Białoruś żyje! (w Polsce). Sztuka solidarności białoruskiej wspólnoty. 3500-FAKL-BIAL
Po wydarzeniach stłumionej przez autorytarne prorosyjskie władze białoruskiej rewolucji społecznej w 2020 roku, kiedy na ulicach miast w całym kraju ludzie protestowali przeciwko fałszerstwom wyborczym, Białorusini zmuszeni byli do masowej migracji poza granice kraju. Duża część z nich zadomowiła się w Polsce, wytwarzając tu zręby społeczeństwa obywatelskiego, opartego o wartości solidarności i pomocy wzajemnej, a także oddolnie tworząc, alternatywne wobec oficjalnych i reżimowych, instytucje białoruskie na emigracji. Dziś obserwujemy, jak na różne sposoby wytwarzają oni nową tożsamościową opowieść o sobie, jako o społeczeństwie, które stawiło opór imperialnej Rosji oraz zależnej od niej, a przez to niesuwerennej, władzy Białorusi. Dzieje się to nie tylko w debatach intelektualnych, naukowych oraz politycznych, ale także w praktykach twórczych.
Zajęcia poświęcone będą etnografii środowisk oraz samej twórczości białoruskich artystów oraz artystek, którzy/e tworzą swoją sztukę w Polsce. Przyjrzymy się w jaki sposób działa białoruska diaspora artystyczna, a więc czy i jak udaje jej się funkcjonować w ramach polskiego pola sztuki i organizować własne spektakle, wystawy, performanse, czytania itd. oraz wokół jakich tematów ich działania artystyczne są skoncentrowane. Zadamy sobie także pytanie na ile ich działania skierowane są na zewnątrz, a więc także do polskojęzycznej publiczności, a na ile do wewnątrz białorusko- lub rosyjskojęzycznej diaspory w Polsce. Interesować nas będą działania kolektywów i indywidualnych artystów/ek niezależnych oraz tych, którzy wytwarzają pole sztuki białoruskiej „na uchodźstwie”, organizując alternatywne wobec państwowych instytucje, nagrody, festiwale i zrzeszenia poza granicami kraju. Przyjrzymy się możliwie szerokiemu spektrum praktyk i środowisk twórczych, zajmujących się filmem, teatrem, performansem, literaturą, muzyką itd.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W10 posiada podstawową wiedzę o rodzajach więzi społecznych i rządzących nimi prawidłowościach
K_W11 rozumie społeczną naturę relacji łączących jednostki, grupy i instytucje społeczne
K_W14 posiada podstawową wiedzę o zróżnicowaniu kulturowym Polski i współczesnego świata
K_U02 potrafi zinterpretować przeszłe i bieżące wydarzenia społeczne (polityczne, kulturowe, gospodarcze) przy pomocy pojęć i teorii socjologicznych
K_U05 potrafi formułować proste samodzielne sądy na temat przyczyn wybranych procesów i zjawisk społecznych
K_U07 potrafi dokonać prostej analizy konsekwencji procesów zachodzących we współczesnych społeczeństwach
K_U19 umie opisać rolę kultury w funkcjonowaniu jednostki i społeczeństwa
K_K05 potrafi uczestniczyć w dyskusji
K_K07 umie dokonać krytycznej analizy źródeł
K_K13 szanuje godność osób uczestniczących w procesie badawczym (respondentów, informatorów, rozmówców i innych uczestników tego procesu)
Kryteria oceniania
Udział w dyskusji, udział w obserwacji uczestniczącej, praca pisemna – raport z obserwacji.
Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 3
Zasady zaliczania poprawkowego: praca pisemna – raport z obserwacji.
Literatura
O. Kopenkina No Time for Art? Strategies of Negation in Belarusian Art During the 2020 Anti-Government Uprising, w: Field. A journal of socially engaged art criticism, 20/2022.
Group from the European Education and Research Centre, Art journalism and art criticism in the Belarusian art world and public space, and the influence of the socio-political context.
w: Blok 27.06.2023.
E. Kovtiak Belarusian Artivism: How and Why Art and Activism Merged in the Belarusian Protests of 2020, w: mesofera.org. 1.06.2022.
P. Serafini Performance Action. The Politics of Art Activism, Routlege 2018.
V. Zolberg Constructing a sociology of arts, Cambridge University Press 1990.
K.B. Alexander Etnografia performatywna. Odgrywanie i pobudzanie kultury, przeł. Ł. Marciniak, w: Metody badań jakościowych, t. 1, red. N.K. Denzin, Y.S. Lincoln, PWN 2009.
H. Foster Artysta jako etnograf, w: tegoż Powrót Realnego. Awangarda u schyłku XX wieku, przeł. M. Borowski, M. Sugiera, Universitas 2012.
Literatura może ulegać modyfikacjom w trakcie kursu.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: