Socjologia młodzieży 3402-31SOMZ
Wykład przedstawia podstawowe zagadnienia z obszaru socjologii młodzieży, w tym przede wszystkim trzy bloki tematyczne: społeczną historię młodzieży jako grupy społecznej, teorie młodzieży w ramach socjologii i antropologii kulturowej oraz podstawowe informacje na temat współczesnej młodzieży w Polsce i Europie. Młodzież w społeczeństwie plemiennym, tradycyjnym, przemysłowym i ponowoczesnym. Kultura młodzieżowa - powstanie i atrybuty; stosunek do kultury dominującej. Dorosłość - wchodzenie w, definicje, zmiany na przestrzeni dziejów. Teorie socjologiczne: strukturalny funkcjonalizm (Parsons, Eisenstadt), antropologiczno-socjologiczne (Tenbruck), funkcjonalistyczne (Schelsky), ekologiczne, kulturowo - antropologiczne (Mead), społeczno-psychologiczne (Erikson, Marcia), pokolenia (Mannheim). Młodzież w Polsce i w Europie - współczesne teorie socjologiczne młodzieży (dekonstrukcja młodzieży, zablokowana generacja, impuls innowacyjny); kultura i konsumpcja; trendy demograficzne; młodzież na rynku pracy; edukacja młodzieży; patologie związane z młodzieżą; polityka młodzieżowa w Polsce i UE.
Egzamin ustny obejmujący materiał z wykładów uzupełniony o lektury
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Literatura
lektury obowiązkowe:
1. Erikson E. H. 1997. Dzieciństwo i społeczeństwo, Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 1997.
2. Fatyga B. 1999. Dzicy z naszej ulicy. Antropologia kultury młodzieżowej, Ośrodek Badań Młodzieży ISNS UW, Warszawa.
3. Fatyga B. 2002. Polska młodzież w okresie przemian w: Marody M. (red) Wymiary życia społecznego, Scholar, Warszawa
4. Griese H. 1996. Socjologiczne teorie młodzieży, Impuls, Kraków.
5. Sińczuch M. 2002. Wchodzenie w dorosłość w warunkach zmiany społecznej, Instytut Socjologii UW, Warszawa.
6. Tilmann K. J. 1996. Teorie Socjalizacji. Społeczność, instytucja, upodmiotowienie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
7. Mead M. 2000. Kultura i tożsamość. Studium dystansu międzypokoleniowego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
8. Kłoskowska Antonina Socjologia młodzieży: Przegląd koncepcji. Studia Socjologiczne 1987
lektury uzupełniające
1. Fatyga B. 2001. Młodość bez skrzydeł. Nastolatki w małym mieście, Ośrodek Badań Młodzieży ISNS UW, Warszawa.
2. Fatyga B., K. Górniak, P. Zieliński 2000. Dwie Europy. Młodzi Niemcy i młodzi Polacy na przełomie wieków. Tom I. Plemienny wróg- globalny kumpel. Portret młodych Polaków, Fundacja Współpracy Polsko-Niemieckiej, Instytut Badań nad Podstawami Demokracji, Warszawa.
3. Mariański J. 1995. Młodzież między tradycją i ponowoczesnością, Redakcja Wydawnictw KUL, Lublin.
4. Świda-Zięba H. 1998. Wartości egzystencjalne młodzieży lat dziewięćdziesiątych, Instytut Stosowanych Nauk Społecznych UW, Warszawa
5. Fatyga B., Tyszkiewicz A. (red. red.) 2001. Normalność i normalka. Próba zastosowania pojęcia normalności do badań młodzieży, Ośrodek Badań Młodzieży ISNS UW, Warszawa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: