ADJ: Atlas.Ti w badaniach jakościowych 3500-ADJ-ATI
Celem zajęć jest wprowadzenie studentów do metodologii jakościowej analizy treści – zarówno leżących u jej podstaw założeń teoretycznych, jak i ich implikacji praktycznych - i rozwinięcie umiejętności stosowania zaawansowanych technik jakościowej analizy treści do interpretacji danych jakościowych. Podczas kursu będziemy pracować z programem Atlas.ti – jest to program, który można wykorzystać w różnego rodzaju analizach jakościowych, wspierający zarówno proces kodowania danych, jak i zarządzania danymi i ich interpretacji, ponieważ umożliwia automatyczną analizę zakodowanych danych. Kurs opiera się na założeniu, że dobre poznanie jednego programu do analizy danych jakościowych, logiki jego działania i zaawansowanych funkcjonalności, da uczestnikom nie tylko znajomość tego konkretnego programu, ale również ułatwi nauczenie się obsługi innego, pokrewnego oprogramowania w przyszłości.
Zajęcia mają charakter praktyczny, ich celem jest wspólne przejście – wraz z uczestnikami zajęć – przez wszystkie etapy procesu analizy danych: stworzenie, uporządkowanie i opisanie zbioru danych; poddanie refleksji konsekwencji wyboru określonego typu danych; wypracowanie klucza kodowego i zakodowanie danych; weryfikację systemu kodowania, poddanie refleksji specyfiki stworzonych przez siebie kodów; jakościowe kodowanie danych w praktyce; analizę zakodowanych danych.
W trakcie zajęć uczestnicy będą pracować w grupach lub indywidualnie, dążąc do wypracowania jak najlepszego systemu kodowania i, zarazem, ucząc się zastosowania wybranego programu do analizy danych jakościowych, wykorzystania jego potencjału i identyfikowania ograniczeń.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W01 zna i rozumie w pogłębionym stopniu metodologię badań i terminologię w zakresie dyscypliny nauki socjologiczne
K_U02 potrafi krytycznie selekcjonować i interpretować informacje niezbędne do przeprowadzenia twórczych analiz socjologicznych, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym na poziomie B2+) oraz posługując się nowoczesnymi technikami informacyjno-komunikacyjnymi
K_U04 potrafi prezentować wyniki swojej pracy badawczej różnego typu odbiorcom, również z wykorzystaniem nowych technologii
K_U07 potrafi skutecznie współpracować z członkami zespołu zadaniowego przyjmując w zespole różne role, w tym osoby kierującej pracami zespołu
K_S02 jest gotów do inspirowania, inicjowania i udziału w procesie tworzenia i ewaluacji badań socjologicznych, w tym projektowania, prezentowania i realizacji własnych rozwiązań
Kryteria oceniania
Raport lub prezentacja podczas zajęć
Zakodowanie danych
Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2 (ze względu na warsztatowy charakter zajęć i kumulatywny charakter pozyskiwanych umiejętności i wiedzy dopuszczamy maksymalnie dwie usprawiedliwione nieobecności)
Zasady zaliczania poprawkowego (takie same jak w pierwszym terminie):
Wprowadzenie poprawek do kodowania danych;
Wprowadzenie poprawek do raportu/prezentacji
do godzin przeznaczonych na zajęcia w sali (30h) należy doliczyć czas konieczny do przygotowania się do zajęć (czytanie lektur, przygotowywanie zadań) – 5h tygodniowo oraz czas konieczny do przygotowania się do finalnego zaliczenia (napisania raportu/przygotowania prezentacji) – 15h
Literatura
Braun, V, and V. Clarke. 2006. Using thematic analysis in psychology, Qualitative Research in Psychology (3), 77-101.
Friese, S. 2016. CAQDAS and Grounded Theory Analysis, MMG Working Paper 16/07.
Friese, S. 2019. Qualitative Data Analysis with Atlas.ti, Third Edition. Wyd. Sage, London.
Friese, S., J. Soratto, and D. Pires. 2018 Carrying out a computer-aided thematic content analysis with Atlas.ti, MMG Working Paper 18/02.
Niedbalski, J. (2014). Komputerowe wspomaganie analizy danych jakościowych. Zastosowanie oprogramowania NVivo i Atlas.ti w projektach badawczych opartych na metodologii teorii ugruntowanej. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. https://doi.org/10.18778/7969-060-2
Palska H. 1999. Badacz społeczny wobec tekstu. Niektóre problemy analizy jakościowej w socjologii i teorii literatury, w: Domański H., Lutyńska, K. i Rostocki, A. W. (red.) Spojrzenie na metodę: studia z metodologii badań socjologicznych, Warszawa: Wydawnictwo IFIS PAN, s. 161-176
Silverman D. 2008, Interpretacja danych jakościowych, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: