Współczesne sztuki plastyczne w perspektywie socjokulturowej 3402-WSPWPS
Zakres tematyczny
1. Wstęp: Strukturalność i antystrukturalność sztuki współczesnej
2. Abstrakcja kontra przedstawienie
3. Akcje, happeningi, performanse
4. Akcje, happeningi, performanse – cd.
5. Ciało i body art
6. Instalacje i akcje
7. Sztuka poza galerią
8. Instalacje wideo
9. Sztuka wideo
10. „Inny” jako temat dzieła sztuki
11. Modernizm
12. Postmodernizm
13. Koniec, śmierć sztuki
14. Spisek sztuki
15. Podsumowanie
Rodzaj przedmiotu
ogólnouniwersyteckie
Tryb prowadzenia
lektura monograficzna
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student:
1. interpretuje współczesne dzieła sztuki.
2. analizuje problemy i zagadnienia współczesnych sztuk plastycznych.
3. opisuje problematykę społeczną w sztukach plastycznych
4. formułuje podstawowe zagadnienia socjo-kulturowe dotyczące sztuk plastycznych XX i XXI wieku
5. rozróżnia podstawowe trendy i kierunki w sztuce współczesnej
6. wyjaśnia związki między polem sztuki a otoczeniem społecznym
7. stosuje interpretacje socjologiczne w kontakcie ze sztuką
Kryteria oceniania
Pisemna praca zaliczeniowa na ocenę
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Victor Turner 2005, Gry społeczne, pola i metafory. Symboliczne działanie w społeczeństwie, Wydawnictwo UJ, Kraków, s. 15 – 46.
Victor Turner 2010, Proces rytualny. Struktura i antystruktura, PIW, Warszawa, s. 115 – 195.
Paweł Możdżyński, Inicjacje i transgresje. Antystrukturalność sztuki XX i XXI wieku w oczach socjologa, Wydawnictwa UW, Warszawa, s. 284 - 291
Wasyl Kandyński 1996, O duchowości w sztuce, Państwowa Galeria Sztuki w Łodzi, s. 37 – 55, 107 – 121.
Kazimierz Malewicz 2006, Świat bezprzedmiotowy, Słowo/Obraz Terytoria, Gdańsk, s. 65 – 99.
Marvin Carlson 2007, Performans, PWN, Warszawa, s. 133 – 175.
Opisy akcji:
Tadeusz Kantor 2005, Panoramiczny happening morski, w: T. Kantor, Metamorfozy. Teksty o latach 1934 – 1974, Ossolineum, Cricoteka, Wrocław-Kraków, s. 361 – 363.
Zbigniew Warpechowski, 039. Champion, 040 Champion of Golgotha, 041 Champion of Golgotha, w: Z. Warpechowski, Zasobnik, Autorski opis trzydziestu lat drogi życia poprzez sztukę performance, Słowo/Obraz Terytoria, Gdańsk, s. 44 – 49.
[lit. zalec.: Susanne Rennert, On sunny days, count the waves of the rhine. On windy days, count the waves of the rhine. Wczesne lata Name June Paika w Nadreni (1958 – 1963), w: A. Kubicka-Dzieduszycka, K. Dobrowolski (red.) 2009, Nam June Paik. Driving Media z serii: „Widok. Wro media art reader” nr 2, s. 12 – 30.]
Natalia LL, Body art i performance, w: Natalia LL (red.), Natalia LL Texty. Teksty Natalii LL. O Natalii LL, BWA, Bielsko-Biała, s. 88 – 95.
Krystyna Duniec 2006, Mięso i krew, w: „Dialog” nr 11, Listopad 2006, s. 88 – 96.
Łukasz Chotkowski, Performans autobiograficzny Mariny Abramović, w: „Dialog” nr 11, Listopad 2006, s. 97 – 111.
Kinga A. Gajda, Piękne inaczej, w: „Dialog” nr 11, Listopad 2006, s. 112 – 117.
Kijewski 85 – 89 (Marek Kijewski, rozm. Joanna Sokołowska) w: E. Gorządek (red.), Marek Kijewski. Drżę więc cały, gdy mogę was ozłocić, CSW, Warszawa 2008 (kat. wyst.), s. 13 – 41.
Artur Żmijewski, Z Wiaderkami świńskim truchtem. Z Katarzyną Kozyrą rozmawia Artur Żmijewski, w: A. Żmijewski, Drżące ciała, Rozmowy z artystami, Krytyka Polityczna, Warszawa, s. 186 – 194.
Lars Movin, Mistrz zen sztuki wideo: między minimalizmem a przesadą, w: A. Kubicka-Dzieduszycka, K. Dobrowolski (red.) 2009, Nam June Paik. Driving Media z serii: „Widok. Wro media art reader” nr 2, s. 52 – 73.
Bill Viola 2007, Przejście, w: M. Brewińska (red.), Bill Viola, „Zachęta”, Warszawa, s. 19.
Bill Viola 2007, Kwintet zdumionych, w: M. Brewińska (red.), Bill…, op. cit., s. 33.
Paweł Możdżyński, Inicjacje i transgresje. Antystrukturalność sztuki XX i XXI wieku w oczach socjologa, Wydawnictwa UW, Warszawa, s. 119 – 146.
Jean - Francois Lyotard 1996, Odpowiedź na pytanie: co to jest postmodernizm?, w: R. Nycz (red.), Postmodernizm. Antologia przekładów, Wyd. Baran i Suszyński, Kraków, s. 47 – 61.
Jean - Francois Lyotard 1996, Filozofia i malarstwo w epoce eksperymentu, w: R. Nycz (red.), Postmodernizm…op. cit., s. 62 – 80.
Ryszard W. Kluszczyński 2004, Awangarda w ponowoczesności, w: „Kultura Współczesna” nr 1 (39) 2004, s. 126 – 137.
Wolfgang Welsch 2004, Narodziny filozofii postmodernistycznej z ducha sztuki modernistycznej, w: R. Nycz (red.), Odkrywanie modernizmu. Przekłady i komentarze, Universitas, Kraków, s. 429 – 461.
Jean Baudrillard, Spisek sztuki, Sic!, Warszawa, s. 35 – 84.
Literatura dodatkowa
Maria Brewińska 2007, Świadomość medium, w: M. Brewińska (red.), Bill…, op. cit., s. 73 – 101
Jean Clair 2007, De imundo. Apofatyczność i apokastaza w dzisiejszej sztuce, Słowo/Obraz Terytoria, Gdańsk, Przedmowa i Rozdział 2, s. 8, 17 – 28;
Zygmunt Bauman 2000, Ponowczesność, czyli o niemożliwości awangardy, w: Z. Bauman, Ponowczesność jako żródło cierpień, Sic!, Warszawa, s. 155 – 164.
Anna Buszko, Teozoficzne treści teorii sztuki i malarstwa Pieta Mondriana, Biuletyn Historii Sztuki R.LVI, 1994, nr 1-2, s. 15-26Bourdieu Pierre 2001, Reguły sztuki. Geneza i struktura pola literackiego, Wydawnictwo Universitas, Kraków.
Bourdieu Pierre 2005, Dystynkcja. Społeczna krytyka władzy sądzenia, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa, s. 19 – 279.
Kluszczyński Ryszard W. 1997, Awangarda. Rozważania teoretyczne, Wydawnictwo UŁ, Łódź.
Kluszczyński Ryszard W. 2004, Awangarda w ponowoczesności, w: „Kultura Współczesna” nr 1 (39) 2004, s. 126 – 137.
Baudrillard Jean, Spisek sztuki, Sic!, Warszawa, s. 35 – 84.
Bieszczad Lilianna (red.) 2006, Wiek awangardy, Universitas, Kraków.
Golka Marian 2008, Socjologia sztuki, Wydawnictwo Difin, Warszawa.
Heinich Nathalie 2010, Socjologia sztuki, Oficyna Naukowa, Warszawa.
Eco Umberto 2008, Dzieło otwarte. Forma i nieokreśloność w poetykach współczesnych, Wydawnictwo WAB, Warszawa, s. 47 – 98.
Turner Victor 2005, Gry społeczne, pola i metafory. Symboliczne działanie w społeczeństwie, Wydawnictwo UJ, Kraków, s. 15 – 46.
Turner Victor 2010, Proces rytualny. Struktura i antystruktura, PIW, Warszawa, s. 115 – 195.
Ronduda Łukasz 2006, Strategie subwersywne w sztukach medialnych, Rabid, Kraków.
Możdżyński Paweł, Inicjacje i transgresje. Antystrukturalność sztuki XX i XXI wieku w oczach socjologa, Wydawnictwa UW, Warszawa
Lyotard Jean - Francois 1996, Odpowiedź na pytanie: co to jest postmodernizm?, w: R. Nycz (red.), Postmodernizm. Antologia przekładów, Wyd. Baran i Suszyński, Kraków, s. 47 – 61.
Lyotard Jean - Francois 1996, Filozofia i malarstwo w epoce eksperymentu, w: R. Nycz (red.), Postmodernizm…op. cit., s. 62 – 80.
Anda Rottenberg 2006, Sztuka w Polsce 1945 – 2005, Sentor, Warszawa.
Chrzanowska – Pieńkos J. (red.), Klasycy XX wieku. Picasso, Bacon, Beuys, Duchamp, Kandinsky, Warhol, Malewicz, Dali, Mondrian, Brancusi, Galeria Sztuki Współczesnej Zachęta, Warszawa [kat. wyst.]
Marvin Carlson 2007, Performans, PWN, Warszawa, s. 133 – 175.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: