Academic writing with AI tools 3500-FAKANG-AW-SCC
Rozwój narzędzi opartych na sztucznej inteligencji, takich jak
Chatgpt, miał ogromny wpływ na sposób, w jaki wyszukujemy
informacje i przetwarzamy je, również w celu tworzenia i
edytowania tekstów. Ponieważ powstaje coraz więcej narzędzi
badawczych i pisarskich opartych na sztucznej inteligencji,
pojawiają się nowe problemy i obawy: jak faktycznie wykorzystać
je z korzyścią dla procesów pisania i badania? Jak robić to etycznie,
tj. w sposób, który wspiera indywidualną kreatywność zamiast
zastępować ją wygenerowanymi odpowiedziami?
Celem kursu jest rozwijanie i doskonalenie umiejętności pisania
akademickiego oraz nauczenie się, jak skutecznie i etycznie
stosować generatywne narzędzia sztucznej inteligencji w procesie
pisania i analizy. Uczestnicy kursu dowiedzą się między innymi, jak
napisać abstrakt wystąpienia konferencyjnego, jak przekazać wyniki
badań w prezentacji, jak przeprowadzić przegląd literatury i napisać
pracę magisterską. Uczestnicy dowiedzą się również, jak korzystać z
narzędzi takich jak Elicit, Wordtune, Notebook LM i Claude, aby
wspierać proces pisania i analizy. Kurs został zaprojektowany jako
seminarium z komponentem warsztatowym, umożliwiając osobom
studenckim ćwiczenie i wdrażanie nowo nabytych umiejętności.
Aby zaliczyć kurs, studenci będą brać udział w dyskusjach
grupowych i zadaniach, a także przesyłać zadania domowe
związane z zadaniami omawianymi na zajęciach.
Łączna liczba godzin pracy :120h, na który składa się 30h zajęć w sali, czas na przygotowanie do zajęć 5h, praca nad zaliczeniem 15h
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W17 ma podstawową wiedzę o kryteriach poprawności
wnioskowania
K_W19 rozumie na czym polega specyfika analizy socjologicznej
K_U04 potrafi samodzielnie znaleźć informacje i materiały
niezbędne do przeprowadzenia prostych analiz socjologicznych,
korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) oraz
posługując się nowoczesnymi technologiami
K_U20 potrafi przeczytać ze zrozumieniem tekst naukowy i
wskazać jego główne tezy, argumenty autora oraz poddać je
dyskusji
K_K04 potrafi gromadzić, wyszukiwać i syntetyzować informacje
na temat zjawisk społecznych
K_K05 potrafi uczestniczyć w dyskusji
K_K06 potrafi argumentować stawiane tezy
K_K07 umie dokonać krytycznej analizy źródeł
K_K09 umie prezentować wyniki swojej pracy badawczej
K_K11 zna i przestrzega zasad etyki zawodowej, w tym zasad
poszanowania własności intelektualnej
K_K12 potrafi właściwie korzystać ze źródeł informacji naukowej
K_K14 szanuje opinie innych osób (np. te wyrażane w trakcie
dyskusji grupowej)
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową składa się aktywność na zajęciach (50%) i
wykonanie w terminie zadanych prac domowych (50%).
Aktywność na zajęciach rozumiana jest jako dyskusja w grupie i
aktywny udział w zadaniach zespołowych. Zadania domowe będą
powiązane bezpośrednio z tematami omawianymi na zajęciach i
będą polegały na samodzielnym przygotowaniu tekstów,
prezentacji, etc.
Literatura
Bailey, S. (2017). Academic Writing: A Handbook for International
Students (5th ed.). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315169996
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: