ADI: Podstawy analizy danych ilościowych 3500-ADI-PADI
Zajęcia będą poświęcone opanowaniu prostych technik analizy danych ilościowych wraz z przypomnieniem pojęć z zakresu statystyki niezbędnych do świadomego wykorzystywania i interpretacji wyników zastosowanych technik analitycznych. Będzie również możliwość przypomnienia sobie podstaw wnioskowania statystycznego niezbędnych do wypowiadania się na temat istotności statystycznej obserwowanych w badaniu różnic między zbiorowościami (np. między grupami wiekowymi, krajami…)
Zajęcia te można potraktować jako wstęp do nauki trudniejszych zagadnień związanych z analizą danych (jak np. skalowanie wielowymiarowe).
Założenie tych zajęć jest takie, że uczestnicy znają podstawy statystyki, ale nie mają doświadczenia w praktycznym stosowaniu tej wiedzy do analizy danych. Zostaną dokładnie omówione następujące techniki analityczne:
Poziom pomiaru i związany z nim zakres stosowalności często wykorzystywanych parametrów statystycznych i technik analitycznych;
Formułowanie pytań badawczych i ich operacjonalizacja na podstawie istniejących zbiorów danych;
Badanie zależności statystycznych: analiza tabel krzyżowych, badanie korelacji i regresji (liniowej i logistycznej dla wielu zmiennych);
Analiza czynnikowa (jeśli wystarczy czasu)
Sposoby postępowania z brakami danych oraz interpretacja odpowiedzi typu „trudno powiedzieć”
Podstawowym zbiorem danych, który będzie wykorzystywany w ćwiczeniach będzie zbiór European Values Study z 2017 r.
Zaliczenie zajęć będzie polegało na samodzielnym przygotowaniu analizy wybranego zagadnienia, które można zbadać na podstawie danych z European Values Study. Tematy tych analiz zostaną wybrane wspólnie z prowadzącą zajęcia.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W07 posiada pogłębioną wiedzę na temat wybranych metod i technik badań społecznych, ich ograniczeń, specyfiki i obszarów zastosowania
K_W08 jest świadomy znaczenia refleksyjnego i krytycznego podejścia do wyników badań społecznych, analiz i procedur badawczych
K_W09 wie jak zaplanować i zrealizować złożone ilościowe i jakościowe badania empiryczne; ma świadomość konsekwencji metodologicznych wyborów
K_U04 potrafi posługiwać się kategoriami teoretycznymi oraz metodami badawczymi do opisu i analizy zmian społecznych i kulturowych we współczesnych społeczeństwach oraz ich konsekwencji
K_U05 potrafi zaplanować i zrealizować badanie społeczne przy użyciu zaawansowanych ilościowych i jakościowych metod i technik badań socjologicznych
K_U06 potrafi posługiwać się jednym dowolnym programem komputerowym służącym do analizy danych, korzystając z jego zaawansowanych funkcji
K_U10 potrafi przygotować prezentację wybranego zagadnienia lub badania w języku polskim i w języku obcym
K_K03 potrafi gromadzić, wyszukiwać, syntetyzować, a także krytycznie oceniać informacje na temat zjawisk społecznych
K_K04 potrafi argumentować stawiane tezy posługując się dowodami naukowymi
K_K10 bierze odpowiedzialność za projektowane i wykonywane zadania
Kryteria oceniania
Ocena zostanie wystawiona na podstawie udziału w zajęciach i napisanego raportu. Raport będzie oceniony według następujących kryteriów: a) sformułowanie problemu badawczego i jego operacjonalizacja; b) wybór technik analitycznych i poprawność ich realizacji; c) poprawność interpretacji wyników przeprowadzonych analiz; d) klarowność struktury, w szczególności wniosków z przeprowadzonego badania.
Literatura
Lissowski G., Haman J, Jasiński M, Podstawy statystyki dla socjologów, Wyd. Naukowe Scholar, Warszawa 2008 (lub późniejsze)
Halman L., Luijkx R., van Zundert M. 2005. Atlas of European Values. Brill, Tilburg University, Tilburg.
Inglehart R., Welzel C. 2004. Modernization, Cultural Change and Democracy: The Human Development Sequence. Cambridge University Press, New York.
Kohn, M. 1989. Cross National Research in Sociology
Sasaki M (ed.). 2009. New Frontiers in Comparative Sociology
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: