ADI: Podstawy analizy danych ilościowych 3500-ADI-PADI(n)-SCC
Zajęcia będą poświęcone opanowaniu prostych technik analizy danych ilościowych wraz z przypomnieniem pojęć z zakresu statystyki niezbędnych do świadomego wykorzystywania i interpretacji wyników zastosowanych technik analitycznych. Będzie również możliwość przypomnienia sobie podstaw wnioskowania statystycznego niezbędnych do wypowiadania się na temat istotności statystycznej obserwowanych w badaniu różnic między zbiorowościami (np. między grupami wiekowymi, krajami…)
Zajęcia te można potraktować jako wstęp do nauki trudniejszych zagadnień związanych z analizą danych (jak np. skalowanie wielowymiarowe).
Założenie tych zajęć jest takie, że uczestnicy znają podstawy statystyki, ale nie mają doświadczenia w praktycznym stosowaniu tej wiedzy do analizy danych. Zostaną dokładnie omówione następujące zagadnienia:
Poziom pomiaru i związany z nim zakres stosowalności często wykorzystywanych parametrów statystycznych i technik analitycznych;
Formułowanie pytań badawczych i ich operacjonalizacja na podstawie istniejących zbiorów danych;
Badanie zależności statystycznych: analiza tabel krzyżowych, badanie korelacji i regresji (liniowej i logistycznej dla wielu zmiennych);
Sposoby postępowania z brakami danych oraz interpretacja odpowiedzi typu „trudno powiedzieć”
Interpretacja wyników przeprowadzonych analiz i pisanie raportu
Podstawowym zbiorem danych, który będzie wykorzystywany w ćwiczeniach będzie zbiór European Values Study z 2017 r.
Zaliczenie zajęć będzie polegało na samodzielnym przygotowaniu analizy wybranego zagadnienia, które można zbadać na podstawie danych z European Values Study. Tematy tych analiz zostaną wybrane wspólnie z prowadzącą zajęcia.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
ZNA I ROZUMIE
K_W01 zna i rozumie w pogłębionym stopniu metodologię badań i terminologię w zakresie dyscypliny nauki socjologiczne
POTRAFI
K_U02 potrafi krytycznie selekcjonować i interpretować informacje niezbędne do przeprowadzenia twórczych analiz socjologicznych, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym na poziomie B2+) oraz posługując się nowoczesnymi technikami informacyjno-komunikacyjnymi
K_U04 potrafi prezentować wyniki swojej pracy badawczej różnego typu odbiorcom, również z wykorzystaniem nowych technologii
K_U07 potrafi skutecznie współpracować z członkami zespołu zadaniowego przyjmując w zespole różne role, w tym osoby kierującej pracami zespołu
JEST GOTÓW DO
K_S02 jest gotów do inspirowania, inicjowania i udziału w procesie tworzenia i ewaluacji badań socjologicznych, w tym projektowania, prezentowania i realizacji własnych rozwiązań
Kryteria oceniania
Ocena zostanie wystawiona na podstawie udziału w zajęciach, sprawdzianu z technicznej umiejętności obsługi SPSSa i napisanego raportu. Raport będzie oceniony według następujących kryteriów: a) sformułowanie problemu badawczego i jego operacjonalizacja; b) wybór technik analitycznych i poprawność ich realizacji; c) poprawność interpretacji wyników przeprowadzonych analiz; d) klarowność struktury, w szczególności wniosków z przeprowadzonego badania.
do godzin przeznaczonych na zajęcia w sali (30h) należy doliczyć czas konieczny do przygotowania się do zajęć (czytanie lektur, przygotowywanie zadań) – 5h tygodniowo oraz czas konieczny do przygotowania się do finalnego zaliczenia (napisania raportu/przygotowania prezentacji) – 15h
Literatura
Lissowski G., Haman J, Jasiński M, Podstawy statystyki dla socjologów, Wyd. Naukowe Scholar, Warszawa 2008 (lub późniejsze)
Halman L., Luijkx R., van Zundert M. 2005. Atlas of European Values. Brill, Tilburg University, Tilburg.
Kohn, M. 1989. Cross National Research in Sociology
Sasaki M (ed.). 2009. New Frontiers in Comparative Sociolog
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: