie fotografii w procesach społecznych, politycznych i kulturowych
U_01 Potrafi analizować fotografie jako źródła socjologiczne i omawiać je w dyskusji akademickiej
U_02 Umie przygotować projekt wizualny (np. album fotograficzny) ilustrujący wybrane problemy społeczne
K_01 Jest gotów do krytycznej refleksji nad społecznymi użyciami i nadużyciami obrazów fotograficznych
Kryteria oceniania
1. Obecności (dopuszczalne 2 nieobecności) 2. Dyskusja 3. Album fotograficzny (przygotowany samodzielnie lub w małym zespole)
zaliczenie poprawkowe: projekt badawczy
Do godzin przeznaczonych na zajęcia w sali (30h) należy doliczyć czas konieczny do przygotowania się do zajęć (czytanie lektur, sporządzanie notatek) – 4h oraz czas konieczny do przygotowania się do finalnego zaliczenia (testu) – 10h
Literatura
H. Bond, Twardy dowód
C. Cheroux, Wernakularne. Eseje z historii fotografii
Ch. Cotton, Fotografia jako sztuka współczesna
R. Drozdowski, Obraza na obrazy
N. Mirzoeff, Jak zobaczyć świat
W.J.T. Mitchell, Czego chcą obrazy?
J. Rancière, Estetyka jako polityka
A. Sekula, Fish Story
A. Sekula, Społeczne użycia fotografii
A. Rouillé, Fotografia. Między dokumentem a sztuką współczesną
S. Sontag, O fotografii
S. Sontag, Widok cudzego cierpienia
Ł. Zaremba, Obrazy wychodzą na ulice. Spory w polskiej kulturze
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: