CPS: Projektowanie i wdrażanie rozwiązań systemowych na przykładzie reform szkolnictwa wyższego w Polsce po r. 1989 3500-CPS-RSZW
Społeczeństwo masowe pojawiło się w Europie Zachodniej za sprawą skuteczności krzepnących państw narodowych w integrowaniu luźno dotąd powiązanej mozaiki różnego rodzaju społeczności i wspólnot. Po raz pierwszy zaczęły powstawać ogromne, wielomilionowe organizmy społeczne, które trzeba było skoordynować we wspólnych mechanizmach życia zbiorowego. To wtedy wykształca się scentralizowany aparat administracyjny, wprowadzający jednolite reguły, standardy oraz systemowe instytucje; również wtedy pojawia się projektowanie takich systemów z myślą o realizowaniu założonych celów i wartości. Wyzwanie polega na tym, że porządek społeczny zasadniczo różni się od przyrodniczego: trzeba skłonić obdarzonych świadomością i wolną wolą uczestników życia zbiorowego do włączenia się w skonstruowany porządek i przestrzegania jego reguł. Oznacza to, że projekt powinien uwzględniać czynnik ludzki – teorię działań społecznych, modele motywacji i wizję natury ludzkiej. W literaturze znajdujemy wiele studiów przypadków pokazujących, co może pójść źle i dlaczego: polska socjologia dokonała wielu
wspaniałych analiz nieprzewidywanych efektów „planowej gospodarki” i „zaprojektowanego społeczeństwa”. Ale wiadomo też, że ustabilizowane systemy działań z trudem i opornie poddają się zmianom. Choć zwykliśmy zrzucać odpowiedzialność za „konserwatyzm” na ludzi i ich „mentalność”, sprawa nie jest taka prosta. Po pierwsze dlatego, że projektant mógł posługiwać się nietrafną teorią i powierzchowną diagnozą, a po drugie dlatego, że nie uwzględnił innych – nie-ludzkich – aktorów zaangażowanych w podtrzymywanie danego systemu w jego aktualnej postaci. W ramach wykładu pokażę, na wybranym przykładzie kolejnych reform szkolnictwa wyższego i nauki, jakie są warunki dobrego zaprojektowania i wdrożenia zmiany społecznej (i zastanowimy się wspólnie, co to znaczy, że zmiana jest „społeczna”). Wiedza ta będzie przydatna wszystkim i wszędzie: wszak nawet urządzając mieszkanie, świadomie lub nie, projektujemy zmianę społeczną. Szczególnie przydatna będzie wszystkim osobom, które chcą w przyszłości zająć się diagnozowaniem organizacji i doradztwem organizacyjnym.
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W03 posiada pogłębioną wiedzę o strukturach, wybranych instytucjach społecznych i ich wzajemnych relacjach
K_W05 posiada pogłębioną wiedzę o rodzajach więzi społecznych i mechanizmach podtrzymywania ładu zbiorowego
K_W11 posiada pogłębioną wiedzę o normach i regułach organizujących struktury i instytucje społeczne
K_W12 posiada pogłębioną wiedzę na temat funkcjonowania różnego typu organizacji i zarządzania nimi
K_U08 umie zinterpretować rolę kultury w funkcjonowaniu jednostki i społeczeństwa
K_K09 jest otwarty na różne perspektywy teoretyczne i metodologiczne badań społecznych
Kryteria oceniania
Praca pisemna
Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających
usprawiedliwieniu: 3
Zasady zaliczania poprawkowego: takie same jak w I terminie
Literatura
Broucker B., De Wit K., Leisyte L. (2015). An Evaluation of New Public Management in Higher Education. Paper presented during EAIR 37 th Annual Forum in Krems, Austria.
Ferlie E., Ashburner L., Fitzgerald L., Pettigrew A. (1996). The new public management in action. Oxford: Oxford University Press.
Ferlie E., Musselin Ch., Andresani G. (2008). The Steering of the Higher Education System: A Public Management Perspective. Higher Education nr 56: s. 325–348.
Hazelkorn E. (2016). Global Rankings and the Geopolitics of Hogher Education. London: Routledge.
Kwiek M. (2016). Uniwersytet w dobie przemian: instytucje i kadra akademicka w warunkach rosnącej konkurencji. Warszawa: PWN.
Woźnicki J. (2019). Transformacja akademickiego szkolnictwa wyższego w Polsce w okresie trzydziestolecia: 1989-2019. (red.). Warszawa: Fundacja Rektorów Polskich.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: