ADI: Zachowania wyborcze Polaków 3500-ADI-ZWPOL(n)
Zajęcia przygotowują do analizy danych socjologicznych na poziomie ponadpodstawowym. Zajęcia są prowadzone w pracowni komputerowej przy wykorzystaniu pakietu obliczeniowego SPSS i przy wykorzystaniu różnego typu danych. Zajęcia są zorientowane na analizę zachowań wyborczych przy użyciu zróżnicowanych danych społecznych: danych zastanych (wyborczych), wyników sondaży CBOS i sondaży wyborczych (PGSW i CBOS). Problemowa struktura zajęć jest przygotowaniem do samodzielnej analizy danych na poziomie ponadpodstawowym, przydatnych w pracach zaliczeniowych i magisterskich. Problemy badawcze: 1) formowanie się preferencji wyborczych (opis sytuacji społecznej z wykorzystaniem danych zastanych i konstrukcja prostych wskaźników), 2) uwarunkowania opinii i podstawowe jej determinanty (mierniki dwuzmiennowe), (3) analiza wyników wyborów w układzie przestrzennym (dane urzędowe PKW, analiza eksploracyjna danych), 4) zmiany w czasie postaw społecznych (analiza zmian i przepływów), 5) analiza braków danych i nie uczestnictwa, 5) tworzenie typologii (analiza skupień i analiza czynnikowa), 6) budowa modeli wyjaśniających (typologie przyczyn: model ekonomiczny, model bliskości – przestrzenny, zachowania kolektywne), 7) wyjaśnianie – modele przyczynowe (regresja liniowa i logistyczna: dobór zmiennych i interpretacja wyników), 8) zajęcia przygotowujące do raportu z analizy problemowej danych: postawienie problemu i jego wyjaśnienie. Pokazuje umiejętność prezentacji analizy danych sondażowych: jego struktury, sposobu prezentacji danych i zależności zorientowanych na odbiorcę.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W_01 Zna i rozumie metodologię analizy danych wyborczych i sondażowych
U_01 Potrafi formułować problemy badawcze dotyczące zachowań wyborczych
U_02 Umie stosować metody analizy przestrzennej i modeli wyjaśniających w badaniach wyborczych
U_03 Potrafi przygotować raport analityczny z użyciem danych wyborczych i sondażowych
K_01 Współpracuje w zespole przy realizacji analiz danych, dbając o rzetelność i przejrzystość
Kryteria oceniania
Zasady zaliczania: obecność na zajęciach (maxi przygotowanie raportu w oparciu o dane. Uczestnicy dostaną wskazówki do pisania raportu.
Obecność na zajęciach. Usprawiedliwione nieobecności - trzy. Zasady zaliczania: obecność na zajęciach i praca pisemna (raport). Przygotowaniem do raportu są specjalne zajęcia i wskazówki do pisania. W przypadku oceny niedostatecznej lub niesatysfakcjonującej oceny pracę można poprawiać. Kryteria oceny - poprawne wykorzystywanie statystyki, przygotowanie raportu zgodnie ze wskazówkami i zaprezentowanie umiejętności nabytych w trakcie zajęć, w przypadku prac na ocenę bardzo dobrą - oczekiwany jest wartościowy pomysł analityczny.
Do godzin przeznaczonych na zajęcia w sali (30h) należy doliczyć czas konieczny do przygotowania się do zajęć (czytanie lektur, sporządzanie notatek, praca zespołowa) - 4h oraz czas konieczny do przygotowania się do finalnego zaliczenia (napisania raportu) - 10h.
Korzystanie z narzędzi generatywnej sztucznej inteligencji, takich jak ChatGPT, jest dozwolone w przypadku wybranych zadań kursowych/zaliczeniowych. Domyślnie korzystanie z takich narzędzi jest zabronione, chyba że wyraźnie zaznaczono inaczej. Każde użycie musi zostać odpowiednio opisane i/lub zacytowane. Studenci/tki ponoszą odpowiedzialność za wszystkie treści wygenerowane z użyciem narzędzi AI.
Literatura
Metody statystyczne: Górniak Jarosław, Wachnicki Janusz, Pierwsze kroki w analizie danych, SPSS Polska, Kraków 2000; Babbie Earl, Badania społeczne w praktyce, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2003; Ferguson George, Takane Yoshio. Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice. Warszawa, 1999: PWN. Badania wyborcze: Grabowska M., Podział postkomunistyczny, Scholar, warszawa 2004, Raciborski J., Polskie wybory, Scholar, Warszawa 1997, D. Russell, H. Klingemann, red., Zachowania polityczne, PWN, 2010, Markowski R., M. Cześnik, M. Kotnarowski, Demokracja – gospodarka – polityka. Perspektywa polskiego wyborcy, Scholar Warszawa 2015.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: