Charakterystyka i specyfika badań ilościowych 3402-31CISBI
Celem zajęć jest dostarczenie wiedzy i nabycie podstawowych umiejętności dotyczących metody o charakterze ilościowym i technik badań stosowanych w ramach tej metody.
W trakcie wykładu studenci zostaną zapoznani z najnowszymi informacjami dotyczącymi metody o charakterze ilościowym i badań społecznych zrealizowanych przy użyciu wybranych technik w ramach tej metody. W tym celu konieczne będzie poznanie elementów planowania badania o charakterze ilościowym, ze szczególnym zwróceniem uwagi na opracowanie harmonogramu i kosztów badania. Zaprezentowane zostaną podstawowe techniki badań ilościowych, w tym: PAPI, CAPI, CASI, CATI, CAWI. Podczas wykładu zostaną przeanalizowane metody doboru próby badawczej z uwzględnieniem doboru losowego prostego, systematycznego, grupowego, wilostopniowego, wielofazowego, doboru kwotowego, celowego, przypadkowego, sieciowego czy „kuli śnieżnej“. Analizie zostaną poddane również skale i przedstawione sposoby ich tworzenia, w tym: skala Likerta, Guttmana, Bogardusa, Thurstone’a, skala nominalna alternatywna i niealternatywna, skala porządkowa stponiowa jedno- i dwubiegunowa, skla interwałowa i ilorazowa.
Studenci poznają sposoby analizy i prezentacji danych uzyskanych z badań ilościowych w oparciu o polskie i światowe doświadczenia i doniesienia badawcze. Ważnym elementem przeprowadzanego wykładu będzie zwrócenie uwagi na etyczne aspekty realizacji badań ilościowych w naukach społecznych. Podczas zajęć studenci będą tworzyć pytania, skale, ćwiczyć dobór próby, analizować raporty badawcze w celu praktycznego zapoznania się z metodologią badań o charakterze ilościowym.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
- Student zna terminologię z zakresu badań społecznych o charakterze ilościowym
- Student zna zasady konstruowania planu badań w ramach metody o charakterze ilościowym
- Student zna sposoby tworzenia pytań, stanowiących podstawę kwestionariusza badań
- Student posiada wiedzę z zakresu etyki badań w ramach metody o charakterze ilościowym
Umiejętności
- Student posiada umiejętność projektowania i przygotowania badań w ramach metody o charakterze ilościowym
- Student posiada umiejętność przygotowania narzędzi do badań używanych w ramach metody o charakterze ilościowym
Kryteria oceniania
Egzamin – sprawdzający wiedzę nabytą w trakcie zajęć
Literatura
1. G. Ritzer, Klasyczna teoria socjologiczna, Zysk i S-ka, Poznań 2004, s. 315-322
2. E. Babbie, Podstawy badań społecznych, PWN, Warszawa 2009, s. 58-74
3. J. Sztumski, Wstęp do metod i technik badań społecznych, Wydawnictwo Naukowe „Śląsk”, Katowice 2005, s. 12-21
4. L. Cohen, L. Manion, Research Methods in Education, Routledge, London-New York 1994, s. 2-24
5. A. N. Oppenheim, Kwestionariusze, wywiady, pomiary postaw, Zysk i S-ka, Poznań 2004, s. 11-27
6. E. Babbie, Podstawy badań społecznych, PWN, Warszawa 2009, s. 105-112
7. P. Sztabiński, Z. Sawiński, F. Sztabiński (red.), Fieldwork jest sztuką. Jak dobrać respondenta, skłonić go do udziału w wywiadzie, rzetelnie i sprawnie zrealizować badanie, IFiS PAN, Warszwa 2005
8. K. Lutyńska, Wywiad kwestionariuszowy. Przygotowanie i sprawdzenie narzędzia badawczego, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1984, s. 66-124
9. H. Schuman, Method and Meaning in Polls and Surveys, Harvard University Press, London 2011, s. 10-29
10. A. N. Oppenheim, Kwestionariusze, wywiady, pomiary postaw, Zysk i S-ka, Poznań 2004, s. 141-174
11. H. Schuman, Method and Meaning in Polls and Surveys, Harvard University Press, London 2011, s. 30-62
12. M. Malikowski, M. Niezgoda, (red.), Badania empiryczne w socjologii, t. I, Wyższa Szkoła Społeczno-Gospodarcza, Tyczyn 1997, s. 273-299
13. A. N. Oppenheim, Kwestionariusze, wywiady, pomiary postaw, Zysk i S-ka, Poznań 2004, s. 299-320
14. E. Babbie, Podstawy badań społecznych, PWN, Warszawa 2009, s. 77-99
15. H. Schuman, Method and Meaning in Polls and Surveys, Harvard University Press, London 2011, s. 139-155
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: