ADJ: Analiza wywiadu jakościowego z wykorzystaniem MAXQDA 3500-ADJ-MAXQDA(n)
Kurs przeznaczony dla osób planujących analizę wywiadów jakościowych (np. na potrzeby pracy magisterskiej). Celem zajęć jest rozwinięcie u osób studenckich umiejętności opanowania złożonego materiału badawczego, jakim jest wywiad jakościowy. W części teoretycznej omówimy założenia metodologiczne i teoretyczne wywiadu jakościowego, m.in. zagadnienia rzetelności i trafności z perspektywy różnych metodologii, różnorodne podejścia teoretyczne i epistemologiczne i wynikające z nich sposoby analizy. Przedyskutujemy także kwestie etyczne: odpowiedzialności osób realizujących badanie, granice interpretacji, bezpieczeństwo danych.
W części warsztatowej zrealizujemy projekty grupowe z wykorzystaniem jakościowej analizy treści oraz analizy dyskursu. Zapoznamy się z funkcjami i sposobem działania programu MAXQDA posiłkując się literaturą dającą praktyczne wskazówki do analizy wywiadów. Do pracy w części warsztatowej wykorzystane zostaną dane osób studenckich (jeśli je posiadają) oraz wywiady pochodzące z projektów dotyczących bezrobocia i funkcjonowania urzędów pracy w Polsce. Z tego względu kurs jest szczególnie polecany osobom zainteresowanym socjologią pracy i tematyką rynku pracy i polityk publicznych.
Przedmiot rekomendowany w ramach modułu Rynek pracy-zasoby ludzkie-sprawy publiczne.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W_01 Zna podstawy metodologii i etyki analizy wywiadów jakościowych
U_01 Potrafi przygotować i zaimportować dane wywiadowe do programu MAXQDA
U_02 Umie stosować metody kodowania i analizy treści oraz dyskursu w badaniach jakościowych
U_03 Analizuje i interpretuje wyniki badań, łącząc je z teoriami socjologicznymi
K_01 Odpowiedzialnie korzysta z oprogramowania i przestrzega zasad etyki badań jakościowych
Kryteria oceniania
Metoda oceny: ocena raportu sporządzonego na podstawie analizy danych.
Do godzin przeznaczonych na zajęcia w sali (30h) należy doliczyć czas konieczny do przygotowania się do zajęć (czytanie lektur, przygotowywanie zadań) – 5h tygodniowo oraz czas konieczny do przygotowania się do finalnego zaliczenia (napisania raportu/ przygotowania prezentacji) – 15h.
Dopuszczalne są dwie nieobecności, każda nieobecność ponad dwie musi zostać zaliczona przez przygotowanie notatki lub odpowiedź ustną podczas dyżuru. Zaliczenie nieobecności jest formalnym kryterium dopuszczenia do zaliczenia przedmiotu. Zasady zaliczania poprawkowego są takie same, jak w pierwszym terminie.
Korzystanie z narzędzi generatywnej sztucznej inteligencji, takich jak ChatGPT, jest dozwolone w przypadku wybranych zadań kursowych/zaliczeniowych. Domyślnie korzystanie z takich narzędzi jest zabronione, chyba że wyraźnie zaznaczono inaczej. Każde użycie musi zostać odpowiednio opisane i/lub zacytowane. Studenci/tki ponoszą odpowiedzialność za wszystkie treści wygenerowane z użyciem narzędzi AI.
Literatura
Uwe Flick, Projektowanie badania jakościowego, Warszawa 2010.
Uwe Flick, Jakość w badaniach jakościowych, Warszawa 2011.
Steinar Kvale, Prowadzenie wywiadów, Warszawa 2012.
Tim Rapley, Analiza konwersacji, dyskursu i dokumentów, Warszawa 2013.
Matthew Miles, Michael Huberman, Analiza danych jakościowych, Białystok 2000.
David Silverman, Interpretacja danych jakościowych, Warszawa 2008.
Jean-Claude Kaufmann, Wywiad rozumiejący, Warszawa 2010.
Adrianna Surmiak, Etyka badań jakościowych w praktyce. Analiza doświadczeń badaczy w badaniach z osobami podatnymi na zranienie, Warszawa 2020.
John Lofland i in., Analiza układów społecznych, Warszawa 2009.
Uwe Flick, Projektowanie badania jakościowego, Warszawa 2010.
Uwe Flick, Jakość w badaniach jakościowych, Warszawa 2011.
Steinar Kvale, Prowadzenie wywiadów, Warszawa 2012.
Tim Rapley, Analiza konwersacji, dyskursu i dokumentów, Warszawa 2013.
Matthew Miles, Michael Huberman, Analiza danych jakościowych, Białystok 2000.
David Silverman, Interpretacja danych jakościowych, Warszawa 2008.
Jean-Claude Kaufmann, Wywiad rozumiejący, Warszawa 2010.
Adrianna Surmiak, Etyka badań jakościowych w praktyce. Analiza doświadczeń badaczy w badaniach z osobami podatnymi na zranienie, Warszawa 2020.
John Lofland i in., Analiza układów społecznych, Warszawa 2009.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: